לשחרר מורים מכבלים

 מחר, 1 לספטמבר 2024, תתחיל שנת הלימודים החדשה. או שלא. זה מזכיר לי שבין העוסקים בזיהוי הזמן הקצר ביותר יש שתי אסכולות. האחת טוענת כי הזמן הקצר ביותר הוא הזמן שבין החלפת האור ברמזור בישראל לירוק והצפצוף של נהג המכונית שמאחוריך. האסכולה השניה טוענת כי הזמן הקצר ביותר הוא בין הערב שלפני תחילת שנת הלימודים להסכם שכר חדש למורים.

אני מציע כאן שלא יהיה הסכם וכן תהיה שביתת מורים, תלמידים, מנהלים וכל מי שעיסוקם בתחום. וככל שתארך כך ייטב. שלא כמו במלחמה בעזה, בחינוך יש צורך ב"ניצחון מוחלט" שבו שיחרור החונכים ותלמידיהם ממערכת הלחצים המעיקה על מה שראוי שיהיה חינוך.


ההורים

 

יש לקבוע בחוק שעל הורים לא להתקרב לטווח 200 מטר מגני ילדים ובתי ספר. אסור להם לטלפן למורים. אסור להם לדבר עם מורים אלא אחת לחצי שנה וביוזמת המורה. אסור להם לטלפן לילדיהם בעת שהם שוהים בבתי ספר.

היחס של הורים לחינוך צריך שיהיה זהה ליחס שלהם לאוכל שבו הם מזינים את הילדים. יש להם בעיה עם היוגורט שהם קנו? הם לא נכנסים למחלבה לצעוק על.... הם כותבים מכתב. או פונים למשרד הבריאות. או למשרד החקלאות.

 

 פיס"ה


כשהייתי בתנועת נוער המקביל של מבחן פיס"ה (מבחן בינלאומי אחיד למדידת טיב החינוך) היה מתנהל כך: קבוצת בנים נעמדת בשורה והמבחן הוא מי משתין רחוק יותר. הזוכה היה מקבל תואר מלך הקבוצה שמחזיק עד המבחן הבא, כרגיל אחרי שבוע.

האם יש חשיבות איזו שהיא למרחק ההשתנה? בדיוק כמו החשיבות של פתרון משוואות עם שני נעלמים. כמו החשיבות מי אמר למי בתנ"כ – קפוץ לי. כמו החשיבות לתשובה לשאלה מה עשו האנגלים בווטרלו ואיפה בכלל זה ווטורלו.

 

הכסף

 

אין מספיק כסף במערכת החינוך? אולי. אבל מה שברור שהכסף שישנו מתחלק באופן בלתי סביר. פרוייקט פרי שנעשה בארה"ב הראה כי התשואה הטובה ביותר לכסף חינוכי היא בגיל 2-8. התשואה נמדדה, איך לא, בהכנסה העתידית של הילדים, אבל גם בשיעורי פשיעה ובעיקר במצבם של הילדים של הילדים שהשתתפו בפרויקט לפני 58 שנה. כל שקל שמושקע במורה המלמד חמש יחידות מתמטיקה שווה עשרה שקלים בגיל הרך ובגני ילדים. כמה מהבוגרים שאנחנו מכירים שלמדו במגמה ריאלית השתמשו ביכולתם שרכשו בגזירת פונקציה מעריכית? ואם נדרשו לכך, הם פנו למחשב כפי שההדיוט שכותב כאן משתמש במחשבון כדי לדעת כמה זה 5 כפול 17.

 

הציונים

 

המומחה החינוכי של "הארץ" בדעה שיש מחסור במורים מקצועיים. מה זה מורה מקצועי? מה זה מורה טוב? בארה"ב היו מדינות שעלו על רעיון נפלא: מורה טוב הוא מי שתלמידיו מוציאים ציונים טובים יותר. בניסוי בפלורידה זה הוכח חד משמעית. איך בתוך תקופה קצרה הצליחו מורי פלורידה לשפר את ציוני תלמידיהם וקיבלו את הבונוס המיוחל? הבונוס ניתן לפי הציון הממוצע בכיתה. המורים העדיפו את השיטה הבאה: הם הורו לתלמידים המתקשים במבחנים לא להגיע למבחן. וכך הציון הממוצע עלה.

הגדיל לעשות פרופ' אורי גניזי. הוא ושותפיו לקחו קבוצה של תלמידים מטקסס (מדינה כושלת במבחני פיס"ה)  והבטיח למי שמשפר ציונים כסף. זה עבד נפלא.

האם ציונים במבחנים הם מדד טוב ליכולת של תלמיד? יש ספק גדול. האם תחרות על ציונים עוזרת? בערך כמו תחרות השתנה למרחק. האם עידוד שיתופי פעולה בין תלמידים עדיפה על תחרותיות? ראוי לבדיקה.


הממשלה


לה ייוחדו המשימות הבאות: לבנות כיתות כך שבתוך חמש שנים בכיתה יהיו 20 תלמידים מה שיתרום גם לשיפור האווירה מצמצום ההתעסקות של מורים בענייני משמעת.

לפעול להגדלת הצע המורים למשל באמצעות הצמדת שכרם לזה של משרתי צבא קבע.

לבטל את אזורי הרישום לבתי ספר ולחייב רשויות מקומיות בהגרלה בין הנרשמים, מה שיצמצם את ההעדפה הקיימת, בסלקציית התלמידים, לבתי ספר באזורים בהם מתגוררים בעלי הכנסה גבוהה.



 

 

 

שתפו: