העגבניה המחשמלת

 השבוע, במיני מרקט השכונתי, נמכר קילוגרם של עגבניות שרי ב־ 47.90 שקל ואילו מחיר עגבניה "רגילה" – חצי מזה. 10 דקות הליכה/נסיעה במכונית למיני מרקט אחר מחיר שני הסוגים היה נמוך ב־50%. בין שניהם יש שני סופרמרקטים ובהם המחיר היה אי שם באמצע.

אחד ההסברים לתופעה הזו הוא שאיכות העגבניה שונה בין המוכרים. יש המוסיפים כי רוב הקונים מעדיפים שלא לנוע בין חנויות למחיר הזול ביותר ומוכנים לשלם יותר ובלבד שיעשו קניה אחת לכלל המוצרים.

מה שלא נכון לגבי חשמל. החשמל הוא מוצר אחיד עד עשירית הוולט והתדר. הוא מגיע הביתה ואין צורך להיסחב. על אף זאת מחיר החשמל שונה בין ספקים וברשות החשמל – הגוף הציבורי שמפקח על "משק" החשמל – מצאו כי יצרנים פרטיים, מי שאינם חברת חשמל, צברו רווחי גדולים כתוצאה מתימרון מחירים.

 תחרות, מתברר, היא כותרת נאה ולא פעם משאלת לב.


נפלו במכרז וזכו


הדוגמה האחרונה היא בהודעת רשות החשמל כי תאפשר ל"אדלטק" להתמודד במכרז ב־26 לחודש להקמת תחנת כוח באתר שורק. רק לפני חמישה חודשים אדלטק נפסלה מהתמודדות במכרז כי היא כבר בעלת חמישית מכוח הייצור במדינה ובשם התחרות אסור שיהיה מישהו גדול מחמישית משוק החשמל. איך  זה מתיישב עם ההחלטה החדשה? כמקובל אצל כלכלנים: משחקים בתחזיות על העתיד.

זו דוגמא קלאסית לאיך לא־לעשות. למה צריך תחנת כוח של 800-900 מגוואט חשמל שכמובן תפעל באמצעות שריפת גז מזהם? לא צריך. כנראה שצריך פי עשר מזה, אך לא מגאווט אחד מהם מיוצר משריפה. יש די מגאווטים קיימים באמצעות שריפה כדי לשמש כרזרבה לעת מחסור. צריך חשמל, אבל לא צריך חשמל מזהם.


החלופות


מה כן? 20 "מתקנים" בהספק של 450 מגאווט כאשר כל מתקן יהיה בבעלות שונה.  בעוד שבייצור חשמל משריפת דלק יש יתרון לתחנת כוח גדולה, בייצור חשמל מקרני שמש, רוח וגלי ים אפשר להתפרנס בכבוד ממתקנים קטנים יותר. ומה שחשוב עוד יותר: מחיר החשמל יהיה זול בהרבה ממחירו חשמל המיוצר משריפה.


המציאות


אז למה לא עושים את זה? הינה כמה אופציות:

א.   כי שר האנרגיה אוהב תאגידים גדולים ומעטים, כמצוות שוק חופשי.

ב.   כי שר האנרגיה אוהב את מפיקי הגז ולכן מעודד אותם גם לייצא גז כדי שמחיר הגז בישראל לא ירד. ולכן גם מחיר החשמל יישאר גבוה.

ג.    כי לדעת שר האנרגיה הפקת חשמל מקרני שמש ממשטחי קליטה על ים המלח כך שיהיה גם חשמל זול וגם מניעת התאדות הים – זו תעמולה שמאלנית ובוגדנית.

ד.    כי לדעת שרי האנרגיה והתחבורה להקים קולטי שמש מעל הכבישים הבינעירוניים, מה שיחסוך הוצאות להולכת חשמל, יקלקל את הנוף.

ה.   כי לדעת כל שרי הממשלה חשוב שרשות מקרקעי ישראל תגבה מחיר מירבי מהקצאת קרקע גם כאשר לקרקע, למשל בנגב, אין כל שימוש חלופי.

ו.     שר האנרגיה רוצה שמשק החשמל יתנהל כמו משק העגבניות.

ז.     כי שר האנרגיה מקבל מחברת חשמל – יצרנית הזיהום מספר אחת - משרד בתל אביב לשימושו בימי שישי. ללא תשלום, כמובן. תצפיתנים מצאו שמרבית השימוש היא במפגשים עם פעילי מפלגתו.

 

 

 

 

שתפו: