כשהימין עוקף משמאל



הנושא אינו חדש. כבר לפני 600 שנה היה מי שהציע שכר בסיסי לכל מבוגר. רוב השנים הנושא היה בתרדמה עד 1950. או אז הנושא צץ ונפל בוועדה ממשלתית ("בוורידג'") בריטית. בבחירות האחרונות לנשיאות צרפת מועמד המפלגה הסוציאליסטית היה תומך נלהב, מה שלא ממש סייע לרעיון. היום יש אירגון בינלאומי הפועל למענו. וגם זה לא ממש מצליח.

הרעיון פשוט: כל מבוגר יקבל מהמדינה סכום חודשי קבוע. הכסף יינתן ללא תנאי. לעובד, לפנסיונר, למובטל, לבטלן. דוגמה פשוטה: אם הממשלה תיתן לכל מבוגר 5000 שקל לחודש המשמעות היא – במונחי היום – 10,000 שקל לזוג – פי שלושה מקו העוני הנוכחי. זה מהפך דרמטי בממדי העוני.
כאשר מסתכלים על ההיסטוריה של הרעיון מוצאים כי רוב תומכיו המעטים באו מהצד השמאלי-ליברלי של הזירה הפוליטית. חריג נמצא בדמותו של מילטון פרידמן שהציע ואריאציה על הנושא.

לפיכך מעניין היה להיווכח כי פורום קוהלת – אירגון ימני מכל זווית שהיא – פירסם נייר עמדה אוהד לרעיון. המחברים אף קבעו גבולות כספיים לקצבה הבסיסית שלהם, עשו סימולציה על סקר הכנסות משקי בית שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומצאו שהרעיון א. בהחלט אפשרי ב. רצוי ליישמו ג. לא משנה שום דבר.

להטיל מס על העניים

מעט מוזר שמישהו בין מהימין ובין מהשמאל מעלה הצעה, תומך בה, ומנמק את התמיכה בכך שהיא לא משנה דבר מבחינה כלכלית. אבל נפלאות דרכי הימין הכלכלי.

אז איך זה שהימין קופץ על הצעה שמאלית כל כך? בכך שהוא מסרס אותה. מה שמאפשר לו לטעון שכלכלית לא משתנה דבר אבל פוליטית זה רעיון משחרר, מקטין תלות במנגנוני רווחה ושאר עניינים מהסוג הזה.
איך אפשר לתת לכולם כסף מבלי שהגירעון התקציבי יגדל? כל מי שעסק בעניין מצא עד מהרה שלתת לכולם כסף ממשלתי דורש הכנסות נוספות, כלומר העלאת מסים. כאן נפרד הימין מהשמאל.
פורום קוהלת בוחר להעלות את מס הכנסה על כולם באמצעות קביעת מס הכנסה בסיסי של 20-31% במקום שיעור של 10% הנהוג היום. למה? כי זה הימין: "הכנסה בסיסית אינה פתרון־קסם. היא אינה מסוגלת לייצר עושר "יש מאין" או לפתור בעיות חברתיות וכלכליות מורכבות. אך בהשוואה למערכת הרווחה הקיימת היא יעילה יותר ומעוותת פחות את התמריצים העומדים בפני הפרטים."
האם זה מחויב המציאות? ממש לא. הנה הצעה חלופית: להעלות את שיעורי מס הכנסה רק על שני העשירונים בעלי ההכנסה הגבוהה ביותר. או לחילופין, רק על העשירון העליון ולהטיל מס עיזבון על כל הרכוש מעל, נניח, 1.5 מיליון שקל.

בבלוג הזה הוצע שהסכום החודשי יהיה 5,000 שקל למבוגר לעומת פחות מחצי מזה שמציע פורום קוהלת. בסכום כזה אפשר לבטל את כל תשלומי הרווחה הקיימים ואת כל הניכויים והזיכויים במס. בהתבסס על דו"ח רשות המסים אפילו הכסף הענק הזה מתאזן עם העלאת מסים רק על העשירים.

ברור לכל מי שלא טומן ראשו בישבנו שיש חלופות איך למצוא את הכסף הנדרש. מה שמעניין בדו"ח קוהלת שהחלופות האלה כלל לא נשקלות.

ולזה קוראים מכון חשיבה.



שתפו: