הפופוליסט



האם עיתון "הארץ" הוא שמאל? שנים הרבה רווחה הדעה שהוא חצי שמאל. חצי, כי בעניינים מדיניים הוא היה נגד הכיבוש אך בעניינים חברתיים הוא היה בימין. בשנים האחרונות, ובגלל המאבק של כותבי העיתון בטייקונים וב"הון-שלטון" נראה היה שהעיתון עשה תפנית. עם זאת חדי עין טרם ראו שהעיתון או מי מכותביו תומכים באיזו שהיא שביתה למשל....אבל למה לקלקל את החגיגה.
עד שהגיע בנואה האמון. נא להכיר: מועמד המפלגה הסוציאליסטית לנשיאות צרפת. הוא זכה בבחירות המקדימות.  הגארדיאן הגדיר אותו כ"שמאל קיצוני" ו"הארץ" כ"פופוליסט".


מה רוצה המשוגע? הוא בעד ליגליזציה של קנאביס ומשפחתו, יעני חשישניק. אבל זה כבר מזמן נחשב למיינסטרים. אפילו גלעד ארדן, שמארין לה פן נמצאת משמאלו, מוכן לא להפליל משתמשים. האמון בעד מס על רובוטים. אבל אף אחד לא מבין בדיוק למה הכוונה אז פה לא קבור הכלב.
אז איפה הפופוליסט הקיצוני: ב"שכר יסוד לכל אדם". האמון מציע להתחיל עם צעירים ולהרחיב בהדרגה לכולם. כדי לעשות את זה פשוט הבה נניח שהוא מתכוון, במונחי ישראל, שכל מבוגר מגיל 18 ויותר יקבל כל חודש מהמדינה מענק של 5,000 שקל.

שיגעון?

אתחיל עם זה שהאמון לא המציא את הגלגל. תומאס מור במאה ה – 16 עלה על הרעיון ובעקבותיו שורה ארוכה של פילוסופים וכלכלנים. אירגון BIEN מאגד את תומכי הרעיון.
מערכת המס הישראלית, למשל, נותנת לכל עובד ופנסיונר מענק חודשי של 483 שקל לחודש בצורת נקודות זיכוי לתושב. העיקרון של מענק ממשלתי לכל – פרוץ אצלנו זה עשרות בשנים.

עכשיו נסתכל על זה מצד שונה לחלוטין: מדיניות הרווחה. אם כל מבוגר מקבל מהמדינה 5,000 ₪ לחודש אפשר, למשל, לסגור את הביטוח הלאומי. לא צריך קיצבאות אבטלה, ילדים, נכות, נפגעי טרור, אלמנות, יתומים, הבטחת הכנסה. פשוט סוגרים את המוסד על כל קיצבאותיו. שלא לדבר על משכורות לחיילי חובה.

בואו בחשבון

בעצם, כשחושבים על זה, סוגרים כמעט את כל מערך הרווחה הכספית. לא צריך סיוע במשכנתאות. לא צריך מענק עבודה (מס הכנסה שלילי). לא צריך פטור ממסים עקיפים לקבוצות נבחרות. לא צריך הנחות בארנונה, במחירי תרופות. כמעט כל גרוש ממשלתי וציבורי במענק או בהטבת מס לא יידרש יותר. חסכון ענק בכסף ובמשאבים ציבוריים.
מה שמעלה את השאלה כמה זה יעלה? בישראל 5 מיליון תושבים מגיל 18 ויותר. העלות החודשית היא, על כן, 25 מיליארד שקל. המון כסף!?

איך מממנים את זה? תקציב הביטוח הלאומי הוא בערך 8 מיליארד שקל לחודש. עוד כ 10 מיליארד שקל יתקבלו מחיסכון בתשלומי רווחה ממשרדי הממשלה האחרים ומהטבות מס. ועכשיו מגיעים לדובדבן שבקצפת: על מי נטיל מס הכנסה כדי שהנטו שלו ושלה לא יגדלו כתוצאה מהמענק הממשלתי.

נניח שאנחנו מבקשים למנוע את המענק החודשי משני העשירונים (20% הכי עשירים) העליונים בסולם ההכנסות. זה שווה 5 מיליארד שקל. הגענו לעלות נטו של 5 מיליארד שקל. עכשיו תחשבו על כל העובדים ברווחה שלא יקבלו יותר שכר ממשלתי ונדמה לי שקל לראות שהרעיון כלל אינו משוגע. לפחות מבחינה תקציבית.

בפינלנד החל החודש ניסוי בשכר בסיסי. הממשלה מבקשת לבדוק במשך כשנתיים איך מתן מענק כזה לאוכלוסייה באזור מסוים משפיעה על האבטלה והרווחה. הפינים הם ממש לא משוגעים.
ואחרון לא בהכרח חביב: רמזים לסוג כזה של מדיניות רווחה יש לא רק בשמאל. אפשר למצוא אותם גם אצל כלכלני ימין מובהקים כמו האייק ופרידמן. הרעיון לנהל מוניטרית באמצעות מענקים שכאלה (להטיל כסף מהליקופטרים) אף הוא בא מפרידמן.

אז למה "הארץ" וה"גארדיאן" מקללים? כי ביסודו של דבר אלה עיתונים של הבורגנים השבעים והשמרנים.


שתפו: