מס ימני



לימין הישראלי יש think tank משלו ושמו קהלת. הוא מנפיק ניירות עמדה בכל עניין, והרבה בכלכלה. פעלתנותו הכלכלית קשורה הרבה למיכאל שראל, מי שהיה הכלכלן הראשי של משרד האוצר והתפטר ברעש רב עת שר האוצר דאז, יאיר לפיד, ביקש לבטל את המע"מ על רכישת דירות חדשות. ללמדנו שיעור חשוב בכלכלת הימין: הם לא אוהבים פטורי מס.


לימין הכלכלי יש בעיה לא פשוטה. הימין שולט כאן עם הפסקות קלות מאז 1977. איך להיות ימני מהפכן כאשר הימין בשלטון? זה די מסובך, והמסמך שפירסם קהלת בענייני מס הכנסה מעיד שמפלטו של הימני מן התסבוכת הוא הצביעות.

אני לא מתכוון להלאות אתכם בכל פרטי מס ההכנסה בהם מטפל המסמך. רובם די משעממים ולכן נתמקד בצבועים שבהם.

מס עיזבון: 

נכון, אין מס כזה בישראל. אבל השמאל מציע שיהיה. איך הורגים מס שלא קיים? מסבירים שבעולם הגדול יש לרוב מס כזה אך הוא גובה מעט כסף. צריך מס כזה, מסבירים מומחי הימין מיכאל שראל ויורם גבאי (כן, ההוא שפעם חשבתם שהוא בשמאל המתון), כדי למנוע הצבר הון רגרסיבי. אז איך יוצאים מהבוץ של מס שראוי עקרונית אך פסול ימנית? כי בעולם הגביה שלו נמוכה. ואיך זה קורה? כי יש הרבה פטורים מהמס הזה. מה המסקנה המתבקשת מ"הרבה פטורים" במיוחד ממי שהתפטר על רקע פטור ממס על דירות (שלא התממש)? שנעשה מס עיזבון נטול פטורים. רעיון יפה? לא בפורום קהלת. לדבריו, עדיף שלא יהיה מס עיזבון.

קרנות השתלמות:

 אין דבר השנוא על הימין המהפכני יותר מהעדר מס על קרנות השתלמות. מהיכן השנאה? כמובן מעצם קיום הפטור. ובעיקר כי הפטור הוא הישג של "ועדי העובדים הגדולים" ששנאת הימין המהפכני (אך לא למשל שר הרווחה חיים כץ) אליהם כמעט משתווה לזו של כותבי ועורכי "הארץ". ויש גם נימוק סוציאליסטי למהדרין לביטול הפטור הזה: הוא מחולק יותר לשכירים עשירים ומעט לשכירים אחרים. אז מבטלים את הפטור, לפחות במסמך. יפה?
עד שמגיעים להנחה במס על תרומות. פתאום תאוות ביטול ההנחה מתאדה אל מול החשיבות לעודד אנשים לתרום. בעניין הזה הימין אפילו ממליץ להמשיך בהסדר שהממשלה היא שתאשר מי ראוי לקבל תרומה שכזו. אלא ששראל וגבאי אפילו לא טרחו לבדוק איך ההנחה הזו מתחלקת בין העשירים והאחרים. ברור גם למה. כי התפלגות ההנחה הזו מוטית דרמטית לטובת העשירים אפילו יותר מקרן ההשתלמות. צביעות אמרנו?

שיעור מס הכנסה המירבי:

 פורום קהלת מפגין שביעות רצון משיעורי מס הכנסה. זאת על אף שבהשוואה בינלאומית מס ההכנסה בישראל הוא נמוך. מעניין שההשוואה הבינלאומית מוזכרת כאשר מדובר במס עיזבון, אבל נשכחת במס הכנסה. מילא.
לא מספיק שמס ההכנסה בישראל הוא נמוך יחסית. קהלת מציע להפחית את המס השולי מ – 50 ל – 45 אחוזים. למה? כי זה פוגע בתמריץ לעבוד ומעודד העלמת מס. מה רע בכך שיעבדו פחות? אין הסבר. מישהו מכיר מישהו שהקטין את שעות העבודה כשהמס השולי הועלה? לא. אבל הנייר סובל שטויות.

מחברי המסמך מביאים סיוע ממשנתו של הוגה הדעות הידוע משה נסים. אה, אתם לא מכירים את ההוגה? הוא היה פעם שר אוצר ואמר שמערכת המס צריכה "להשאיר בידי אדם את מרבית הכנסתו". הבה נשחק בלהיות ימני. נניח שהמשפט הזה הוא לא רק מהרב נסים אלא מאלוהים בכבודה ובעצמה. מה היא נוסחת המס המאפשרת לעמוד במגבלה הזו? הנה היא: ששיעור המס הכולל של אדם לא יעלה על 49.9999%. הכולל, ולא השולי. מה השולי המתבקש מהנוסחה הזו? זה יכול להגיע עד 90% אם לא יותר – תלוי בשיעורי המס השוליים בכל רמת הכנסה. אז למה שני מביני מסים כמו שראל וגבאי – שכיהנו גם כממונים על הכנסות המדינה -  מקשקשים על מס שולי של 45%? צביעות כבר אמרנו?


שתפו: