מרצ בחסדי הליכוד

 

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה השבוע הצעת חוק ולפיה פלסטיני שנישא לישראלי לא יהיה זכאי למעמד של אזרח ותושב. חוק דומה היה עד לפני כחצי שנה ואז פג תוקפו. בעת ההיא כשלה הממשלה בנסיונה לשכנע את הכנסת להאריך את תוקף החוק. בלהקת הליצנים הפוליטית ששמה בישראל "שמאל" שמחו באותו יום על כשלון הממשלה, ועתה מקווים במרצ ובמפלגת העבודה לשמוח פעם נוספת.

צריך לשים את העניין הזה על השולחן: הסיבה שההצעה – גזענות נטו – נפלה לפני כחצי שנה היא שהליכוד וספיחיו מהימין המשיחי הצביעו נגד ההצעה. הם עשו כן למרות שהם תומכים בה, כמובן. הם עשו כן כדי להביך את הימין בממשלה: המפלגות של נפתלי בנט, גדעון סער ואביגדור ליברמן. ואכן המבוכה רבה ולכן החליטו גזעני הממשלה לנסות כוחם פעם נוספת. ההחלטה של השבוע היא צעד ראשון לתקן את המבוכה.

הדילמה של מרצ

במרצ ראוי שישאלו את עצמם: מה יקרה אם הפעם הזאת הימין המשיחי יצביע בכנסת בהתאם לעמדותיו. כלומר יצביע בעד ההצעה. מרצ תצביע נגד אבל זה ממש לא ישנה את התוצאה. עם הימין שבאופוזיציה יש לימין שבממשלה – שכולל גם את המפלגות של לפיד וגנץ - רוב מוחץ בכנסת. מה תעשה מרצ אז? מה תעשה מפלגת העבודה בעיניים?

נסתכל על מרצ: הם ויתרו על הכל. הם הצטרפו לממשלה תחת התחייבות לשמור על הסטטוס קוו. כלומר אין מו"מ עם פלסטין. אין תחבורה ציבורית בשבתות וחגים. אין נישואין אזרחיים. אין הקפאת בניה בהתנחלות. אין נסיגה מהכיבוש. אין נושא אחד שבו לעמדה של מרצ היה מקום בסדר היום הפוליטי. כי הסטטוס קוו שעליו הוסכם הוא כל מה שהימין עושה כאן מ 1967 ועד היום. כדי להעיף את ביבי מהשלטון מרצ ויתרה על הכל וקיבלה את מדיניות ביבי תחת מסווה הסטטוס קוו. האם כל כך חשוב שנתניהו לא יהיה ראש ממשלה ששווה בעבור זה לוותר על כל מה שהמפלגה מייצגת?

דילמה פיקטיבית

נניח, כמו ראשי מרצ, שהתשובה חיובית. אלא שחוק התקציב פתר חלק מהדילמה. כדי להפיל את הממשלה הנוכחית דרוש רוב בכנסת לממשלה חליפית. אם הקואליציה הקיימת (למעט מרצ) לא תכניס את הליכוד לממשלה – אין ממשלה חליפית. כלומר מרצ יכולה לצאת, ובגאון, מהממשלה הזו מבלי להעביר את השלטון לליכוד וספיחיו. בכך פג תוקף הנימוק שפרישה מהממשלה מכתירה מחדש את נתניהו כראש ממשלה.

או אז יכולה מרצ לתפקד בהתאם לדעותיה ולא בהתאם לדעות של נתניהו, בנט, סער וליברמן. במצב הזה נטל הזנייה הפוליטית עובר ממנה ליאיר לפיד ובני גנץ שיצטרכו להחליט האם לנסות להגיע להסכם עם הליכוד על העברת החוק הגזעני, או להתקפל מהגשת החוק ואף להצביע כנגדו אם יועלה להצבעה על ידי נתניהו ומרעיו.

להעיף את מרצ

במרצ צריכים להבין: המשך המצב הקיים יביא לידי כך שהמפלגה תחוסל. בבחירות הבאות כל מי שמקיא מהסטטוס קוו שבו נשבעת המפלגה יצביע עבור הרשימה המשותפת גם אם עמדותיה לא נראות למצביע. בהצבעה למשותפת לפחות יודעים שהם לא יצביעו עבור הסטטוס קוו.

 

 

שתפו: