כרטיס אדום לאוטו הירוק

 בשורה לנהגים התקועים שעות ארוכות בפקקי תנועה: באדיבות ועדת הכספים של הכנסת הוחלט על הטבות מס עד 2025 למי שמשתמשים ברכב היברידי או חשמלי. יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, אלכס קושניר (ממפלגת ישראל ביתנו), הסביר את המהלך בכך שיש לעודד רכב ירוק.

מתברר שבורות, ואולי שותפות בקונספירציה, אינה רק נחלת חסרי השכלה. לקושניר תואר אקדמי ראשון בכלכלה ושני במינהל עסקים. והאיש הזה נמנה על מנהלי הכלכלה הישראלית.

כדי לתרץ את ההשמצות האלה נדלג על הרכב ההיברידי – זה שיש לו שני מנועים אחד חשמלי והשני שורף דלק רגיל – ונקפוץ ישר לאולטרה ירוק: הרכב החשמלי המלא.

שאלה ראשונה: איך רכב חשמלי מקל על התנועה?

תשובה: זו שאלה קלה מדי. לתנועה, כלומר לצפיפות, כלומר לפקק אין דעה באשר לצורת ההנעה של הרכב. כל תוספת של רכב מצופפת את הכביש, תורמת לגודש ומאטה את התנועה. לכן משיקולי תחבורה אין לתת הטבות כלל ועיקר לסוג אחד של רכב בהשוואה לסוג אחר של רכב.

שאלה שניה: איך רכב חשמלי תורם לאקולוגיה? כלומר מדוע מכנים אותו ירוק?

תשובה: יש מדינות שבהן רכב חשמלי הוא אכן ירוק. מה הן? מדינות שבהן מייצרים חשמל מאנרגיה סולרית, רוח, גלי ים. יש הטוענים כי גם מדינות שבהן מייצרים חשמל מאנרגיה גרעינית. והאחרון בקבוצה הזו היא מדינה שמייבאת חשמל במקום ייצור מקומי. אלא שישראל עדיין מייצרת חשמל משריפת פחם שהוא מזהם אוויר בעל תואר פרופסור בלכלוך, וגז.

התשובה לשאלה היא שרכב ירוק הוא רק רכב שאינו ניזון מחשמל אדום. אין בישראל חשמל ירוק אלא במשורה. רוב החשמל שמיוצר בישראל הוא אדום כי הן פחם והן גז טבעי מייצרים זיהום וגזי חממה התורמים להתחממות הגלובלית. לכן מי שטוען, כמו ח"כ קושניר, שרכב חשמלי הוא ירוק – משקר במקרה הרע ובור במקרה הטוב.

מכיוון שאנו בעת הקורונה, שבה יש ריבוי של תיאוריות קונספירציה, אנסה כוחי בתיאוריה על המקרה הרע. קושניר הוא לוביסט של טסלה – היצרן הכי מפורסם בעולם של רכב חשמלי. בעל המניות הגדול של טסלה, אלון מאסק, פירסם לא מכבר דעתו כי צפוי משבר כלכלי עמוק שראשיתו באביב הקרוב. באותו יום נודע שהוא פתח במהלך לשיווק מכוניות טסלה בסין. מי מאמין שבעוד כמה חודשים יש משבר ומאסק משקיע הון בשיווק מכוניות? בלוף. אז מאסק גייס את קושניר וסוף הסיפור ידוע.

שאלה שלישית: אם רכב חשמלי מזהם בדומה לרכב עם מנוע שריפה מדוע יש המכנים אותו ירוק?

תשובה: כי המכונית החשמלית לכשעצמה לא מזהמת אבל החשמל שהיא צורכת כן מזהם. מה שמכונית חשמלית עושה זה להסיט את הזיהום מפרדס חנה (נניח, כי אין בה תחנת כוח לייצור חשמל) לחדרה (שיש שם הרבה כאלה). למה הדבר דומה? למשאית שאוספת את האשפה מבתיכם ופורקת אותו על השכן במקרה קיצוני אחד או בחזרה עליכם במקרה השגור. אם מחר יעלמו כל המכוניות עם מנוע שריפה ויוחלפו במכוניות חשמליות – הזיהום לא ישתנה מהותית והפקק לא יצטמצם.

לכן לכל אלה המצדדים ברכב חשמלי כי הוא ירוק מגיע כרטיס אדום. עד לרגע שבו מדינת ישראל תיכנס, ובגדול, לייצור חשמל מאנרגיית השמש. מה שישראל עוד לא התחילה אפילו לתכנן.

 

 

שתפו: