הליכוד והגנבים

 

קשה לטעות בשתי תופעות של סגר מספר 3: האחת, שהמילים משלוחים ו take away הפכו למילים נרדפות. לא רק שהציבור מגחך על ממשלתו בגין הצמידות הזו אלא שהרחוב נראה כאילו המילה סגר עומדת להתפטר ממשמעותה בסגר מספר 1 – והאקדמיה לשפה העברית שותקת.

השניה, שבתום שבוע של סגר 3 מספר הנדבקים עולה בהתמדה - הישג בינלאומי. ואילו ממשלת הליכוד-כחול-עבודה-חרדים החליטה כי מי שמגיע מחו"ל לא נדרש לבידוד במלונית. אין מה לומר: אור לגויים.

אלה שעשועי השבוע. בסופו היה עיסוק נרחב סביב סיכום 2020 ומה צופן לנו העתיד. תרומתי הצנועה לדיון העתידני היא שהממשלה מעודדת והגנבים מנצחים. אולי זו המשמעות של מדינה יהודית. הנה סיפורם של עצמאיים.

כמה בעלי עסק עצמאי שפגשתי בחודשים האחרונים התלוננו על קמצנותה של הממשלה. זו, באמצעות רשות המסים, משלמת להם רק חלק מהנזק הכלכלי שנגרם להם. עושים זאת באמצעות "מבחני הכנסה" כאשר התמורה מחושבת כאחוז מהפרש בין ההכנסה טרם קורונה להכנסה עתה.

תעבור מבחן

מבחן ההכנסה הוא המצאה של הביטוח הלאומי – כאן כמו במדינות אחרות. מי שהכנסתו נמוכה מקבל השלמת הכנסה (ויש כמה שיטות לתשלום הזה) והיא תלויה באותו מבחן. אתה מרוויח 10,000 – לא תקבל אגורה. אתה מרוויח 2,000 תקבל עוד 3,000. ל"אדם הסביר" – ביטוי משפטי אומלל – זה נראה בהחלט סביר. כאשר בסגר הראשון הממשלה שלחה 750 שקל לכל מבוגר, כמה מעשירנו התלוננו שזה בזבוז ולא מגיע להם. גם הם, על כן, בעד מבחן הכנסה.

את א' אני מכיר שנים רבות. הוא בעל מלאכה שאני שוכר את שירותיו מדי פעם. כל פעם כשהוא מגיע, הוא עושה את הנדרש, נוקב במחיר ואני משלם. בעבר זה היה בצ'ק או בהעברה בנקאית. כמה ימים מאוחר יותר אני מוצא בתיבת המכתבים שלי קבלה על התשלום.

השבוע הוא לימד אותי שיעור במבחן הכנסה. האיש הגיע לתקן, נקב במחיר אך ביקש – "אם אפשר אז במזומן". ותהיה קבלה? שאלתי. "אולי תוותר"? השיב.

ביקשתי להבין מה קרה. כלום חדל להצביע ליכוד ועבר למרצ? האיש חייך לבדיחה הלא-מוצלחת והשיב: "מבחן הכנסה".

כאמור עצמאיים מקבלים כסף מהממשלה לפי המבחן הזה. כך גם א'. אבל אם הוא ירשום את ההכנסה האמיתית התשלום הממשלתי יקטן. וכך מה שהוא מרוויח אצלי הוא מפסיד אצל רשות המסים. "אז איפה הכסף על העבודה שלי"? הסביר לי את היחס הבוגדני לממשלתו.

 גונבים

א' לא יחיד שהפך מצדיק מיסויי לעבריין. אולי הוא מושפע מראש ממשלתו. ככל שסגר 3 הופך ליותר בדיחה כך אנחנו פוגשים יותר אנשים בצאתנו מהבית (בסגר 1 מעטים יצאו) וחלק מהם הם עצמאיים שעובדים ומקבלים – שר האוצר כל כך התגאה בזה – כסף מהממשלה. והאחד לא יודע מהשני. ובשפה של בתי ספר: מבחן הכנסה נכשל.

פעם היתה קיצבה של הביטוח הלאומי שקבלתה הותנתה בכך שלזכאי לא תהיה מכונית. אז המכונית נרשמה על שם הסבתא. עד שבממשלה הבינו שלרדוף אחרי הסבתא זה ממש לא תורם לרווחה – וירדו מהעניין.

מה לעשות?

 שאל לנין.

שני מהלכים מקבילים: הראשון, להפסיק עם הסגר המטומטם הזה ולעבור למשטר בו כולם חיים ומתפקדים במשמרות (ראו פירוט כאן). השני, להפסיק עם מבחני הכנסה שמעודדים הונאה. לתת לכולם מענק של 5,000 שקל לחודש ולבטל במקביל את כל קיצבאות הביטוח הלאומי ומשרדי הממשלה האחרים וכן את כל הטבות המס.

ולמיליונר שיאמר שזה בזבוז, אשיב: שיעור המס על הכנסתך יעלה בהתאם.

 

 

שתפו: