"שביתת" ה"חקלאים"

 משום מה קוראים לזה שביתה. זה לא. מה שבעלי הנחלות החקלאיות עושים הוא אולי השבתת שיווק. בשביל לשבות צריך לעבוד. ואם מי שעובד בחקלאות ישבות – בעלי הנחלות ידאגו להעיף אותו מהארץ. כי מי שעובדים בחקלאות הם מה שמכונה אצלנו "עובדים זרים." אלה שצועקים עתה, כבר מזמן לא עובדים (הרוב מבין מגדלי הירקות. יש מיעוט שעדיין עובד בחקלאות,( אלא מנהלים ומשווקים של תוצרת חקלאית.
 אם כבר, היה רצוי שתהיה השבתה של הייצור החקלאי ולא רק של השיווק. כפי ששר החקלאות משבית, מינואר 2011 ולמשך שנתיים, את הדיג בכנרת. מדוע הוא עושה זאת? מנימוקים אקולוגיים נכונים. ומדוע לא לגדל מלפפון? מטעמים אקולוגיים נכונים אחרים: מחסור במים. במקום זה קרא השר, שלום שמחון, ל"חקלאים" להתעלם מהמכסות שקבעה רשות המים.

 חוץ מזה ששר בממשלה קורא להפרת חוק, עניין חביב בפני עצמו, יש כאן צביעות מהסוג החקלאי המקובל. שמחון לא נתפס כמי שהציע למפלגת העבודה לצאת מממשלה שאינה מייצרת די מים. הוא גם לא הציע לממשלה להקים עוד שבעה מתקני התפלה. כי אם יש בישראל מחסור במים, לשלום שמחון יש אחריות מלאה בעניין. הוא לא צייץ כשהממשלה והכנסת ביטלו את מס הבצורת, שנועד למנוע מחסור על ידי צמצום בביקושים. יש החושבים כי לשר בממשלה יש גם אחריות על החוקים שהכנסת מחוקקת, ולכן קריאה להפרתם, ובריש גלי, היא מסוג העניינים שמטפל בהם ראש התביעה הכללית, אחד בשם יהודה וינשטיין שנרדם בשמירה.

 אז כן, בגלל המחסור במים היה מקום לשקול, קודם לכל, לייבש את הגינות הפרטיות, אבל שמחון גם את זה לא הביא לממשלה ולכנסת. ועתה מה עושים? אם ה"חקלאים" רציניים, שיפסיקו לייצר ירקות לשנה, שנתיים - לפחות עד ששמחון שלהם יטרח, כחבר ממשלה, להקים כמה מתקני התפלה עבור מגדלי ירקות. ומה נאכל? מה שאוכלים באנגליה: ירקות מיובאים. טוב שהחבר סטנלי פישר קנה המון דולרים, ויש לנו מאיפה לשלם.

 הכעס של בעלי הנחלות מתמקד לא רק במים, אלא גם בעובדים. הם עצמם, כאמור, מזמן לא עובדים. לכן הם "צריכים" עובדים מתאילנד. מילא שהם לא עובדים. זכותם. אבל למה לייבא עובדים? הרי בישראל יש 194,000  דורשי עבודה. עמותת "מען" (הפעילה במרכז ובצפון) מדווחת על מאות נשים שמתחננות לעבוד בחקלאות בשכר מינימום - ולא ניתן להן. למה? כי בעלי הנחלות מעדיפים עבדים, כאלה שהם שולטים על רישיונותיהם, על מגוריהם ועל שכרם הירוד במשך 24 שעות ביממה. כלומר, הם רוצים עובדים מתאילנד.

 מה עושה בעל נחלה פיננסית כשהוא זקוק לעוד עובד? משלם. אלא שבעלי הנחלות החקלאיות לא מוכנים לשלם שכר ראוי, גם כששוק הירקות - וראינו את זה בחודשיים האחרונים - מוכן לשלם מחירים מפולפלים עבור התוצרת. הם רוצים מחיר גבוה לתוצרת, מים מוזלים להשקיה - ושכר עבדים לעובדים. על זה ההשבתה.

 מה עושים? לא צריך לעשות דבר. לא רוצים לשווק ירקות? לא צריך. כולנו בעד "כלכלה חופשית." משרד האוצר, בעת שמחירי העגבניות נשקו ל20- שקל לק"ג, ביטל את המכס. כך ראוי שייעשה. לבטל את המכס על ירקות ופירות, ולתת לבעלי הנחלות את הזכות המלאה שלא לשווק מתוצרתם.

 את בעיית המחסור במים זה בטח יפתור. ומה יהיה על בעלי הנחלות? שיימצאו עבודה, כמו הנשים שמשחרות לפתחם ללא הועיל .

25.11.2011
שתפו: