קדימה לשומקום

 
מה ההבדל בין לבני למופז בנושאים הכלכליים? בעצם: מה ההבדל בין הליכוד, קדימה, העבודה, עצמאות, יאיר לפיד, ליברמן, ש"ס ואגודת ישראל בעניינים הכלכליים? חידה ליום הבוחר




 היה מי שניסה להאיר את הפער הפוליטי בין אירופה  המערבית לארצות-הברית באמצעות האפיון הבא: כל מפלגה גדולה במערב אירופה נמצאת משמאלה של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב. אפילו הימנית ביותר שבחבורה - המפלגה השמרנית האנגלית - לא העזה, ובעצם אף לא תיכננה, לבטל את חוק ביטוח הבריאות הממלכתי. הדמוקרטים בארצות-הברית אפילו לא התקרבו למימוש חוק כזה, גם כשהיה להם הכוח הפוליטי לעשות כן.


 

 ההארה הזו באה,  בין השאר, להצביע עד כמה הפוליטיקה האמריקאית בכללה נוטה ימינה. אפשר היה לשאול: כאשר החלופה היא בין ימין א' לימין ב,'  כמה כבר אפשר להתקוטט מבחינה פוליטית? אבל מתברר שאפילו בפוליטיקה שכזו מוצאים המתמודדים על מה לריב. אפילו בתוך ימין א' - המפלגה הרפובליקנית - מתקוטטים עכשיו בבחירות המקדימות מי מציע להוריד יותר את שיעורי המס, ומי מתנגד חריף יותר לזכות האישה על גופה, בעיקר כשהיא בהריון.


 עכשיו תסיטו את המבט קרוב יותר, אלינו ולבחירות המקדימות הנערכות היום במפלגה הגדולה ביותר בכנסת הנוכחית, קדימה. אם אני מבין נכון את המאבק בין ציפי לבני לשאול מופז, הוא נסוב על השאלה מי יצליח לנצח את נתניהו בבחירות הבאות. זה אולי חשוב לשני המתמודדים, אבל עד כמה זה באמת חשוב לנו?


 לעומת הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית בארה"ב, בקדימה לא רבים על כלום. ככל הידוע, הן מופז והן לבני לא הציעו לשנות את הסדרי ההפלות ולהעניק לאישה זכות מלאה על גופה, במקום לאיזו ועדה ממשלתית. וככל הידוע, הם לא מתנגחים על השאלה מהו המס השולי הראוי על הכנסה חודשית של מיליון שקל.

מה ההבדל בין קדימה, ליכוד ועבודה?

 
 עתה החליטה רשות החשמל להעלות את מחיר החשמל. מיד החלה ההתבכיינות: יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, התלונן אצל ראש הממשלה. בתקשורת הופיע מישהו שקיבל חשבון חשמל בגובה אלפייה וקיטר. סערה בכפית מים שכמוה אנו חווים כל חודש לגבי מחיר הבנזין. מה יש למופז-לבני לומר בנושא? אין להם. תחשבו רגע ותנסו למצוא על מה יש להם משהו לומר ומהו? לא תמצאו.


 זה לא מקרה. זו תופעה אופיינית. וזה לא רק בקדימה. תסתכלו לרגע על מפלגת העבודה ומפלגת העצמאות (של אהוד ברק וארבעת שותפיו לליצנות.(  כשהם היו ביחד, היה איזה רושם שאולי יש מחלוקת ביניהם, למשל על הגירעון בתקציב. שלי יחימוביץ' רצתה הרבה גירעון כשיטה למימון הוצאות. ברק, שר בממשלה, שתק. בקיץ האחרון ברק הצטרף ליחימוביץ:'  גם הוא רוצה יותר גירעון. זו הסיבה, כנראה, שהם התפלגו זה מזה. כי הם מסכימים על הכל, אז על מה ייאבקו ואיך ינצחו זה את זה?


 קדימה נולדה כגחמה של אריאל שרון, שנמאס לו מהחתרנות של נתניהו תחתיו. נתניהו ורוב חבריו דהיום היו, כאילו, נגד הנסיגה מעזה (מה שלא הפריע להם להצביע בעד). אבל משהגיעו לשלטון בבחירות האחרונות, הם לא יזמו שום שינוי במצב ולא חזרו לנחלת אבותינו ברפיח.

 מישהו יודע להצביע מה ההבדל בין רוני בראון, שר האוצר האחרון של קדימה, לבין יובל שטייניץ, השר הנוכחי של הליכוד? לבראון יש דעה על מחיר החשמל? כאשר נתניהו נבהל מהמחאה בקיץ האחרון, הוא הקים ועדה ציבורית לשינוי סדר העדיפויות החברתי. את מי הוא שם בראשה?  את מנואל טרכטנברג - אדם שהגיע לפוליטיקה הכלכלית שלנו כיד ימינו של אהוד אולמרט מקדימה.


 לא רק שאין הבדל בין לבני ומופז (חוץ מהתסרוקת) - גם אין הבדל בינם לבין כל בכירי הליכוד. לפעמים הם מנסים לייצר איזה רושם של הבדל שקיים בין המו"מ על פלסטין שניהלה קדימה (ולא הגיע לשומקום) לבין המו"מ שהליכוד מנהל (שמוביל לאותו שומקום).  אבל בענייני כלכלה וחברה? הם דומים כשתי טיפות מים.


 אולי את חברי קדימה מעניין לבחור בין שתי תסרוקות שונות על שני ראשים שאין להם מה לומר על שום דבר, אבל לכל מי שלא חבר בקדימה זה לא מעלה ולא מוריד. וזה גם לא יעלה ולא יוריד לקראת הבחירות הבאות. כך או כך, מי שייבחר ישתייך לאותו זרם מחשבה.


 הזרם הזה כולל בעצם גם את מפלגות העבודה, עצמאות, יאיר לפיד, הליברמנים, ש"ס והאגודה. הנה, השבוע הודיעה יחימוביץ' שבתנאים מסוימים היא תהיה מוכנה להצטרף לקואליציה. ומהם? שהיא תשפיע על התהליך המדיני. והרי זה בדיוק מה שעושה ברק. וזה מה שעשתה לבני כשהייתה שרת החוץ. וזה מה שעשה מופז כשהיה שר. כ-ו-ל-ם מה-זה השפיעו על התהליך המדיני.


 וגם אם נניח שישנם הבדלים שכותב מדור זה לא מצליח לראות בנוגע ל"תהליך,"  מה לגבי נושאים אחרים? מה הן עמדותיהם של יחימוביץ,' ליברמן וברק לגבי מחיר החשמל המתרומם? ובמה הן שונות מעמדת שטייניץ (אם מישהו בכלל יודע מהי?(

האחים מיליבנד כמשל

 
  בפריימריז לראשות מפלגת הלייבור שנערכו אחרי הבחירות האחרונות באנגליה, שבהן הודחה המפלגה מהשלטון, התמודדו שני אחים שהיו שרים עד הבחירות - האחים מיליבנד. עד שהתמודדו, לא נודע כי יש ביניהם הבדל (למעט התסרוקת.(  משהחליטו להתמודד זה כנגד זה, המציאו הבדל - ביחסם לאיגודים המקצועיים למשל. אחד החליט למקם עצמו משמאל לשני בעניינים כלכליים. בקדימה אף אחד אפילו לא מנסה לעשות משהו דומה.


 רבים תהו מדוע קדימה לא הצטרפה לממשלה בעת הקמתה. לבני הסבירה זאת ב"עקרונות."  האמת פשוטה יותר. אין שום הבדל ב"עקרונות" - הדרך היחידה של קדימה לבדל עצמה מהליכוד הייתה להישאר מחוץ לממשלה.

 מחר בבוקר נדע מהי התסרוקת המנצחת. הראש עצמו עדיין יישאר אותו ראש מימי הליכוד.

27.3.2012

שתפו: