גם להתפטר אסור?






 הנה ההתפתחות החדשה והמפתיעה במשרד המשפטים. לראשונה מזה שנים מכין מנכ"ל המשרד, בשיתוף עם יחידת הפרקליטות המתמחה בסכסוכי עבודה, מסמך שלמעשה אוסר על מעסיקים לפטר עובדים אם עבדו תקופה ממושכת - נבדקת האפשרות לקבוע 3 שנים - אצל מעסיק. המסמך קובע כי פיטורי עובד שכזה אינם חוקיים גם במסגרת החוק הקיים, ומציע כי אם יתברר בבתי המשפט שההלכה החדשה אינה תופסת - תגיש הממשלה הצעת חוק בעניין.



 מחברי המסמך מסבירים כי לעובד ותיק יש "מעין זכות קניינית" על מקום עבודתו. הזכות הזו שוות מעמד לזכותו של המעביד לפטר את העובד. לכן במצב של שוויון כוחות אין לתת משקל יתר לעמדת המעסיק בזכות פיטורי העובד. במצב המשפטי הנוכחי, מסבירים המשפטנים, הסמכות לפטר עובד ותיק היא בידי בית הדין לעבודה או כל הליך משפטי אחר שיהיה מוסכם על העובד והמעסיק.


 מעבר לעמדה המשפטית המהפכנית ראוי להוסיף את עמדת השר, יעקב נאמן, המצורפת למסמך. נאמן, יהודי דתי, הוסיף בשולי המסמך כי מסורת ישראל סבא, כמו גם ההלכה היהודית, ש"אין מפטרין עובד בניד עפעף" שלדבריו מביא לאותה תוצאה העולה מהמסמך המהפכני.


 נראה לכם? המדינה יצאה מדעתה? הסוציאליזם של מחאת האוהלים חדר למעוז השמרנות הפוליטית?

כל החוששים לגורל הקפיטליזם יכולים להירגע. כל שנכתב לעיל הוא פרי דמיונו החולני של הכותב המתבסס על משאלות לב העולות ממסמך שהוגש השבוע לבג"ץ על ידי פרקליטות המדינה.


 אמנם שביתת הרופאים הסתיימה ויש אף הסכם קיבוצי. שני אלה מייתרים לחלוטין את העתירה שהגיש לפני כחודש עו"ד דוד פורר שביקש מבג"ץ לחייב את ההסתדרות הרפואית והממשלה בבוררות. אבל את הפרקליטות המצב המשפטי הזה לא באמת מעניין. הפרקליטות מסרה לבג"ץ " הודעת עדכון,"  כאילו בג"ץ הוא המוסד העוקב בדקדקנות אחרי ביצוע הסכם הרופאים. יש לשער כי הבוקר יימסר עוד מסמך ובו תעדכן הפרקליטות את בג"ץ כי שולמה לרופאים המנה הראשונה של תוספות השכר וכי שני תקנים של רופאים בבית החולים פוריה מולאו.


 מעבר להבל של  "הודעת העדכון" יש שם גם עמדה מהפכנית ולפיה, בלשון עממית, אסור לרופאים להתפטר.  הנה, על כן, מה שעורר את העניין שמא יש גם מסמך, שאולי נקרא "הודעת עדכון  "2 ובו כתוב כי לא רק שלרופא אסור להתפטר אלא גם שלמעסיק אסור לפטר. כי לא סביר שהחוק מאפשר למעסיק לפטר עובד אך אוסר על העובד להתפטר. בוודאי שבמדינה דמוקרטית, ויהודית למהדרין, אין מצב בו העובד כלוא אצל מעסיקו. לכן הגיוני שיש מסמך ובו ההלכה המשפטית הנוקבת שאם לעובד אסור להתפטר, אז למעסיק אסור לפטר.


 הגיוני או לא,  העמדה של הפרקליטות היא שלרופאים המתמחים אסור לשבות, כי הם לא ארגון יציג שרק לו מותר לשבות כדין. אבל גם אסור להם להתפטר, כי לעובד אסור להתפטר. אז מה מותר להם ? זה לא נכתב במפורש אבל נדמה שהפרקליטות בדעה שעובד שאסור לו לשבות ואסור לו להתפטר - חייב לעבוד. ואם לא יעבוד? כנראה שיכניסו אותו לבית סוהר.


 השתן עלה להם לראש. כבר מזמן שהממשלה לא מוכנה להיות מעסיק נורמלי שמנהל מו"מ עם עובדים, שקשוב לדרישותיהם, שמוכן לנהל שיחה. הממשלה רואה עובד, ומיד רצה לבית המשפט. מישהו זוכר מתי הממשלה לא ביקשה התערבות בית משפט בסכסוך עבודה? יש לממשלה יותר פרקליטים שמתעסקים בדיני עבודה מאשר פקידים שמנהלים מו"מ עם עובדים. המשפטיזציה של יחסי עבודה עוברת גבולות אפילו גבולות של טעם רע. ועתה עם ההמצאה החדשה שאסור לעובדים הן לשבות והן להתפטר.
1.9.2011
שתפו: