הסל הגדול של מכבי


לפני כחודש הודיעה שירותי בריאות כללית על ביטוח "משלים פלאטינום," שעיקרו מתן תרופות לטיפול בסרטן שאינן בסל הבריאות תמורת תשלום חודשי (המשתנה עם הגיל) והשתתפות במחיר התרופה – אם וכאשר בימים הקרובים אמור משרד הבריאות להחליט אם לאשר לשירותי בריאות מכבי תוכנית ביטוח שאפתנית עוד יותר מכבי תציע במסגרת הביטוח המשלים, הקרוי מגן זהב, לספק כל תרופה שאינה בסל, וגם תרופות הכלולות בסל לשימושים מוגבלים. מי שיצטרף, תמורת תשלום חודשי שלא ידוע לי כרגע, יהיה זכאי אחרי שנתיים לכל תרופה שיזדקק לה. נשמע טוב, לא?

 שאלתי כמה אנשים האם, נניח, תמורת 6 שקלים לחודש יסכימו לקנות ביטוח שיספק להם כל תרופה לכל מחלה? כולם הסכימו בהתלהבות. אבל, הוספתי, תיאלצו לשלם השתתפות עצמית של 300 שקל לחודש, אם וכאשר. ההתלהבות הצטננה מאוד. זו, בגדול, התוכנית של מכבי, שהולכת כנראה לעשות תרגיל על מבוטחיה.



 למה תרגיל? מכבי סירבה להסביר את התוכנית שלה בטרם תאושר במשרד הבריאות. זכותה. בעוד הכללית מציעה את הביטוח שלה לתרופות נגד סרטן בנוסף לביטוח המשלים, מכבי מציעה את הביטוח שלה כחלק מהמשלים. המסקנה המיידית די פשוטה: מי שיסרב לשלם תמורת הביטוח הנוסף, ייאלץ להיפרד ממגן זהב – הביטוח המשלים היוקרתי של מכבי.

 מדוע מכבי הולכת בשיטה העקומה הזו? כנראה כדי לחייב את כל מבוטחי מגן זהב להצטרף. משום שאם ההצטרפות לא תהיה חובה, כלומר בבחירה אישית, ייתכן שרק מעטים יבחרו להצטרף (כי לשלם גם פרמיה חודשית וגם 300 שקל לכל מרשם זה די יקר,(  ואז חברות הביטוח שעימן מכבי עובדת ידרשו תשלום גבוה יותר קחו לדוגמה את התרופה אזטרול לחולי לב, שעליה ממליץ כמעט כל קרדיולוג למי שכולסטרולו גבוה. גם היום התרופה מצויה בסל, אבל ניתנת רק אחרי שנכשל הטיפול בתרופה אחרת, סטטין, במינון של 80 מיליגרם לכדור רוב האנושות הכולסטרולית לא מגיעה לרמות כאלה של צריכת סטטין, מחשש להשפעה שלילית על תפקוד הכבד התוצאה: אזטרול ניתנת רק למיעוט שבמיעוט.

 יחשוב חולה הלב, שהביטוח החדש של מכבי הוא ההזדמנות שלו לקבל את התרופה הכל־כך יעילה. הוא יצטרף, ישלם מדי חודש פרמיה נמוכה יחסית של כמה עשרות שקלים (תלוי בגיל.( ואחרי שנתיים? אבוי. הרופא של מכבי יאשר את התרופה ,ובבית־המרקחת יתבקש החולה להשליש 297 שקל מדי חודש. מה עזר לו הביטוח? קדחת.

 העניין מעורר גם שאלה עקרונית: האם ראוי לאשר לקופות־החולים – אין כמעט ספק שבעקבות הכללית ומכבי גם לאומית ומאוחדת יצטרפו לחגיגה – לתת שירותים שאינם בסל הבריאות.  זכיום שליש מתושבי המדינה אינו מבוטח בביטוח משלים. רובו מורכב ממשפחות שמתקשות לשלם אפילו עבור תרופות וטיפולים הכלולים בסל. מתן היתר לקופות לספק , זתמורת תשלום מכובד כפי שהודגם לעיל, שירותי בריאות נוספים, ייצור למעשה מעמד של אזרחים שיקבלו טיפול רפואי נחות.

 זה כבר קורה היום. יש מי שיש לו ביטוח רפואי נוסף, ויש רבים שאין להם. כל עוד מדובר בהסדרים פרטיים – זכותו של כל אדם לפעול כרצונו. אלא שקופות־חולים הן קבלני שירות רפואי ציבורי, וראוי לאסור עליהן לספק שירותים פרטיים.

 שני חולים מתייצבים אצל רופא בקופת־חולים. שניהם חולים באותה מחלה, והרופא רושם לכל אחד תרופה שונה. מדוע? כי לאחד יש ביטוח נוסף, ולשני אין. האם שכרו של הרופא משולם בידי סל הבריאות הציבורי, או בידי הביטוח המשלים של הקופה?

 זה מאוד דומה לשירות רפואי פרטי בבית חולים. אם בית־החולים הוא פרטי ומטפל בחולים פרטיים, ללא מעורבות כסף ציבורי – זה בהחלט תקין. אלא שיש אצלנו בתי־חולים פרטיים שמקבלים באמצעות קופות־חולים (שניזונות מכסף ציבורי) תשלומים עבור אשפוז פרטי. כלומר, כסף ציבורי מתחלק בין שני חולים, שמצבם זהה, בצורה לא שוויונית ולא ראויה.

 שיטת הביטוח המשלים המתנפח גם משחררת את הממשלה מאחריותה לשפר את סל הבריאות. מדוע שהממשלה תנסה לשפר את סל הבריאות, אם לשני־שלישים מהאוכלוסייה יש ביטוח שמכסה כל תרופה תמורת תשלום גבוה? שר הבריאות, יעקב בן יזרי, צריך להבין כי את הפירצה הזו חייבים לסגור בקיצוץ התקציבי הבא יבוא משרד האוצר ויציע, למשל, להפסיק ביצוע צילומי חזה במסגרת הסל, כדי לחסוך 100 מיליון שקל. מיד יירתמו הקופות, באמצעות הביטוח המשלים, ויספקו צילומים תמורת פרמיה חודשית נוספת של 5 שקלים והשתתפות עצמית של 40 שקל. כן, בן יזרי, כך זה יעבוד מכיוון שכל הקופות ילכו בעקבות מכבי, ויבקשו לספק את כל התרופות עלי אדמות (תמורת תשלום גבוה,( יודיע משרד האוצר כי אין טעם להוסיף תרופות חדשות או טיפולים חדשים לסל הבריאות. הכל הרי כלול בביטוח המשלים. אלא שזה אינו בהישג ידם של כשליש מהאוכלוסייה.

 החוק היום מאפשר לקופות־החולים לעסוק ברפואה פרטית. הדרך לטפל בבקשה של מכבי היא להקפיא אותה (כמו גם את ההיתר שניתן לכללית) ולהגיש מיד הצעת חוק שאוסרת על גוף שניזון מכספי ציבורקופת־חולים או בית־חולים ציבורי – לספק כל שירות שאינו בסל הבריאות. ואת כל היזמות החיובית לשיפור הבריאות של תושבי ישראל – להפנות לשיפור סל הבריאות. לזה נדרש כסף, כמובן.

 מהפופולריות של הביטוח המשלים והביטוחים הפרטיים באמצעות חברות ביטוח די ברור, שהציבור מוכן לשלם יותר עבור שירות רפואי טוב יותר מה שמתבקש (ומשרד הבריאות בודק עכשיו את עניין הטיפול הסיעודי) הוא להעלות את מס הבריאות ולתת לכולם את כל השירות הרפואי הראוי.

13.2.2007
שתפו: