מה שנהגי מוניות לא מספרים


 היום מתכנס האיגוד הארצי של בעלי המוניות, כדי החליט האם להשבית את השירות. הסיבה: הממשלה לא הפחיתה את המס (בלו) על הסולר כשהפחיתה את המס על בנזין. זה כמה ימים יש האטת עבודה של נהגי משאיות בעת שינוע מטענים מנמלי הים. גם הם מלינים על אי הפחתת בלו הסולר. מה שמעורר את השאלה: האם נכון עשתה הממשלה, כשהפחיתה את המס על הבנזין אך לא החילה את ההפחתה על סוגי דלק אחרים.


 היום, לאחר שהתברר כי מדד המחירים לצרכן עלה בינואר ב,0.2%- ברור לכולם (כלומר חוץ מהאינטרסנטים והפוליטיקאים) כי צעקות הגעוולד על "גל ההתייקרויות" היו נטולות כל בסיס. נכון, מחירי הלחם והדלק עלו, אך המדד כולו השתנה רק במידה קטנה וסבירה. כשיעד האינפלציה הוא 0.2%  לחודש, מדד ינואר, אחרי כל בלבולי המוח והצלצולים, אינו חריג.

 אבל זה לא משכנע את הממשלה לחזור מהמהלך השגוי של הפחתת המס על הבנזין, וראוי לשאול מדוע מפלים לרעה את משתמשי מנועי הדיזל. למה שנהגי המוניות והמשאיות, ושאר האזרחים שמכוניותיהם שותות סולר, לא ייהנו מההחלטה השגויה של הממשלה? ואפשר להמשיך ולשאול: ומה על משתמשי הנפט לחימום הבית?

 אחת הדרכים לבדוק את העניין היא להשוות בין המס על הסולר למס על הבנזין. ובכן היום, אחרי ההפחתה מלפני חודש, המס על הבנזין הוא 2.88  שקל לליטר, והמס על הסולר הוא 2.76  שקל לליטר. כלומר גם אחרי התרגיל הממשלתי – המס על הבנזין עדיין גבוה יותר.

 הפער הזה מוצדק במידה מסוימת, משום ששריפת סולר מזהמת פחות משריפת בנזין, אלא שזה לא הסיפור הגדול.

 הסיפור הגדול הוא שבעלי המוניות והמשאיות לא משלמים את כל המס הזה. על פי החוק, הם מקבלים החזר ששיעורו 45%  מגובה המס למונית ו50%- למשאית. כלומר, בפועל הם משלמים על ליטר סולר מס בסך כשקל וחצי בלבד. אבל גם זה איננו סופו של הסיפור.

 אצל אדם פרטי, ההוצאה עבור דלק אינה מוכרת לצורכי מס הכנסה. לא כן אצל מי שהרכב משמש את העסק שלו.  בעלי משאיות ומוניות, למשל. לכן, את מחצית המס שהם כן משלמים על הסולר, הם רושמים כהוצאה. והמשמעות היא, כמובן, מס נמוך עוד יותר.

 ואם ניקח בחשבון שעל דלק יש גם מע"מ - גם המע"מ מקוזז כהוצאה.

 לאמור: לא כצעקתה. ואם מישהו כן צריך לצעוק, אלה האנשים שאינם מקבלים החזרי מס על דלק.

 מאיפה צמחה האיוולת הזו? לפני כמה שנים החליטה הממשלה להשוות בין המס על סולר למס על הבנזין.  בעלי מוניות ומשאיות התנגדו, הממשלה נכנעה והפעילה הסדר של "הישבון חלקי" ששיעורו 50-45 אחוזים. במשך אותן שנים הועלה המס על הסולר, אך לכדי שוויון לא הגיע. וגם עתה, אחרי כל המהומה, עדיין אין הוא נמוך יותר. אלא שבעלי המשאיות והמוניות יודעים שיש לנו ממשלה רופסת, הפוחדת מצעקות. קצת כינוסים וכמה חסימות צמתים, והמשך ההפליה יחגוג בשיעור גדול עוד יותר.

 הרי כבר היו דברים מעולם. ב,2005- אחרי השבתה, זכו בעלי המוניות לתוספת תעריף בגין נוסע שלישי, תוספת תעריף בגין גודש בכבישים, תשלום מופחת בכבישי אגרה וביטול הפחתת התעריף לנוסעים בשיעור .2%  זה עבד עם שרי תחבורה ואוצר של קדימה. זה יעבוד גם עם שרי הליכוד .

24.2.2011
שתפו: