שטויות מחשמלות



"התקשורת הישראלית מתעסקת בשטויות ," כך טוען  "הפורום הישראלי לאנרגיה" במסמך שהוגש לא מכבר לוועדת הכלכלה של הכנסת שדנה בהפסקות החשמל שהיו בחודש שעבר.

 השטויות האמורות הן התגובות ששתלו הנהלת חברת החשמל ואחרים באתרים באינטרנט. ל"פורום" יש, לעומת זאת, שטות תורנית משלו כפתרון לבעיות החשמל: " להעלות את התעריף הבסיסי לחשמל באופן שישקף את העלויות החיצוניות האמיתיות הנגרמות מייצור החשמל והשימוש בו."  מצער שגוף הכולל בתוכו פעילים למען איכות הסביבה מגיע למסקנה בעייתית שכזו. ה"פורום" משחק לידי חברת החשמל ותאגידים אחרים שמתכננים ייצור חשמל "פרטי,"  הבאים בדרישה דומה, ואינטרסנטית.

מחיר החשמל נקבע בידי רשות החשמל בהתבסס על עלויות חברת החשמל. החברה נחשבת לא יעילה ולכן התעריף, בהשוואה למצב של יעילות, הוא גבוה מדי. אלא שבגלל חוסר יעילותה החברה מפסידה אפילו כשהמחיר גבוה. לאחרונה העלתה רשות החשמל את המחיר כדי לספק מימון לחברה לרכישת עוד תחנות כוח ולהפעלת תוכנית לייעול הייצור – אבל בשניהם יש עיכובים רבים, שמעמידים בספק את תבונת העלאת מחיר החשמל.

במקביל, מי שמבקשים לייצר חשמל "פרטי" דורשים אף הם להעלות את מחיר החשמל. מתברר כי על אף שחברת החשמל מסורבלת ומחיר החשמל גבוה מדיהיצרנים הפרטיים מתקשים להתחרות בה. וכך יש לנו קואליציה של יצרני חשמל שרוצה לעודד אי יעילות ורווח מופרז באמצעות העלאת מחיר. לזה הצטרף ה"פורום" עם השטות שלו.


ה"פורום" צודק שעל המחיר לשקף נזקים לסביבה שגורם ייצור החשמל – בעיקר זיהום אוויר. כך ראוי לעשות כאשר רוצים שמשתמשים במוצר מסוים ייקחו בחשבון את הנזק שהמוצר גורם לזולת ")העלויות החיצוניות.("  אבל הדרך היא באמצעות הטלת מס על הזיהום – נניח מס על ייצור פחמן חד ודו חמצני ועל חנקות בעת שריפת פחם, גז, מזוט וסולר – ולא באמצעות העלאת מחיר. העלאת המחיר תכניס את הכסף לקופת היצרנים. הטלת המס תכניס את הכסף לקופה הציבורית. יחי ההבדל הקטן.
9.6.2009

שתפו: