הנהלים של פישר


 מתוך הדו"ח האחרון של מבקר המדינה על בנק ישראל: מיום הקמתו של הבנק, חברי הנהלת הבנק (כעשרה במספר) התמנו לתפקידם בידי נגיד הבנק, שלא באמצעות הליך של מכרז פנימי או חיצוני או ועדת איתור וללא בדיקה והמלצה של ועדה ציבורית בלתי תלויה ...מאמצע שנת ,2005  כמה חודשים לאחר מינויו של פרופ׳ סטנלי פישר לנגיד הבנק, גויסו לבנק ארבעה אנשים שמונו לתפקידים בכירים ובתוקף תפקידם הם גם חברים בהנהלה: המשנה לנגיד, פרופ׳ צבי אקשטיין; מנכ"ל הבנק, מר יעקב דנון; מנהל מחלקת משאבי אנוש, מר אבי אידלסון; ומנהל החטיבה למידע וסטטיסטיקה, מר צחי פרנקוביץ. עובדים אלה גויסו ומונו לתפקידם ללא הליך של מכרז שוויוני ותחרותי ולא באמצעות ועדת איתור.
 מנכ"ל הבנק הודיע בתשובתו כי בעת האחרונה הנהיג הבנק הליך של הקמת ועדות איתור ומינויים כדי לבדוק את כישוריהם והתאמתם הכללית של המועמדים, טרם בחירתם בידי הנגיד, וכי ׳הבנק עיגן הסדרה זו בנוהל פנימי שהונהג בבנק׳.

 לדעת משרד מבקר המדינה אמנם לנגיד יש סמכות לנהל את הבנק, ואולם מן הראוי שתהליך בחירת עובדים לתפקידים בכירים, שמתוקף תפקידם הם גם חברי הנהלה, ייעשה לפי עקרונות הפומביות, התחרותיות ושיוויון ההזדמנויות. ייבחנו מועמדים אחדים וייבחר מי שמתאים ביותר למשרה, והכל בכפוף לבדיקה ולהמלצה של ועדת מינויים בלתי תלויה .

 עד כאן הציטוט מדו"ח מבקר המדינה. האמנם פועל כעת הבנק לפי נוהל פנימי מסודר?
 
ביקשתי את הנוהל. נכתב בו כך: הנגיד ימנה צוות לאיתור מועמדים שימנה לפחות שלושה חברים. מספר חברי הצוות ייקבע בהתאם למינוי הנדרש לגבי גופים סטטוטוריים, חברות ממשלתיות ומינוי בכירים . על פי הנוהל, לפחות חבר אחד בצוות יבוא מחוץ לבנק ישראל.

 איך הגיע רפי לנקרי - לשעבר יו"ר ועד העובדים ונציגו של הנגיד במו"מ עם משרד האוצר על הסכם עבודה חדש - להיות ממלא מקום מנהל המחלקה למשאבי אנוש ומי שמופקד על כמה מחלקות אחרות? בתפקיד הזה כיהן עד לפני כחודש אבי אידלסון, שאותו מינה סטנלי פישר מעט לאחר שהחל לכהן כנגיד. מדוע נמלט אידלסון כל־כך מהר מבנק ישראל היא שאלה מעניינת בפני עצמה. כך או כך, מיד לאחר שהתפטר מונה לנקרי במקומו.

 בתשובה לשאלתי נמנע בנק ישראל מלהשיב לשאלה בעניין צוות האיתור. אפשר לשער שאין דבר כזה. בנוהל שצוטט לא הוסמך הנגיד למנות ממלא מקום. סטנלי פישר יכול היה - כדי לעמוד ברוח הנוהג ודברי מבקר המדינה - למנות ממלא מקום מקרב חברי ההנהלה האחרים, אך הוא בחר לקדם את לנקרי. בהיעדר צוות איתור, שם פישר ללעג את הנחיות מבקר המדינה, ולמעשה התכחש הן להתחייבות של מנכ"ל הבנק והן לסדר הציבורי. פישר הוכיח כי העובדה שאתה מתחנך ופועל שנים רבות בארה"ב, לא מחסנת מפני נוהגי רפובליקת בננות.

 בעבר טענתי כי פישר הוא גאון מוניטרי קטן. מאז מינויו הוא מפספס את יעד האינפלציה בכ־80% מהמקרים, כפי שהוכיח שוב מדד המחירים של חודש מאי. בניהול המדיניות הוא לא מצליח. בניהול הבנק הוא שם ללעג את הכללים הראויים. אז למה אהוד אולמרט מפחד כל־כך שהאיש יעזוב?

19.6.2007

שתפו: