רופאים בלי חשבון


לקראת יום הבריאות הבינלאומי, ראוי לחשוב האם באמת יש בישראל מחסור ברופאים, או שיש עיוות ובזבוז משוועים באופן השימוש בהם בדיקות הסקר השנתיות, למשל




 האם יש בישראל מחסור ברופאים? לכאורה כן והראיה המרכזית היא החלטת המועצה להשכלה גבוהה לפתוח בית ספר נוסף לרפואה בצפת. התשובה הזו מניחה שההחלטה נעשתה בתבונה. אבל להניח תבונה במהלך שיזמה הממשלה זה מעט מרחיק לכת. הנה מבט אפיקורסי על העניין, שהדיון בו יתעורר שוב לקראת הקיץ, כשהממשלה תיאלץ להתמודד עם קיצוצי התקציב לשנה הבאה.




 יש בארץ שתי מערכות בריאות, שלעתים הן חופפות. בזו הציבורית - בתי החולים - נראה שיש מחסור ברופאים. אלא שחלק מהמחסור הוא מלאכותי ונובע מהסכם העבודה של הרופאים, המתיר להם לעבוד גם מחוץ לבית החולים. אם כל הרופאים בבתי החולים היו עובדים רק בבית החולים, נראה שלא היה מחסור. אפילו בתחום שנחשב כתחום שסובל הכי הרבה ממחסור - רופאים מרדימים - כאשר מסתכלים על מערכת הבריאות השנייה, מערכת הבריאות בתשלום פרטי,  מוצאים ששם יש דווקא די מרדימים, שרובם מגיע מבתי החולים הציבוריים. במערכת הבריאות הזו, השנייה, יש תמיד רופאים, והרבה. הכל עניין של כסף. מתברר שהכסף הוא גורם ייצור מרכזי של רופאים.


 תעשית הבדיקות

לא מכבר קיבלתי שיחת טלפון מבית החולים איכילוב, ובה הצעה לעבור סדרת בדיקות רפואיות שנתיות.  בבדיקות האלה נפגש הנבדק עם כמה רופאים: רופא משפחה, רופא לב ורופא המבצע סריקות במכשור רפואי, למשל אולטרה סאונד. מעסיקים רבים ששולחים את עובדיהם לסקר שנתי מבקשים בדיקות נוספות, שמשמעותן גם הפעלת יותר רופאים. הצבא ומשרד הביטחון, למשל, מפעילים את מינהלת הקישון, שבה נבדקים מדי שנה אלפי חיילי עבר מחיל הים ששחו או צללו בקישון ויש חשש לבריאותם. אלה רואים גם רופא עור וגסטרואנטרולוג, למשל.


 תעשיית הבדיקות השנתיות היא משהו ענק. איכילוב, שבו יש מצוקת רופאים, מצליח "לגרד" די רופאים כדי להפעיל את הביזנס הזה. גם בתי חולים אחרים (רמב"ם, תל השומר, בילינסון ואחרים)  הצטרפו למרוץ אחר הכסף. גם מכון מור, של שירותי בריאות כללית, וחברת מדיטון מתחרים בתחום הזה. לכולם יש די רופאים. גם בתי חולים פרטיים נהנים משפע של רופאים.


 הבדיקות השנתיות האלה הן הבזבוז הכי משווע במערכת הבריאות, אחרי הרפואה הפרטית. מחירה של "ערכת"  בדיקות שנתית כזו נע סביב 1,000  שקל. רוב הבדיקות הספציפיות שהיא כוללת נעשות לנבדקים, במקביל, גם על ידי קופות החולים. לפני שמשרד הביטחון שכר את שירותי מדיטון, הוא קנה את השירות הזה מקופת חולים מכבי. נבדק חבר מכבי שעבר שבוע קודם לכן בדיקת דם - עשה אותה פעם נוספת במסגרת מכבי-קישון. למה? כי מכבי לא "מדברת" עם מכבי-קישון. במדיטון הרופאים בכלל כותבים את חוות דעתם על ניירת, לא במחשב.

 מדוע נציבות שירות המדינה, למשל, שולחת עובדי מדינה לבדיקות שנתיות במכון פרטי? מדוע לא לבקש מכל עובד שימציא מדי שנה את ממצאי הבדיקות הנדרשות מקופת החולים שלו? מדוע כל מי שמגיע לבית חולים עובר סדרת בדיקות שרובן כבר נעשו שבוע קודם לכן על ידי קופת חולים? זה בזבוז משאבים אדיר.

 חצי מיליארד שקל

 
 המעורבים בתעשייה הזו עושים כסף טוב. בישראל יש 3.5  מיליון עובדים. כמעט כל מקומות העבודה הגדולים שולחים את עובדיהם לבדיקה שנתית. יש כאלה, כמו עובדים במפעלי תרופות ונהגי אוטובוסים ומשאיות, שחייבים בכך לפי חוק. האחרים עושים זאת בעיקר כצ'ופר לעובדים.  ההערכה היא שכמיליון עובדים זכאים לבדיקה, ובפועל עושים אותה כמחצית. לפי 1,000 שקל לבדיקה - הגענו לחצי מיליארד שקל, הוצאה שרובה הגדול מיותר לחלוטין.


 מובן שההוצאה היא על חשבון הציבור (הוצאה מוכרת לצורכי מס.(  אז אחת משתיים: או שהמדינה, המספקת ביטוח בריאות ממלכתי, לא תאשר לאף תאגיד את ההוצאה הזו. או שיטילו על המעסיקים מס - כמו מס מקביל שהיה בעבר להשתתפות מעסיק בבריאות עובדיו - כדי להקטין את הביקוש המיותר לשירותי בריאות, וכן כדי לממן לקופות החולים חלק מהבדיקות.


 ואחרי זה נראה אם יש מחסור ברופאים, במרפאות, במכונות לבדיקת דם ושתן. כי זה מה שיוצר את המחסור של כל אלה ברפואה הציבורית: הרפואה הפרטית לסוגיה.


 ב7-  באפריל יצוין יום הבריאות הבינלאומי. התחלואה בסוכרת בקרב בעלי הכנסה נמוכה היא פי 4.6 מאשר אצל אחרים. אם כל אדם יחויב בבדיקה שנתית בקופת החולים, אפשר יהיה להקדים תרופה למחלה, שהטיפול בה יקר. במקום כל הבדיקות הכפולות והמיותרות.


רפואה שוויונית


 לא מכבר קיבלתי מכתב מקופת חולים מכבי, ובו "עדכון על שינויים בתוכניות שירותי בריאות נוספים."  המשמעות: נשלם יותר על הביטוח המשלים, כי יש גירעון. זה בסדר, כי חשוב לשמור על איזון בין תשלומים להוצאות. מה שהכי בסדר זה הסעיף הבא: דמי החבר (התשלום שלנו לקופה עבור הביטוח) יעודכנו אחת לחודש, ואילו החזר ההוצאות (התשלום של הקופה למשתמשים בביטוח) יעודכן אחת לשנה.


 למה? דובר מכבי הסביר שקשה להם, וחוסר הסימטריה הזה עדיף על העלאת דמי החבר, ומדובר בגרושים.  דוברת משרד הבריאות, שמשרדה אישר את הנוהל הנפסד הזה, בחרה לשמור על שתיקה. אפשר להבין למה.


 אז הנה הצעה למשרד האוצר: אתם תעשו לקופות החולים את מה שהן עושות לנו - כל גרוש שהן חייבות לבתי החולים יהיה צמוד כל חודש. כל גרוש שהן מקבלות מהממשלה - יוצמד אחת לשנה.

3.4.2012
שתפו: