כשהמינימום עולה



אחת הצרות הפוליטיות של העת הזו היא היעלמות מפלגות הימין המסורתי והתעצמות הימין הדמוי פשיסטי. זו צרה בכמה היבטים, אבל במאמר הזה אני מבקש להתמקד בשכר המינימום. הימין המסורתי והדמוי פאשיסטי מתנגדים לשכר מינימום. בעמדה הזו יש קסם ויכוחי רב, והיא מגובה בתאוריה כלכלית ומאמינים אדוקים.

בארה"ב, במיוחד אחרי ההישגים של המפלגה הדמוקרטית בבחירות לקונגרס, התחדש הדיון בהעלאת השכר המינימום, העומד על $7.25 לשעה כבר עשר שנים. אלא שזה השכר הפדרלי, ובארה"ב כל מדינה רשאית לקבוע שכר גבוה יותר, וכשלושים מדינות עשו כן. זה נכון גם לגבי ערים.

כמה חוקרים בדקו מה קרה באזור ה bay area שבקליפורניה, שם העלו כמה ערים את שכר המינימום בשנים האחרונות. הם התמקדו בענף הכלכלי שבו השיעור הגדול ביותר - גם בישראל - של משתכרי שכר מינימום: מסעדנות.

לפי התאוריה הכלכלית המקובלת, העלאת שכר המינימום היא עונש. אם כופים על מעסיק להעלות את שכר עובדיו, הוא ייאלץ או להיסגר או לפטר עובדים כדי "להתייעל". האבטלה תגדל ועסקים ייסגרו. לכן, כך מלמדים, לא טוב שהממשלה תכפה מחיר מינימלי לעבודה, כפי שלא טוב שהממשלה תקבע מחיר מינימלי למקרר. אם יש ממשלה קומוניסטית שחפצה לסייע לעניים, שתעשה כן מתקציבה ולא מתקציב העסקים הפרטיים. מאיפה יהיה לממשלה כסף בשביל הסיוע הזה אם גם אסור להעלות מיסים – כפי שאוהבים לדרוש בימין? נו, זו שאלה חביבה לתלמידי כלכלה שנה ג'.

ועכשיו לתוצאות המחקר: כצפוי לפי התאוריה הכלכלית, אם מסתכלים על כל המסעדות כמקשה אחת, העלאת שכר המינימום גרמה לסגירת מסעדות. אלא שהמחקר הנוכחי לא הסתפק בכך, אלא חילק את ההשפעה של העלאת השכר בהתאם לדירוג – רייטינג – של כל מסעדה כפי שנקבע באחד מאתרי האינטרנט שמתפרנסים מדירוגים כגון אלו.
מכאן התמונה מתבהרת. במסעדות עם דירוג נמוך גרמה העלאת שכר המינימום לסגירת מסעדות. אבל החל מדירוג מסוים ומעלה לא נרשמו כל סגירות. בעצם, כותבים החוקרים, מספר המסעדות בדירוג גבוה אפילו עלה.

ללמדנו כי עסקים מחורבנים רגישים לשינויים כלכליים הרבה יותר מעסקים טובים. מכיוון שכולנו אמונים על חשיבות ה"התייעלות" בכלכלה – כלומר הגדלת התפוקה לעובד – הרי העלאת שכר המינימום עושה בדיוק את מה שראוי שיקרה. אך מה בדבר העובדים הלא-מיומנים שפוטרו עקב סגירת מסעדות? על זה כבר ענו דיוויד קארד ואלן קרוגר במחקר שכר המינימום שזכה לתפוצה גדולה במיוחד: במקדונלד'ס השקיעו בשינוי צורת העבודה, בניהול מקצועי ובשיפור יכולות העובדים להקפיץ קציצות – ולא היו פיטורים עקב העלאת שכר המינימום.

ואם החוקרים צודקים, אז פתיחת יותר מסעדות בדירוג גבוה הביאה לגיוס עובדים חדשים. ואין דבר טוב יותר מאשר גיוס עובדים המכירים את המקצוע ופוטרו ממסעדה מחורבנת.




שתפו: