קריפטו מייסעס

 

רשות ניירות הערך האמריקאית החליטה לתבוע שתי בורסות ל"מטבעות" קריפטו ומעריכים כי בקרוב יורחבו התביעות לכל מי שעוסק ב"מטבעות" האלה.

המילה מטבע הוכנסה למרכאות ולא במקרה. אחת הטענות של מנהלי הבורסות למסחר בקריפטו היא שלא מדובר במטבע אלא בסחורה. ולפיכך אין לרשות ניירות הערך סמכות בעניין. הנה לנו התקוטטות משפטית שאמנם מספקת תעסוקה לעורכי דין אבל להדיוטות שמחפשים איך לחסוך – ההתדיינות הזו לא מסייעת.

ובכל זאת מהו הקריפטו? לנסיון האנושי לייצר מטבע יציב יש היסטוריה ארוכה. ממטבעות נחושת וזהב ובסין, לתקופה מסויימת, אפילו מלח. השליטים חיפשו נדירות שנתפסה כבסיס ליציבות. כשהתברר שיש בעולם הרבה נחושת וזהב ומלח גם – פסה הסחורה מהמטבע. כשהוקם בנק מרכזי, שהוא מונופול בהנפקת מטבע, היו מדינות שהצמידו אותו למחיר הזהב, זכר לימי הזהב כמטבע.


יציבות?


הקריפטו הוא נסיון להחליף ניירות במשהו יציב. אינפלציה – השוחקת כוח הקנייה – מקורה לדעת הקריפטומאכערים בהדפסת כסף הנייר. ואת זה צריך להפסיק.

המילה קריפטו היא אמנם בלשון יחיד אבל יש עשרות סחורות/מטבעות המתיימרות להמציא את הגלגל ששמו יציבות פיננסית. בעוד שמחיר המלפפון, אגרת החוב של ממשלת הוד מעלתו, מחיר כסא בבית כנסת וגובה הפנסיה משתנים מדי יום – הקריפטו מתיימרים להבטיח יציבות באמצעות מערכת ממוחשבת שלא ניתנת לפיצוח. אבל, כמו שאמר לוי אשכול, לשעבר ראש ממשלה במקומותינו: הבטחתי, אבל לא הבטחתי לקיים.

מה זה יציב? האם הגובה של הר אוורסט יציב? לפי ויקיפידיה גובהו 14 ס"מ פחות מ־8849 מטר. את הקצה העליון קל לרוב לזהות. אבל איפה הוא מתחיל? התשובה: גובה פני הים. אלא שאפילו בביצה הידועה בשם הים התיכון גובה המים משתנה. קל וחומר באוקיאנוסים כאשר הירח, הרוח והגלים משחקים עם הגובה להנאתם. נדמיין מה יקרה לגובה ההר הזה אחרי שהולנד תוצף במי הים. אפילו הוא יצטמק.


התשואה על אלוהים


לפיכך כל אלה שמבקשים לחפש משהו יציב – שישכחו מזה. בעולמנו היציב היחיד הוא המוות. זה לא מקרה שאף אחד לא מנפיק נייר ערך שבבסיסו מועד המוות של, נניח, כבוד נשיאת בית המשפט העליון. או, למען האיזון, בנימין נתניהו. אפילו הימורים – גם זה סוג של "נייר ערך" – אין על המוות המובטח.

אז קריפטו כן?

לא רק שאין לאיש מושג מה זה יציב. אין לנו יכולת למדוד מה שנראה כיציב. מה שנותר אולי הוא להגדיר יציבות הקריפטו במונחי, נניח, ברוקולי. משהו כמו 1 ביטקוין = טון ברוקולי . אלא שהמילה טון רק נשמעת כבדה ויציבה. הטון כלל לא יציב. כדי לשקול טון ברוקולי לאף קונה או מוכר אין עניין להתקוטט על קילו פה ושם. אבל על הקילו האחרון בטון יהלומים יהיה כאסח.

יש עוד אופציה ליציבות והיא כולה מעשה אדם. אלוהים. כן, זה שהיהודים מכנים אותו יהווה. המוסלמים אללה והנוצרים האבא של הבן של אלוהים. אמנם יש כאלה שטוענים שאלוהים אינו מעשה ידי אדם אלא חי וקיים ופעיל. אלא שלצד הוויכוח המטה־תיאולוגי הזה יש עובדה פיננסית: אף אחד לא מהמר או משקיע באלוהים היציב הזה שגם נמנע מלחתום על תשואה מובטחת.

אלוהים נמצא.ת כאן לא במקרה. כי כמוהו.ה גם הקריפטו הם עניין של אמונה. לא שונה מהדעה שמניית בנק לאומי תעלה בשבוע הבא. שמחיר דירת שלושה חדרים בשכונה ו' בבאר שבע תתייקר תוך חצי שנה. או להפך.

כל מה שנדרש עתה שיועץ ההשקעות שלך ימליץ לך לקנות או למכור את הקריפטו החביב עליו. מה שיקרה כאשר רשות ניירות הערך בארה"ב תנצח בתביעה. ואז כל מנפיקי הקריפטו ייאלצו להגיש תשקיף ותהיה רגולציה כמו על מניית טסלה. כי זו האמת – אין  הבדל.

 


 

שתפו: