היד הלא נעלמה

בספרו "עושר העמים" כתב אדם סמית את צמד המילים "היד הנעלמה" פעם אחת. מאז התעלקו על המילים האלה כל כלכלני הימין כנימוק המרכזי לאופן שבה פועלת התחרות החופשית. לנו, שאר בני האדם, קשה להבין איך זה קורה שמחיר הדירה עולה. היד הנעלמה, כשהיא מדברת, מסבירה שבגלל שהמחיר עולה יהיו יותר דירות כי לקבלנים יהיה תמריץ לבנות עוד דירות. וכאשר זה יתממש – המחיר יירד, ותודה ליד הנעלמה שסידרה את העניין זה.

את זה מלמדים עד היום בכל שיעורי הכלכלה באופן הבא: אם בפועל, במציאות, היד הנעלמה לא מצליחה, אז מה שמתבקש זה לסדר את המציאות.  זאת אומרת שלא היד "אשמה" אלא המציאות מקולקלת. וכך, למשל, שר הכלכלה הגיש לממשלה הצעה לתיקון המציאות של יוקר המחיה ולפיה אם מוצר כלשהו נסחר באירופה – אז אפשר לייבא אותו לישראל ללא אישורים וללא היסוסים.  ללמדנו כי מה שמקולקל במציאות זה מכון התקנים, או תקן ישראלי תמוה שמונע יבוא של מוצרים זולים מאירופה שבה יש תקנים אבל הם לא תמוהים אלא מכובדים. וכך אם נייבא טלפון מפינלנד – מחיר הטלפונים יירד.


היד והשוחט


אבל כדי שהטלפון יעבוד בישראל צריך להתחבר לחברת תקשורת. אבל, מצער לומר, אין חברה פינלנדית שעובדת בישראל בזול וכך במציאות שלנו אנחנו תקועים עם מה שיש. אבל אם מכשיר הטלפון יהיה זול יותר כבר עשינו רבע מהמהלך המתבקש.

באופן אישי אני בעד המהלך המוצע. לא כל כך בגלל שהוא יעזור. בזה אני ספקן. אבל יהיה נחמד אם הממשלה תתקוטט עם החרדים בגלל שכרגע יש חוק – תקן ישראלי – האוסר יבוא בשר לא כשר.  ויש תקן – חוק ישראלי – שרק הרבנות קובעת מה זה כשר. כלומר אם יצרן מאירופה ירצה למכור כאן רביולי ממולאים בבשר כשר באישור הרב הרפורמי של וונציה – הלך עליו. אבל יהיה נחמד לראות את השר ברקת מהימין נגד השר סמוטריץ' מהימין בקרב אגרופים. וזו תהיה הצגת תיאטרון חביבה.

שלושה כלכלנים מקרן המטבע הבינלאומית ביקשו לברר מה קורה למחירים באירופה בשנה האחרונה. העובדות ידועות: בגוש היורו האינפלציה גבוהה יותר מאשר בישראל. הכלכלנים ביקשו להבין איך זה קורה? ובלשון צמד המילים של סמית: מה קרה ליד הנעלמה.


השכר, היבוא, והרווח


הם חילקו את מחירי המוצרים והשירותים לשלושה רכיבים עיקריים: שכר העבודה, מחירי היבוא והרווח. הנה הממצאים: מחירי היבוא היוו כשליש מהמחיר הסופי. השכר כרבע ובמקום הראשון עם מחצית ההשפעה על המחיר – הרווח.

הנה המצב: התחרות בגוש הירו חופשית למהדרין. ועל אף שיעור הרווח הגדול והגדל המחירים לא כל כך התכופפו. שימו לב שהרווח לא נובע רק מהייצור המקומי. הוא נובע גם מהיבוא. הרווח גדל על חשבון השכר וזו השורה התחתונה.

כצפוי, המלצת הכלכלנים היא שצריך להמשיך ולהחזיק ריבית גבוהה. ואם זה יקשה עוד יותר על משלמי משכנתאות – שיפנו בבקשה לידיים הלא כל כך נעלמות הגורפות את הרווחים התופחים.

אלא שיש עוד אופציה. מהניתוח של הכלכלנים עולה ששיעור המס נטו אף יורד. אפשר גם להבין למה. כאשר הרווח ברוטו עולה ושיעור המס נשאר קבוע או יורד – הרווח נטו גדל. 

אז הנה רעיון: להצמיד את שיעור המס על הרווח בתאגידים (עתה 23% עם הרבה הנחות והקלות) לשיעור האינפלציה השנתי. ומי שמבקש להיות רחמן כלפי התאגידים המרוויחים, אז לחצי האינפלציה. כלומר השנה מס חברות עולה בעוד 2.5% אחוזים. וכך הוא ימשיך לעלות עד שהאינפלציה תתאפס. ולממשלה יהיה די כסף לתת קיצבת סיעוד שתייתר ביטוח סיעודי פרטי שלפי ידיעה ב"הארץ" נמצא על סף פשיטת רגל.

 

 

 


שתפו: