מי אשם (1)?

 עם תום מלחמת העולם השנייה התגבשה התקווה למשטר חברתי שמצד אחד דוחה את הדיקטטורה שיצר סטאלין בברית המועצות, ומצד שני דוחה את הקפיטליזם נוסח ארצות הברית שמרוב כלכלה חופשית נקלע למשבר אבטלה ענק. כך נולדה מדינת הרווחה.

מדינת הרווחה העניקה חיים טובים, מעושרים ומאושרים במשך כ־50 שנה. כיום קל לזהות את הפשיזם הנולד מחדש ומתעצם פוליטית החל בארה"ב של טראמפ, עבור דרך הונגריה, ישראל ומשטרים נוסח סין שהם, למעשה, דיקטטורה קפיטליסטית.

במה כשלה מדינת הרווחה? על זה ינסה לענות המאמר הנוכחי.

אין דבר נעלה יותר, לפחות במובן הכלכלי, מהסיסמא "מכל אדם לפי יכולתו, לכל אדם לפי צרכיו". ויקיפדיה מזהה את המקור בברית החדשה. בהיסטוריה הקרובה היא מזוהה עם קרל מרקס. מדינת הרווחה המודרנית לקחה את העניין הזה ברצינות.

החלק הראשון בסיסמא קל להבנה. לפחות במובן הכלכלי, יכולתו מתרגמת בקלות להכנסתו ולרכושו. בישראל גם זה מוגבל. נכון להשבוע המידע על יכולתו של כל תושב הוא משנת 2018. החלק השני, זה שמתייחס לצרכים של בני האדם, מעורר קשיים. המין האנושי הוא מגוון. בברית המועצות פסק סטאלין מהם הצרכים של כולם. במדינת רווחה העניין שונה. למעשה הוא נטול פתרון בשיטה המקובלת כפי שיודגם כאן בכמה עניינים.


רווחה נוסח בריטניה


בבריטניה נבחרה לא מכבר ממשלה חדשה מטעם מפלגת הלייבור. זו ירשה מהממשלה השמרנית גירעון של 22 מיליארד שטרלינג מעבר למתוכנן. מה היה המעשה הכלכלי הראשון שהממשלה עשתה? ביטלה כמעט לחלוטין את מענק הדלק לעת חורף. המענק ניתן לכל פנסיונר ונועד לסייע לחימום הבית. הוא הושאר רק לפנסיונרים מקבלי קיצבאות מהביטוח הלאומי. לא מס הון. לא ביטול הקלות מס לבעלי הכנסות גבוהות. השמרנים חגגו על המהלך הימני של השמאל.

למה מגיע לפנסיונרים, ולא לאחרים, מענק דלק בחורף?  האם לפי הגישה הזו ראוי לתת מענקי מזגן לעת ההתחממות הגלובלית? זו המחלה של הסוציאל־דמוקרטיה: היא יוצרת קבוצות – בהחלט לא כל האוכלוסיה – שמקבלות הטבות. זאת בשעה שלרוב אין מידע עדכני על "זכאי" הקבוצות. ראו "תו נכה" למכוניות עם ההטבה בחניה. ממה שאני רואה 80% מבעלי התו הולכים ללא קושי ניכר.


רווחה נוסח ישראל


בעבר קבלת קיצבת הבטחת הכנסה היתה מותנית בכך שלמקבל אין מכונית. הרבה סבים וסבתות מצאו עצמם בעלי מכוניות של ילדיהם ונכדיהם. הביטוח הלאומי הקים יחידה מיוחדת לגילוי עברייני הקיצבה. שמחה וששון.

כאשר מפלגת העבודה נכנסה לממשלה של בנט את לפיד את ליברמן, היא זכתה למעשה רווחה אחד. במה היא בחרה? לתת "רב קו זהב", כלומר נסיעה ללא תשלום, בתחבורה ציבורית לבני 75 ויותר.  למה לקבוצה הזו? ואם רוצים לתת הטבה דווקא לקשישים האלה, מדוע לבחור בנסיעה חינם בתחבורה ציבורית ולא, למשל, דיור מוגן חינמי? ואם כבר – שהקשישים יבחרו מתוך "סל הטבות".

מדינת הרווחה הפכה מרווחה לכל להטבות לקבוצות מוגדרות. סל קליטה? רק למהגרים יהודים אבל לא לאחרים. ראיתי השבוע מודעה עליה חתום הרב הראשי, יצחק יוסף ובה כתוב כי יש לתת גימלה ופטור מגיוס גם לתלמידי ישיבה שכלל לא לומדים – מתבטלים בלשון המודעה.

אבל לא לבטלנים חילוניים. אפילו סטודנטים במוסדות השכלה גבוהה לא יזכו. כי זה מה שעושה מדינת הרווחה: מחלקת אותנו לקבוצות שנלחמות זו בזו להטבות לחברי הקבוצה. קטוע רגל בתאונת עבודה מקבל הטבה שונה מקטוע רגל בפעילות צבאית. אין שיוויון. יש אינדיבידואליזם.

ראו חינוך: יש חינוך ממלכתי. יש חינוך ממלכתי דתי. יש חינוך ממלכתי חרדי. יש חינוך פרטי במימון ציבורי (העמותות של ש"ס ויהדות התורה, למשל). במצב הזה מתקיימת ברקע מלחמה פנימית נמשכת על מי־מקבל־מה. במצב הזה אין איש שדוגל בשיוויון לו התיימרה מדינת הרווחה בראשיתה. זה המצב שבו הפשיזם זוכה לעדנה. וכאשר יש גם נשק זמין, משטרה מופקרת ושופטים פחדנים – את זה ראינו בתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה.

מה האלטרנטיבה? ניסיון להביאה יוצג בקרוב.



 

 

שתפו: