לא מוסרי ולא חכם

 אחד המהלכים שהציע שר האוצר השבוע במטרה לצמצם את הגירעון התקציבי בשנה הבאה הוא הקפאת שכר לעובדי המגזר הציבורי והקפאת שכר המינימום. המאמר הזה יעסוק במוסריותה ובתבונתה של ההצעה, על אף שהמציע לא טרח להביאה לממשלה לאישור.

לאגף התקציבים במשרד האוצר יש מסורת ארוכה של "הקפאת שכר במגזר הציבורי". בשנה האחרונה מתקוטט שר האוצר עם עובדי האגף סביב העניין והנה, לפתע, הוא מאמץ את המלצתם. וזאת דווקא כשמדובר בהצעה בלתי מוסרית ונטולת תבונה של פקידי האגף, כפי שנראה בהמשך.

מטרת ההצעה היא צמצום הגירעון הממשלתי. בהסתכלות צרה יש לממשלה הוצאות שהיא מבקשת להקטין והשכר הוא מרכיב משמעותי מהן. עד כאן בסדר. מה שלא מוסרי בהצעה הוא ההיטפלות לעובדי המגזר הציבורי. למה להיטפל רק אליהם ולא לכלל העובדים? התשובה המתבקשת היא שהממשלה לא משלמת שכר לעובדי המגזר הפרטי ולכן אין לה תועלת תקציבית מהקפאת שכר עובדי שטראוס או  המכולת השכונתית.


הבדלה מגזרית


העניין  הוא שהממשלה אינה רק מעסיק של עובדיה. יש לה אחריות כלפי כולם. איזה מין מוסר מאפשר לפגוע בעובדי הניקיון של עירית טבריה ובה בעת לא לפגוע בעובדי ניקיון מטעם חברה פרטית שעירית טבריה התקשרה עמה לניקוי רחוב "עזה - יחד ננצח"?

הממשלה לא רוצה להתערב בשכר במגזר הפרטי יאמר כלכלן פורום קהלת, בצלאל סמוטריץ'. אם כך, למה להקפיא את שכר המינימום? זה תשלום שמשולם אך ורק במגזר בפרטי; השכר הציבורי תמיד גבוה משכר מינימום. אז מותר, מתברר, להתערב בשכר במגזר הפרטי, אבל רק כדי לדפוק את העובדים בשכר הכי נמוך. הקפאת שכר מינימום מצמצמת את עלות העבודה ובכך מגדילה את רווחי המגזר הפרטי. רווחי המעסיקים הפרטיים יגדלו לא כתוצאה מהתייעלות, השקעה נבונה או גילוי יזמות עסקית אלא רק כתוצאה חשבונאית של חקיקה ממשלתית.

לא נורא, יגידו. הרי על תוספת הרווח ישלם המעסיק הפרטי מס חברות וכך תרוויח הממשלה מהמהלך 25 שקלים מכל 100 שקלים חסכון בשכר מינימום. על פי ההיגיון הזה יש טעם להקפיא את כלל השכר במגזר הפרטי, שאז הרווחים יגדלו עוד יותר והתאגידים ישלמו יותר מס חברות. במקרה כזה לא מדובר בכסף הקטן (בחשבון הגלובלי) של הקפאת שכר מינימום. מדובר בכסף ענק.


הקפאת רווחים


יכול להיות שהקפאת שכר המינימום היא עז במיקוח הפנים־ממשלתי הצפוי להתפתח בקרוב. אבל אם הממשלה מעוניינת בהגדלת הכנסות ממסים מהמגזר העסקי באמצעות הקפאת שכר המינימום הרי שיש דרך יותר פשוטה ומוסרית יותר לעשות את זה: להקפיא, לצד הקפאת שכר כללית, גם רווחים. כלומר, מעסיק פרטי יוכל להרוויח בשנת 2025 רווח זהה לזה של 2024 כל מה שמעבר לזה יועבר לחשבון הבנק הממשלתי. כמו שהשכר מוקפא, כך גם הרווח. מה שנקרא שוויון בנטל ובעברית ביביסטית: יחד ננצח.


הקפאת הטבות מס


יש סעיף נוסף בהצעת שר האוצר: הקפאת מדרגות מס הכנסה. זו העלאת מס הכנסה לכולם ולכאורה מהלך סביר. אבל איפה הקפאת הניכויים והזיכויים? דו"ח רשות המסים מראה באופן חד וברור שההטבות בסעיפים האלה לא שוות אגורה לבעלי הכנסה נמוכה ושוות הון לעשירון העליון. אז אם מקפיאים מדרגות מס הכנסה, ראוי שיקפיאו גם את ההטבות. האוצר ירוויח כאן יפה.



 

 

 

 

 

שתפו: