קטטות מוניטריות

 שר האוצר לא יכול היה להתאפק ובישר לאומה בנאום כי נגיד בנק ישראל טועה במדיניותו וגורם נזק.

ועל זה נאמר (בסרט 'הטוב, הרע והמכוער') When you have to shoot, shoot – don’t talk!.

בצלאל סמוטריץ' בדעה שעל בנק ישראל להוריד את הריבית. למה? כי יש אינפלציה ירוקה (שמקורה בספקים), והריבית הנוכחית מתאימה לאינפלציה אדומה (שמקורה בצרכנים). איך יודעים לזהות? נכון, לפי הצבע.


הנגיד המזיק


העניין הוא שסמוטריץ' הצביע בעד מינויו של הנגיד הנוכחי וזאת מבלי לבדוק אם הוא עיוור צבעים. פאשלה גדולה. מה עושה מי שחושב שהנגיד מזיק? מפעיל את סעיף 13 לחוק בנק ישראל ולפיו אם הנגיד עשה משהו שאינו הולם אפשר להעיף אותו מתפקידו. ואם הוא לא מזהה נכון צבעים של אינפלציה – בוודאי שזה לא הולם. שהרי בסעיף 4 לחוק הנ"ל כתוב שעל הנגיד לנהל מדיניות מוניטרית. עיוורון אינפלציוני לא הולם את התפקיד הזה.

כדי לפטר את הנגיד צריך לקבל החלטת ממשלה. סמוטריץ', במקום נאום, היה צריך להגיש הצעת החלטה לממשלה. ואחרי זה הנשיא מתבקש לכתוב את מסמך הפיטורין.

החוק קובע כי המדיניות המוניטרית צריכה לוודא שהאינפלציה היא בין אחד לשלושה אחוזים. בפועל היא - 3.2% . סיבה טובה לשחרר את המפגע הזה מכיסאו: הוא מפספס. הנה עוד נימוק, הפעם נימוק מדיד מדוע ראוי לפטר את הנגיד.

אבל  יש לישראל שר אוצר פחדן. אמנם הוא בעד ניצחון מוחלט על העזתים. אבל ניצחון מוחלט על המדיניות המוניטרית הקלוקלת מפחידה אותו. התחליף: בירבור.


סמוטריץ' מתברבר

 

מה באמת מטריד את שר האוצר? הנה תיאוריית קונספירציה.

שר האוצר מופקד על התקציב. התקציב חורג בינתיים מהחוק שסמוטריץ' עצמו הביא לכנסת. הוא לא הביא תיקון לחוק כדי לאפשר את זה. יותר מזה. היתה לו הזדמנות השבוע. הוא יכול היה לעצור את הוזלת הדלק. מדוע להוזיל מחיר בנזין וסולר לעת מלחמה. זה היה בידיים שלו לצמצם בגירעון התופח, והוא לא עשה כן. לפני חודשיים הוא אמור היה להעלות את המע"מ באחוז אחד. גם אז הוא "שכח". כי הוא מעדיף לקחת הלוואות. בתקשורת מדווחים על נאום תקציב שישא היום. עוד בירבור.

לא מכבר ערכה רשות המסים ביקורת ב־190 עסקים. ב־88 מהם נמצאו "ליקויים". כלומר גנבים. מתברר כי ההפקרות של בוחרי סמוטריץ' בפלסטין זורמת באיתנות לאזור המרכז וחיפה. וסמוטריץ מדבר, כפי שעשה היום, עוד לפני שהממשלה אישרה בדל של מעשה.


התרגיל הפיננסי


על המדיניות הזו הוא ננזף על ידי חברות דירוג האשראי. ועוד קודם לנזיפה הוא נאלץ לשלם ריבית יותר גבוהה על הלוואות שלקח. מכיוון שלהעלות מסים הוא מסרב. וכמו כן לא בא לו לצמצם בהוצאות – נשארה לו רק אופציית ההלוואות.

אם כן, תהה שר האוצר בינו לבין עצמו, איך אני מוזיל את ההלוואות להן התמכרתי? על ידי הורדת ריבית של בנק ישראל. או אז יהיה למוסדות הפיננסים כסף זול להשקיע באגרות חוב ממשלתיות וישראל לא תזדקק לכל כך הרבה הלוואות מחו"ל.

ובא לציון הטימטום.


נתניהו מאחוריך


הנה מר סמוטריץ עצת חינם. אתה לא שר האוצר הראשון שמתקוטט עם נגיד בנק ישראל בעניינים מוניטריים. שר האוצר ב־1997, דן מרידור, היה בדעה שהנגיד דאז, יעקב פרנקל, מנהל מדיניות מזיקה. בדיוק מה שאתה חושב כעת. בוקר אחד הוא התעורר ושמע ברדיו שראש הממשלה והנגיד עשו עליו תרגיל, ואימצו את מדיניות הנגיד.

ראש הממשלה דאז אולי מוכר לך. שמו.... בנימין נתניהו.

ראה הוזהרת.



 

שתפו: