קושייה בכלכלה גיאוגרפית: מהו המקום בישראל שאם ייצרו בו חשמל, החשמל יהיה הכי זול והכי פחות מזהם את האוויר. רמז: ממשלת ישראל, ליתר דיוק ממשלות ישראל, טרם גילו את המקום.
בעת
הכנת הקושייה מצאתי שני מקומות שיתחרו על התואר הנכסף. המקום הכי מתבקש הוא ים
המלח. לא בגלל סגולותיו הכימיות אלא בגלל שזה המקום הכי חם. מכיוון שהים התיכון
ממעט בהנפקת גלים, ורוח עושים בעיקר חברי הכנסת – מה שנותר היא השמש. וזו מחבבת את
ים המלח. הטכנולוגיה להפקת חשמל משמש מוכרת ומה שקרה בעשור האחרון הוא ירידה עקבית
במחירי שני הרכיבים העיקריים ב"בית החרושת" הזה: הלוחות (פאנלים)
שקולטים את החום והסוללות (בטריות) שאוגרות את החשמל. לים המלח כיצרן חשמל יש
יתרון נוסף – התקנת הפאנלים תמצמם את התאדות מי הים.
לעומת
זאת ממש לא נעים ונוח לחיות סביב ים המלח. אי אפשר לגדל מריחואנה בגינה. החום בלתי
נסבל. אבל אם תושבי גוש דן, עמאן ורמאללה יתנדבו לגור על ידו – ים המלח היה יצרן
החשמל הכי זול ונקי בישראל, ירדן ופלסטין.
אלא
שאין מתנדבים ולכן את החשמל של ים המלח צריך להוביל למקום שבו בני אדם חיים. הובלת
חשמל היא לא זולה. ככל שהמרחק גדול יותר – איבודי החשמל גדולים יותר, וזה מייקר את
החשמל.
הכביש המנצח
לפיכך
המקום שזוכה בתואר הוא....כביש 4. כביש 4 שבקצהו הדרומי בגבול עם עזה, ובקצהו
הצפוני בראש הנקרה – 200 קילומטר.
לכביש
4 שני היבטים חשובים. ראשית, הוא חוצה כמעט את כל האזורים המאוכלסים ולפיכך הובלת החשמל לדירות ולעסקים תהיה הזולה
ביותר. שנית, אין לאוויר שמעל לכביש כל שימוש חלופי.
העדר
שימוש חלופי היא יתרון ענק. המשמעות היא שהנפח מעל לכביש חסר ערך כלכלי, כלומר
מחירו אפס. לעומת זאת יש בישראל גוף, רשות
מקרקעי ישראל (רמ"י) שרואה את תפקידה לגבות מחיר כמה שיותר גבוה מקרקע. התקנת
הפאנלים מעל לכביש בגובה 5 מטר ויותר תפטור אותנו מעונשה של רמ"י.
אם
נמשיך בקו המחשבה ו"נרצף" את האוויר מעל לכל הכבישים הבינעירוניים –
פתרנו את כל בעיות האנרגיה החשמלית של ישראל. כדאי לדעת: מחיר קילווט חשמל היום
הוא כ־60 אגורות. מחיר קילווט שייוצר מעל כביש יהיה, לכל היותר, 20 אגורות. ויצחק
תשובה וחבריו לחברות הפקת גז טבעי מזהם – שיקפצו.
התנחלות חשמלית
המוסף
הכלכלי של "הארץ" פירסם לא מכבר ממצאים מטיוטת דו"ח הוועדה לבחינת
מדיניות משק הגז. מהמסמך עולה כי לא יהיה בישראל
גז טבעי בתוך 20 שנה. ואם הממשלה תסיר את המגבלות על יצוא גז – אפילו קודם לכן.
החלופה אז – בהעדר ייצור חשמל על הכבישים – תהיה לייבא גז טבעי. שהשמש תקפוץ – ואנחנו נשלם.
אם זה
כל כך פשוט, מה המכשול? מתברר שרשות החשמל
– הגוף הממשלתי שזה תפקידו – עסוק בשאלה הבאה: היכן להקים עוד תחנות כוח שישרפו גז.
ברקע יש החלטת ממשלה שתחנת כוח אחת תוקם בגדה המערבית. ולא, לא לשימוש
תושבי פלסטין הלא־יהודים. אלא יצירת מפעל כלכלי כדי להקשות על הסדר מדיני וסיום כיבוש פלסטין.
אבל אם
ארה"ב תחייב את ממשלת ישראל לבצע שלב ב' של החלפת שבויים/חטופים ובצלאל
סמוטריץ' יעמוד בהבטחתו לפרוש מהממשלה או אז אולי רמת התבונה הממשלתית תשתפר
וניפטר מקבוצת כוח אחת.