כלכלן, שפר הופעתך

סיפור קטן וחכם על הקשר בין מראה חיצוני, כלכלה ורציונליות

 מן המפורסמות הוא שאם שכר המינימום יועלה – האבטלה תגדל. זה פחות או יותר מה שמסביר לנו כל כלכלן. לכן, כאשר עמיר פרץ מציע להעלות את שכר המינימום, הוא פוגע בעובדים ולא ברווחי המעסיקים. גם את זה מסביר הכלכלן המצוי.

ועוד הוא או היא מסבירים כי אם נוריד את המס השולי במס הכנסה, הפעילות הכלכלית תגבר, האבטלה תרד, והכנסות המדינה ממסים אף יגדלו.


 מקורן של כל התשובות-מן-המוכן האלה של כלכלנים מקצועיים אינו נובע מניסיון רציני. בעולם יש מדינות פורחות עם שכר מינימום ומסוי גבוה – סקנדינביה, למשל – ויש גם את ההפך. בחיים הכלכליים המעשיים אפשר כך, וכרגיל אפשר גם ההפך מכך. אלא שהכלכלן הוא שבוי של תיאוריה כלכלית, זו הנלמדת באוניברסיטה – כן, בכולן – ובה שכר מינימום עולה זה רע. לא בגלל החיים. בגלל התיאוריה.

 בתיאוריה הזו האדם הכלכלי הוא רציונלי. הוא מעדיף יותר על פחות, למשל. כאשר מוצר מתייקר, הוא יקנה פחות ממנו. דניאל כהנמן, הישראלי-אמריקני שזכה בפרס נובל בכלכלה לפני שנתיים, הוא ממייסדי זרם חשיבה שטוען שהכלכלן הרציונלי הוא הנדיר. בשכיח האנשים נוהגים לפי אופנה, לפי הרגל, לפי הכיף, לפי התמונה האחרונה שראו טרם רכישת המלפפון בסופרמרקט. מכאן שאולי ראוי להיזהר בעצות שנותנים כלכלנים.

 חיזוק מסוים באשר לספק הראוי בנוגע לכלכלנים מצוי במחקר חדש – של כלכלן, כמובן – שבודק איך כ4,000-  כלכלנים אמריקניים בחרו במשך שנים את ארבעת חברי המועצה המנהלת של האיגוד האמריקני לכלכלה. כל מועמד או מועמדת לתפקיד הניהולי שלחו לבוחרים מסמך עם קורות חיים, הישגים מקצועיים, תפקידים פומביים וכל שאר העניינים הנהוגים בבחירות – וגם תמונה. החוקר, דניאל המרמש מאוניברסיטת טקסס באוסטין, לקח את התמונות והציג אותן לפני צוות בלתי תלוי של מעריכי יופי (סטודנטים וסטודנטיות לתואר שלישי בכלכלה.( הצוות, שאמור לייצג בטעמי היופי שלו את 4,000  הכלכלנים הבוחרים, סיווג את המתמודדים לפי יופיים בתמונות.

 התוצאה: אם מחזיקים את כל שאר המשתנים קבוע – הישגים מקצועיים, נסיון, תפקידים ציבוריים וכו'   -   אזי היופי בהחלט קובע. מי שצוות מעריכי היופי מצא שהוא, או היא, יפים יותר – הצליח יותר בבחירות של הכלכלנים.  ואחר כך הכלכלנים יסבירו לנו שבכלכלת שוק שכר המינימום וכו'.
'The Beauty of Economists
 NBER working paper 11712 October 2005 Daniel S. Hamermesh: Changing Looks & Changing ’Discrimination’ 

1.11.2005
שתפו: