מומחים בבועה

המשבר בבורסות נובע מאותם חוכמולוגים שלפני שנה לא ראו את הבועה המתנפחת הלקח: כאשר המומחים מדברים — תסתמו את האוזניים


 יש לקוות שקוראים המתעניינים בכלכלה עוקבים אחרי המומחים, הפרשנים, מביני העניין, האנליסטים, פעילי שוק ההון - וכל שאר בעלי התארים מרבי הלהג הכלכלי. חשוב לעקוב כדי ללמוד על חוסר המקצועיות של הכלכלנים הפעילים בזירה הציבורית, כולל כותב המדור הזה. הביטוי האחרון לחוסר התבונה הכלכלית היה לפני שבעה ימים, כשהתפרסם מדד המחירים לצרכן של חודש יוני. מיטב המלהגים פירסמו הערכות שהמדד יעלה בכחצי אחוז - פי חמישה ממה שנמדד בפועל.


 מידע מוקדם על מדד המחירים הוא נכס בעל ערך. קחו איגרת חוב צמודת מדד ב100-  שקל שהונפקה בחודש יוני. כמה היא שווה בסוף אותו חודש? עכשיו אנחנו יודעים שהיא שווה 100.1  שקל. אבל בחברת פריזמה העריכו שהמדד יהיה חצי אחוז, ולכן הם היו מוכנים לקנות איגרת חוב כזו במחיר של ,100.4  ובכך לגרום הפסד לכל מי שמחזיק באיגרות חוב באמצעותם.


 הדרך הנאותה לדעת את המדד היא לעשות בדיוק מה שעושה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: למדוד. אלא שמרבית הגופים שהמידע חשוב עבורם - אלה שמנהלים עבורנו את החיסכון בפנסיה, בקופות גמל ובקרנות נאמנות - לא מודדים. הם משתמשים במודלים. מה זה מודל? זו יומרה לשקף את המציאות המורכבת באמצעות שלוש שורות של משוואות מתמטיות. מאחר שהכלכלנים ברובם הם נפחנים בכל הקשור למדעיות המקצוע שלהם, הם לא מודדים. הם מחשבים. מכיוון שהמדע שלהם הוא לרוב קשקוש אידיאולוגי ולא ניתוח של מציאות - הם טועים. גודל הטעות תלוי ביציבות הסביבה הכלכלית. כאשר זו יציבה - הטעות קטנה. כאשר זו רועשת, כמו עכשיו - הטעות גדולה.


 מה שמחזיר אותנו שנה לאחור מחירי המניות בבורסה, בארץ כמו בעולם, עלו בהתמדה. אז נטען כאן שמדובר בבועה. כלומר, במחירים שמשקפים ריבית נמוכה מדי, ניפוח השוק וציפיות מוגזמות, והם נטולי כל קשר למצב הכלכלי. מול הדעה הפסימית הזו הסבירו המומחים כי השוק, כלומר הבורסה, יודע לתמחר נכון. מומחים שקצת קראו ספרים טענו כי מדובר במהפך טכנולוגי: במחירים הגבוהים מגולמת תועלת ענקית שתצמח לאנושות, והטוענים לבועה לא רואים אלא את הפסימיות הטבועה עמוק בנשמתם המיוסרת.


 מובן שהפסימיסטים כשלו. אבל כבר חודשים רבים הבורסות בירידות, ועכשיו המומחים מדברים על משבר מדוע משבר? מדוע כאשר המחירים עולים השוק יודע לתמחר, וכאשר המחירים יורדים השוק סובל מפיגור שכלי ומתמחר לא נכון? מדוע הפיגור השכלי של השוק קרה בדיוק כאשר התהפכה המגמה? מה קרה למהפך הטכנולוגי שאשתקד היה הסבר מפוצץ למחירים גבוהים?


 יש משבר, והוא נובע מאותם כלכלנים שלא ראו את הבועה, עודדו ריבית נמוכה לאשראי, ולא השיתו מסים והיטלים על הבורסות המתנפחות. ובמשבר יש, ויהיו, הרבה נפגעים. ויש לקח: כאשר המומחה הכלכלן מדבר - תסתמו את האוזניים, ובכל מקרה על תשעו לעצותיו.
22.7.2008

שתפו: