מחדלי הפרופסורים





רמת בוגרי המכללות והאוניברסיטאות בירידה, צפוי מחסור חמור ברופאים, ומה עושה המועצה להשכלה גבוהה?  עוזרת לממשלה לא לעשות כלום






 מה דעתכם על המשפט הבא: "בישראל יש 3.5  רופאים על כל 1,000  נפש - כ15%-10%-  יותר מאשר הממוצע במדינות המפותחות, לפיכך אין מחסור ברופאים."  הנה שלוש סיבות מדוע המשפט הזה חסר ערך:



1.           א. אין קדושה בממוצע של מדינות אחרות, ואין לממוצע כל קשר לצורכי הבריאות של תושבי ישראל. אם במדינות המפותחות זיהום האוויר עולה על זה שבישראל - זו לא סיבה לזהם עוד.
2.            
3.           ב. אין בישראל 3.5 רופאים לכל 1,000  נפש, כי איש לא יודע כמה רופאים יש כאן. יודעים כמה בעלי רישיונות רופא הם עדיין בחיים. ייתכן שיש הרבה (או מעט) מהם שאינם עוסקים ברפואה.
ג.
4.           ג



     ג.  רופא זה לא מקצוע אחד, לכן גם אם ככלל אין מחסור, יכול להיות שיש מחסור במקצועות מסוימים - מרדימים, למשל.


 מפתיע שאין מידע כמה רופאים פעילים יש. אילו היה מידע כזה - כך טענו חברי צוות מומחים מהמכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות - אפשר היה לתכנן ולמנוע מחסור בכל מקצועות הרפואה , מחסור שצפוי בתוך עשור בעקבות המלצות הצוות הזה הודיע שר הבריאות שהוא מקים צוות ליישום. זה לא הפריע ליו"ר ההסתדרות הרפואית לומר שלא יקום ולא יהיה.


 כאילו שאם נדע את מספר הרופאים, השלטון יעשה משהו. לפני יותר מחמש שנים הוקמה ועדה בתוך המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג,(  שמצאה כי צפוי מחסור ברופאים. הוועדה המליצה להקים עוד בית-ספר לרפואה, אף שאפשר להכשיר יותר רופאים באוניברסיטאות הקיימות. המל"ג אימצה את התוכנית, אך התנתה אותה בכך שהממשלה תיתן תקציב נוסף. הממשלה לא נותנת דבר - ועדיין צפוי מחסור עתידי ברופאים.


 הממשלה אשמה. אם בוחנים את מערכת ההשכלה הגבוהה,  רואים שהממשלה (ותודה לאריאל שרון, בנימין נתניהו ואהוד אולמרט - ראשי הממשלה ושרי האוצר הרלוונטיים) חתכה כחמישית מתקציבי ההשכלה הגבוהה. פטפטני הממשלה יכולים לדבר על תרומת המחקר וההשכלה לפיתוחה של ישראל. כאשר זה מגיע לכסף - הממשלה עושה את ההפך.

הקואליציה של משרד האוצר והמועצה להשכלה גבוהה


 אבל יש לה משת"פ, ואני מתכוון למל"ג ולוועדת התכנון והתקציב (ות"ת) שלה. הנה סיפור המעשה: על-פי חוק,  הממשלה והכנסת קובעות בתקציב המדינה את הסכום הכולל שיינתן להשכלה הגבוהה. חלוקת התקציב הזה היא בסמכות הות"ת. הות"ת הוא מוסד ייחודי בכלכלה הציבורית. בעוד שבכל נושא כספי אחר יש מעורבות של האוצר בחלוקת הכספים, בהשכלה הגבוהה לאוצר אין סמכות. הכל בידי הפרופסורים המכובדים של המל"ג והות"ת.

 אך אלה עשו עסקאות אפלות עם משרד האוצר בתוך סבך קיצוצי התקציב להשכלה הגבוהה היה למשרד האוצר אינטרס להוסיף מכללות למערכת ההשכלה הגבוהה. פרופ' זאב צחור, נשיא מכללת ספיר, אמר בכינוס חירום על ההשכלה הגבוהה במכון ון ליר, כי למל"ג אין אמות מידה מסודרות באישור מכללות חדשות. צחור, כמו דוברים אחרים,  הודה במשהו שממעטים לדבר עליו: רמת בוגרי המכללות והאוניברסיטאות בירידה. זה לא סוד.

 אלא שהממשלה רצתה לחלק תארים אקדמיים בזול, והרבה. היא מצאה במועצה להשכלה גבוהה פרטנר. זו אותה מועצה שרוצה להקים בית-ספר לרפואה כי צפוי מחסור ברופאים, ולא עושה כן בהיעדר תקציב. אבל תקציב להקים חוגים נוספים לתקשורת, למשפטים ולמינהל עסקים (ואלה רק משל למקצועות שראוי שהמל"ג יקצץ בהם) - לזה יש.


 מתברר שהממשלה העמידה לרשות המל"ג תקציב מותנה. מותנה במה? בכך שכסף ילך למכללות. במכללות, לא מיותר לציין, לא מלמדים בכלל מדעי הרוח, ומדעי הטבע אפשר ללמוד רק במספר זעיר של מכללות. כולן מתעסקות בלימודי יחסי אנוש, ניהול, כלכלה. לתפארת מדינת ישראל.


 המל"ג וגוף התקצוב שלו מכרו את נשמתם לשטן הממשלתי. הם נתנו לממשלה דריסת רגל בהקצאת הכספים בתוך מערכת ההשכלה הגבוהה. כאשר הממונה על התקציבים היה מוכן לתת להם 30 מיליון שקל ל"מכללות"  -הפרופסורים לא זרקו אותו מכל המדרגות. הם לקחו את הכסף ושתקו. מי שהולך לישון עם כלבים מתעורר עם פרעושים.

 לפני שבוע נזעקו ראשי האוניברסיטאות כאשר הות"ת הוציא להם מכתב קיצוץ: הם נדרשו להחזיר כסף שקיבלו באוקטובר אשתקד.

 לפני תחילת שנת הלימודים האחרונה הודיעו ראשי האוניברסיטאות שלא יפתחו את שנת הלימודים אלא אם לא יקבלו עוד כסף. בתום משא ומתן נחתם הסכם בין הממונה על התקציבים דאז, קובי הבר, יו"ר הות"ת, פרופ' שלמה גרוסמן, ויו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, משה קווה. המסמך קובע חלוקה מפורטת של תקציב בסך 721 מיליון שקל. ושוב חזרה על עצמה התמונה שבה הות"ת מאפשרת לאוצר לקבוע את החלוקה הפנימית של כספי ההשכלה הגבוהה - עניין המצוי בלעדית בסמכות הות"ת.


השיא הוא שחבורת הפרופסורים הממחדלת הזו הסכימה לקבל את הכסף, כאשר "כל הסיכום לעיל כפוף לאישור מכלול המלצות ועדת שוחט בממשלה."  זה גובל בחוסר אחריות פרופסורי. ועדת שוחט, שהוקמה בידי הממשלה, המליצה לפני שנה על הגדלה משמעותית בתקציב הממשלתי והעלאת שכר הלימוד.  ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לא רוצה עימות עם הסטודנטים, ולכן הוא מפחד לאשר את ההמלצות בממשלה. הות"ת וראשי האוניברסיטאות ידעו כי מימוש המלצות שוחט לא בידם. על אף זאת הסכימו לקבל כסף המותנה במימוש אותן המלצות.


מה שהם לא יעשו בעבור חופן שקלים. כפי שראשי האוניברסיטאות מוכרים "שירות השכלתי פרטי" למי שמוכן לשלם להם יותר, במיוחד גופים ביטחוניים ועסקיים - תמורת כסף הם ימכרו תארים לכל מי שמשלם מספיק.
1.7.2008





שתפו: