בעד, ולכן נגד



הבה נשחק בנדמה לי. במחווה יוצאת דופן, מודיעים הארגון לשחרור פלסטין ביחד עם הרשות הפלסטינית כי הם מכירים בישראל כ"מדינה יהודית". מה היתה ישראל הפוליטית אומרת על מעשה שכזה?
אפשר, ללא סיכון מוגזם, לנחש מה היתה תגובת הממשלה. היא היתה אומרת כי מדובר ב"תרגיל" שנועד לסמא עיני העולם מהרצחנות של אירגוני הטרור שבעוד פיהם מפיק מרגליות ידם אוחזת ברימון. זה  קל.

ומה היתה עמדת המפלגה הראשית של האופוזיציה. העמדות של המפלגה הזו מעורפלות מעט. הם כאילו באיזה שמאל, אבל לא באמת. סביר שהיו מתבלבלים שם. ח"כ מיקי רוזנטל אולי היה אומר מילה טובה. אבל מזכיר המפלגה ח"כ יחיאל חיליק בר היה מוציא מכתב נזיפה לפלסטינים על שהם נוקטים "מהלך חד צדדי". וכי נושאים שכאלה צריכים לדון במו"מ ישיר.

איך אני יודע?

מפלגת הלייבור בבריטניה העלתה לסדר היום של הפרלמנט בלונדון הצעת החלטה, שאושרה אתמול, ולפיה בריטניה מכירה במדינה פלסטינית. שלא תחשבו לרגע שמדובר בהחלטה להקים יחסים דפלומטיים עם המדינה הזו. ממש לא. לא מדובר בהצעה שהמדינה הזו תתקבל לאו"ם. מדובר בהצהרה סתם. כמו החלטה של הכנסת בזכות צמצום העוני. זה לא מחייב אף אחד. רק מילים.

מפלגת העבודה בעיניים

המילים היפות שבהצעת הלייבור בעניין המדינה הפלסטינית מאוד דומות למילים של מפלגת העבודה מישראל. זו שבעד שתי מדינות. על אחת מהשתים אנחנו יודעים בוודאות: ישראל. מי השנייה? פלסטין, לצידה של ישראל. בדיוק כמו  שחברי הלייבור מבקשים להצהיר. אבל זה לא מפריע לח"כ בר, המזכיר המכובד של המפלגה, להתנגד למה שהוא תומך בו – אותה מדינה פלסטינית אומללה שגם על פי הצעת הלייבור תתקיים רק על הנייר.

לפי "הארץ" בר הוסיף כי "צעדים חד צדדיים רק משחקים לידי הימין". והוא צודק. כאשר מפלגת העבודה תמכה ב"התנתקות" של ממשלת שרון – צעד חד צדדי מובהק – היא שיחקה לידי הימין. גם כאשר המפלגה מודיעה שהיא "בעד שתי מדינות" זו עמדה חד צדדית לחלוטין שמשחקת לידי הימין. ואכן הימין חוגג. הימין למד ממפלגת העבודה שאפשר להצהיר על תמיכה  בשתי מדינות אבל לסכל כל מהלך שעלול לקרב מימוש של ההצהרה הזו. בשביל להבטיח שלא תהיה מדינה פלסטינית – הליכוד הרבה יותר מוצלח מהעבודה.

מכאן המסקנה שאם אש"פ היה מודיע כי הוא בעד "ישראל כמדינה יהודית" – מפלגת העבודה בעיניים היתה מתנגדת. כי היא תומכת.



שתפו: