המשווק של בטר פלייס



האם הקלת המס הנוספת שניתנת למכונית החשמלית נועדה לצמצם את זיהום האוויר, או לסייע לטייקונים להגביר את המכירות המדשדש של המכונית שלהם?



 שר התשתיות, עוזי לנדאו, מבקש לקבוע כללים  לניתוק זרם החשמל בקיץ הקרוב, בו צפוי מחסור בחשמל. השאלה מי ינותק ומתי היא בהחלט חשובה, גם אם לנדאו הוא האחראי הישיר למחסור.

ומה עושה הממשלה לקראת המחסור? מגדילה את הביקוש לחשמל. ביום ראשון הודיע שר האוצר, יובל שטייניץ, על הקלות מס נוספות לרוכשים מכוניות חשמליות, מה שאמור להגדיל את הביקוש למכוניות האלה, כלומר את הביקוש לחשמל.


 שר האוצר הסביר כי הקלת המס הנוספת נועדה "לעודד שימוש בכלי רכב ידידותיים לסביבה."  הוא לא טרח להסביר איך מכונית חשמלית מקטינה את זיהום האוויר הכללי, ולא במקרה - כי מדובר בטענה מפוקפקת ביותר.


 המכונית החשמלית צורכת חשמל המאוחסן במצברי הרכב. החשמל הזה מגיע ממנוע רגיל ששורף דלק, או מחברת החשמל, שמפעילה תחנות כוח ששורפות דלק. לכן כל מה שיש לנו כאן זה הסטה של הזיהום מהאגזוז של האוטו לארובה של תחנת הכוח.

מסיטים זיהום

 
 אם אתם גרים, כמו שטייניץ, במבשרת ירושלים, החלפת זיהום ירושלמי בזיהום אשדודי, אשקלוני או חדרתי היא עסקה לא רעה. לכן בשם תושבי מבשרת וירושלים רבתי, המדור הזה מודה מאוד לשר האוצר.  אבל אם אתם גרים בתל-אביב, אשדוד, חיפה ושאר מקומות שבהם יש תחנות כוח, שר האוצר מלעיט אתכם ביתר זיהום. הנה, קיבלתם משהו מהממשלה הזאת.


 זה נכון במיוחד עכשיו, כשמצרים לא מספקת לישראל גז טבעי, ולכן חברת החשמל נאלצת להפעיל תחנות כוח בסולר (מזהם גדול) במקום בגז טבעי (מזהם בינוני.(  ויש אפילו לחצים גדולים להשתמש שוב במזוט (מזהם ענקי) כדי להוזיל את החשמל. אין מה לומר: במסגרת המאבק לצמצום הזיהום, ממשלת ישראל עושה הכל כדי להגבירו.


 נניח, לצורך העניין, שהמכונית החשמלית יוצרת פחות זיהום ממכונית רגילה. עדיין, ההיגיון מחייב שאם אתה שר אוצר ומטרתך היא לצמצם זיהום, הדבר הראשון שתעשה הוא לייקר את הדלק המזהם. אלא שבשנה האחרונה הפחיתה הממשלה את המס. זה נעשה בניגוד לדעתו של הדוקטור לפילוסופיה ממשרד האוצר: לפני חודש, שלוש שעות לפני קביעת מחיר הדלק, הוא הופיע בטלוויזיה והודיע שהמס לא יופחת, אבל הביג בוס חשב אחרת, שטייניץ בלע את הצפרדע, והמס על הבנזין המזהם הופחת.


 קורה. בנימין נתניהו הוא לא רק ראש ממשלה אלא גם "שר על לענייני כלכלה."  הוא רואה דברים ששטייניץ לא רואה. למשל, את הסכנה לתסיסה חברתית. וההכרעה שלו היא הכרעה פוליטית, כמו רוב ההכרעות הכלכליות.

 אלא שכתוצאה מהפחתות המס הסדרתיות נוצר חור עמוק בקופת המדינה. החור אף גדל כשוויתרה הממשלה על מס המיליונרים 2%)  על הכנסה של יותר ממיליון שקל.(  עד שהמזל הגיע ומחירי הדלק ירדו אמש בחצות. ירידת המחיר מאפשרת עכשיו להחזיר את המס שהופחת, כדי לצמצם את הבור הגירעוני. אבל מה החליט שר האוצר? להמשיך בהפחתה, לפחות חלקית,  במס על הדלק המזהם.  הוא אף הפחית במס על הסולר לייצור חשמל.

שטייניץ מעמיק את הבור הפיננסי

 אז הנה תמונת מצב: שר האוצר מחלק הטבת מס כדי למנוע זיהום, ומצד שני מפחית את מס הדלק ומייצר יותר זיהום. ושאיש לא יאמר שיד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל. לשטייניץ שתי ידיים ימניות למהדרין.


 העובדה שהמדיניות הזאת יכולה להילמד בבית-ספר לטמטום כלכלי-חברתי לא צריכה למנוע מאיתנו, המזוהמים,  לדעת מי מרוויח ממנה. חברת בטר פלייס מבקשת למכור לציבור מכונית חשמלית שנוסעת, בלי מזגן, מקסימום 160 קילומטר עד שהסוללה מתרוקנת. אם בטווח הזה תגיעו לתחנת "תדלוק" למצברים - טוב. אם לא - המכונית כל כך ארוכה שבוודאי תמצאו חנייה בקלות. בקיצור: עידן עופר ושי אגסי, בעלי החברה, והבנק שמממן אותם קיבלו מתנה משטייניץ, כלומר מכם האזרחים.


 דבר לא השתנה בשנים האחרונות בנושא המכונית החשמלית שיצדיק סטייה מהמדיניות הקיימת, שלפיה הנחת המס הניתנת כיום על המכונית היא זמנית, והיא תקטן החל מ.2014-  למעט דבר אחד: הטייקונים לא הצליחו למכור די מכוניות כאלה. בא שר האוצר לעזרתם ולא רק שאינו מקטין את הנחת המס - הוא מגדיל אותה. שטייניץ מסביר זאת ב"עלות הגבוהה של הטכנולוגיות החדשות ובקשיים האובייקטיביים הקיימים בהחדרת מוצר חדשני לשוק."  ובעברית יותר פשוטה: שטייניץ הוא עתה מנהל השיווק של בטר פלייס.
1.5.2012

שתפו: