חבילות רק בדואר



צרה גדולה מתרגשת עלינו: משרד התקשורת מנסה לשכנע את הרשות להגבלים עסקיים כי בזק אינו מונופול. ואם אינו מונופול אין סיבה למנוע ממנו להתאחד עם חברות הבת שלו: יס, פלאפון ובזק בינלאומי.

מי שקורא את המוסף הכלכלי של הארץ – מרקר – יודע כי לא מדובר בכלכלה סתם.  מי שעומד מאחורי כל העניין אינו אלא חברו הטוב של ראש הממשלה, שאול אלוביץ', שהוא בעל השליטה בבזק. מכאן קצרה הדרך להון-שלטון- מונופול. אוי ויי ישראל.


זה סיפור קלאסי על טמטומם של כלכלנים. אצלם מונופול הוא אסון ולכן ראוי להצר את צעדיו. לכן, ומאותה סיבה, לא נתנו לחברת חשמל להקים תשתית לאינטרנט על גבי קווי החשמל. בגישה הזו כל דבר שאינו מונופול עדיף על מונופול. למשל, דואופול.
כמה רשתות אינטרנט יש במקומותינו? נכון – 2. הוט ובזק. כל שאר ספקי האינטרנט בארץ "מתעלקים" על שתי הרשתות האלה. וזה בסדר גמור. מה זה מונופול? מי שיש לו חצי ויותר משוק מסויים. בהגדרה המופלאה הזאת אם בזק אינו מונופול אז הוט הוא בהכרח מונופול. אבל משרד התקשורת מצליח להראות ששניהם לא מונופול. ממש גאונות.

משחקים מונופול

בגלל שבזק עדיין מוגדר מונופול אסור לו לעשות את מה שהוט עושה: לשווק טריפל, כלומר גם אינטרנט, גם טלפון וגם שידורי טלוויזיה. על זה אלוביץ מתבכיין אצל העוזר  של נתניהו צחי הנגבי. (לשר התקשורת אסור לטפל בענייני בזק כי אלוביץ חבר שלו). וזה, הנגבי, רוצה לעזור רק שמיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים, טרם השתכנעה.

אלא שכל השחקנים במשחק הזה משחקים בנדמה לי. אין הבדל משמעותי בין מונופול לדואופול לבין מספר קטן של שחקנים בענף מסוים. בתחרות, כפי שהיא נלמדת בבתי הספר לכלכלה, אף יצרן יחיד לא יכול להשפיע על המחיר. האם זה המצב בישראל? בפסטה, ביוגורט, בשוקולד, בבשר, במכוניות ובתקשורת אין מצב כזה.

אז רצוי שכל השחקנים יפסיקו לבלבל את המוח. יש, במקרה הטוב, תחרות מוגבלת ביותר. לרוב זו תחרות שקיימת רק במוחם הקודח של כלכלנים.

משחקים בכלכלה

אם נגמלים מהדת הכלכלית  הדרך לטפל בשאלות מהסוג שבזק מתלבטת בהן אינה מסובכת. הנה כמה כללים:

1.   כל מי שמחזיק בידו לפחות 20% מהשוק  בשרות או מוצר, חייב בדיווח לציבור כאילו הוא חברה ציבורית. חברה כזו לא תוכל לחלק דיבידנד כל עוד יש לה חובות. ושכר עובדיה יוגבל לפי חמישה מהשכר החציוני.
2.   חברה כזאת תחויב למכור לכל הצרכנים במחיר אחיד. אם אסם מוכר פסטה לשופרסל בשני שקלים לחצי קילו – זה המחיר גם למכולת בשכונה. ואם הוט מובייל מוכרת קו ב- 25 שקל למנוי חדש – אוטומטית זה יהיה המחיר גם למנוי קיים.
3.   לא יותר לתאגיד כזה להתנות שרות אחד בשני. אם אני רוצה לקנות מ"יס" ערוץ טלוויזיה גרמני – אסור לתאגיד לחייב אותי לקנות "חבילה" ב – 250 שקל לחודש, חבילה שכוללת עוד ערוצים.

בתנאים האלה שכל תאגיד יעשה מה שבא לו בראש: יתחבר עם חברים, יתפצל, ימכור טריפל או דאבל. ואם חברת חשמל רוצה לספק לכל משק בית לחמניה בבוקר ביחד עם זרם החשמל – תבורך.



שתפו: