ההפלה והכלכלה



הנה סיפור מהחיים שמעבר לים. יש בפרלמנט הבריטי 650 מושבים, שבעת המושבים של מפלגת שין פיין, נותרו מיותמים, כי חברי מפלגה לאומית אירית זו מסרבים להישבע אמונים למלכת אנגליה.
המפלגה השמרנית ובראשה תרזה מיי זכתה בבחירות ב-316 מהם. בפועל, היא צריכה עוד ששה קולות לקבלת רוב. והנה צחוק הגורל: יש בפרלמנט מפלגה שלה 10 נציגים. מספר קטן אבל גדול. כי בלי מפלגת ה – 10,המפלגה הפרוטסטנטית מצפון אירלנד, אין לתרזה מיי רוב בפרלמנט. בצר לה, נאלצה המפלגה השמרנית לחתום עימה על הסכם קואליציוני.

אחד ה"מחירים" ששולמו הוא שלא יהיה גבול פיזי בין צפון אירלנד (תחת שליטה רופפת של בריטניה) לבין הרפובליקה האירית שמדרומה כאשר בריטניה תפרוש מהאיחוד האירופי. וכך מסתבך לו המו"מ על פרישה מהאיחוד האירופי – בינתיים ללא מוצא.
עכשיו יש פרק חדש בסיפור. אמנם הפרוטסטנטים והקתולים שבצפון היו מוכנים בעבר להמית איש את רעהו מיתות משונות, אבל בנושא אחד היתה ביניהם הסכמה מלאה: איסור על הפלות מלאכותיות. מעשית זה לא באמת מכשול בפני נשים מצפון אירלנד המבקשות להפיל. בכל זאת צפון אירלנד היא חלק מבריטניה ושם זה מותר (מ- 1967) ובחינם. מילא הקתולים הידועים בהתנגדותם להפלות. איך זה שפרוטסטנטיים תופסים עמדה כזו? זה פחות מוזר משחושבים – ראו את האוונגליסטים בארה"ב.

קוץ בישבן זכויות האישה

אלא שחברות הפרלמנט מהמפלגה השמרנית בבריטניה הן עם מסורת ארוכה של "זכות  האישה". לפני כמה שבועות אפילו אירלנד הקתולית הצביעה במשאל עם על ביטול האיסור ברפובליקה. רק צפון אירלנד נשארה תקועה בעבר החרדי שלה, בעזרת השם.
כמה חברות פרלמנט מכל המפלגות בפרלמנט הגישו הצעת חוק לביטול איסור ההפלות בצפון אירלנד. הן גם דורשות חופש הצבעה כך שברור מה תהיה התוצאה בתרחיש הזה. אלא, אבוי, המפלגה הפרוטסטנטית מצפון אירלנד הבהירה שאם זה מה שיהיה – תופל ממשלתה של תרזה מיי.

מסובך?

נמשיך למקום אחר. ארה"ב הטילה מכס של 25% על יבוא פלדה ו – 10% מכס על יבוא אלומיניום מהאיחוד האירופי. בתגובה פנה האיחוד האירופי לאירגון הסחר העולמי לפתוח "תיק" נגד ארה"ב. השבוע הודיע האיחוד כי מהחודש הבא יוטלו מכסים על יבוא חמאת בוטנים, מיץ חמוציות, ג'ינס, פלדה, בורבון, מיץ תפוזים ועוד שורה של מוצרים אמריקאים.
מה זה קשור לענייני הפלות?
שר המסחר הבריטי הוא חסיד קיצוני של פרישת בריטניה מהאיחוד. הוא גם בעד מסחר חופשי ולכן הוא בעצם נגד המכס החדש שמטיל האיחוד האירופי. נכון, אין לו להלכה מעמד בהחלטת המכס, אבל צרות הוא יכול לעשות. ואם ידו וידי תומכיו תגבר – יש סיכוי רציני שבריטניה פורשת מהאיחוד האירופי בלי כל הסכם ביד.

אלא אם כן......הפרוטסטנטים מצפון אירלנד יפילו את הממשלה קודם לכן בגלל עניין ההפלות.

סנקציות על איראן

מסובך?

נעבור לאיראן. כזכור ארה"ב פרשה מהסכם הגרעין שבין שאר העולם לבין איראן והודיעה על סנקציות חריפות נגד סחר עם איראן. זה, לכשעצמו, לא באמת מזיז לאף אחד פרט לתאגידים אמריקאים. יותר מזה: מי שירוויחו מזה יהיו תאגידים אירופים ואחרים. באה ארה"ב והודיעה כי תאגידים לא-אמריקאים שיפרו את הסנקציות האמריקאיות – יוחרמו בארה"ב.

מה זה קשור להפלות?

שרי האוצר של גרמניה, צרפת ובריטניה פנו לשר האוצר האמריקאי בדרישה שהסנקציות ה"משניות" – כנגד תאגידים לא אמריקאיים – לא יחולו על תאגידים מהאיחוד האירופי. דונלד טראמפ עוד יעשה מטעמים מהבקשה הזו. אבל לשיטתו סביר שפטור כזה לא יינתן. מה שיחריף עוד יותר את המאבק הכלכלי שבין האיחוד האירופי (שבינתיים כולל את בריטניה) לבין ארה"ב.

חסידי הברקזיט לבטח ינסו כוחם להצביע על עוד מכשלה שהאיחוד האירופי מטיל על כלכלת בריטניה ומכאן הצורך לפרוש – ומהר.

אלא אם כן......הפרוטסטנטים מצפון אירלנד יפילו את הממשלה קודם לכן בגלל עניין ההפלות.


עצה חדשה (מספר 40: בלי חצאית) ליו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, נמצאת כאן



שתפו: