xx>xy



הנה שאלה מתבקשת: מדוע נשים חיות יותר שנים מגברים? לכאורה אפשר היה לצפות לממצא הפוך – גברים חיים יותר מנשים. גם בגלל שברוב שנות המאה ה – 20 ואפילו עתה נשים עובדות בשתי משרות (בית ועבודה מחוץ לבית) בעוד שגברים הסתפקו בעבודה מחוץ לבית. על נשים הוטלה המשימה ללדת ילדים בעוד הגברים הסתפקו בחפוז וגמרנו. ולידות, לפעמים, מסתבכות רפואית.
אם כך מה בכל זאת ההסבר?

שתי חוקרות נברו במידע על תמותה במדינת מסצ'וסטס שבארצות הברית וחשפו ממצא שמעטים שמו לב אליו: כי בעבר הלא-רחוק נשים לא חיו יותר מגברים. בטח לא בפער הנוכחי המגיע, במדינות המפותחות ל 4-6 שנים וביפן אף ל – 7. ואם כך היו פני הדברים, שואלות החוקרות, מה גרם לתפנית?
הן סוקרות את הספרות המחקרית ומבטלות את הטענה שהפחתת מספר הלידות היא המסבירה את אריכות הימים. אולי ילדים אינם ברכה, אבל גם קללה הם לא. השיפור הרפואי הקטין במידה משמעותית תמותת אמהות בלידה שהתווסף לירידה במספר הלידות  לאישה.

מחלות ממיתות

הממצא של המחקר החדש הוא שהתפנית בתוחלת החיים של נשים קרתה עם ההפחתה הדרמטית בתחלואה ממחלות מדבקות. זה נראה טיעון משונה כי מחלות מדבקות לא הבדילו בין גברים ונשים. אלה ואלה סבלו מהן במידה שווה. הטענה היא שנשים נחלשו יותר מהמחלות האלה. משהמחלות הודברו נשים מיצו את יכולתן.....לחיות יותר.

מה שכמובן לא מסביר מאיפה לנשים את ה"יכולת" הזו. מה עושים שני כרומוזומים מסוג x יותר מכרומוזום x אחד שנלווה אליו כרומוזום y? על העניין הקליל הזה לחוקרות אין תשובה. בכל זאת הן כלכלניות ולא ביולוגיות. וככל שידוע גם האחרונות מתקשות בהבנת הנמצא.

נותרו בשטח שלושה הסברים מהסוג הבעייתי. הראשון, שגברים מעשנים יותר ולכן מתים יותר מהר. זה היה נכון עד לפני 30 שנה לערך ומאז הנשים הוכיחו כי הן טיפשות במידה שווה לגברים בכל הקשור לעישון. השני, שגברים אלימים יותר ונלחמים יותר. מה שנכון, נכון. אלא שיפן לא נלחמת כבר עשרות שנים ושם הפער הגדול ביותר.
השלישי, שנשים ממררות יותר את חיי הגברים ומכאן פערי התמותה. אלא שהפרשי תוחלת החיים נשמרים גם אצל רווקים ורווקות, נזירים ונזירות. כך ירדה גם הבדיחה תהומה.

הגנטיקה והפנסיה

אם כל האופציות "החברתיות" לא תופסות אז אולי באמת הגנטיקה הנשית מוצלחת יותר מאשר מזו של גברים כמצוין בכותרת של מאמר זה. מי שמקבל את הטענה הגנטית אמור להגיע למסקנה שאם כך הם פני הדברים בוודאי שאין מקום לתת לנשים העדפות חברתיות בצורת הטבות מס, הקלה בפנסיה ובשעות עבודה ולהעבירן – אם מחפשים איזון בין גנטיקה לסביבה – לגברים.

אבל גם מי שלא מקבל את הטיעון הגנטי צריך לתהות: גם במדינות שבהן אין העדפה לנשים במערכת המס והקיצבאות נשים חיות יותר מגברים. אז מה ההצדקה לתת להן עוד צ'ופרים. לא מספיק שיש להן 4-6 שנים לחיות בלי טמבלים לצידן?


שתפו: