מתי הזמן להתגרש



מן המפורסמות הוא שבישראל, ובעולם המפותח גם כן, גיל הנישואין הולך ועולה. לפני כ - 70 שנה הרווק הישראלי היהודי החציוני התחתן בגיל 25 והמוסלמי בגיל 24. הנתון האחרון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ל -2016, מוצא שהגיל של היהודי עלה ל 28 ושל המוסלמי ל 27. אצל נשים התמונה דומה: מ – 21 ל – 26 אצל יהודיות ומ - 19 ל - 22 אצל מוסלמיות. זה סוג של מידע לא חשוב והסיבה היחידה שאני יכול להעלות על דעתי מדוע הוא מתפרסם כאן היא שאני אכתוב מאמר על......גירושין.
 

תחזרו בבקשה לרגע לכותרת. השאלה אינה האם להתגרש אלא מתי להתגרש. מתברר ממחקר אמריקאי חדש שעניין הגירושין אינו כל כך פשוט. יש כאן שיקולים של חיים ומוות ולא סתם איך מחלקים את שקית הבייגלה שנצברה ברכוש המשותף.

מן המפורסמות הוא שתוחלת החיים של נשים גדולה מזו של גברים. הפער בישראל הוא 4 שנים (כאשר הוא נמדד בלידה) ובארה"ב – אצל בני 60 פלוס הפער נמצא דומה. אלא שלא כל אישה חיה 4 שנים יותר מגבר. זה נכון רק לשני שלישים מהנשים. שליש מהגברים חיים יותר מהנשים. זה המפתח להבנת המחקר.

חיים ביחד, ולחוד

בזה אין כל חדש. החידוש במחקר הוא בבדיקה מה קורה בשנים האחרונות. ואלה מחולקות כך: כמה שנים בני הזוג ביחד עד שאחד מהם מת. וכמה שנים חי בן/בת הזוג הנותר/ת. החוקרים בדקו רק בני 60 פלוס.
על פי הממצאים הסטטיסטים,  אישה בת 60 תחיה בממוצע עד גיל 84.5. אבל לפי ממצאי המחקר אישה נשואה בת 60 תחיה 17 שנה כנשואה ואחר כך עוד 12 שנה כאלמנה – ובסך הכל עד גיל 89! הממצא הזה ניתן לפירוש באופן הבא: כדאי לדאוג למותו של בן הזוג כדי לשפר את תוחלת החיים.
מעניין שהתחשיב מוצא אותה מגמה גם במקרה ההפוך – אך השכיח הרבה פחות – שהגבר הוא האלמן אחרי שאישתו הצעירה מתה לפניו.

הדילמה

זו דילמה לא פשוטה לבני זוג נשואים. ויש שיפרשו אותה כהזמנה לרצח. הבלוג הזה לא נוקט עמדה בעניין עדין כל כך ומציע פתרון ביניים: להתגרש.
הפתרון הזה מתבקש גם ובעיקר כדי שיהיה עוד מחקר שיימצא את גיל הגירושין האופטימלי לכל זוג בהינתן גיל כל אחד מהשותפים. כי ברור כבר עכשיו: לחיות ביחד מעלה את תוחלת החיים רק של מי שימות שני. יש מתנדבים?

סטטיסטיקה, מתברר, היא לא כלי טוב לקבלת החלטות במקרים בודדים.

ואחרי שגיחכתי סטטיסטיקה הנה השלכה על החיים: השבוע הודיעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי ה"משק" צמח במחצית הראשונה של השנה בשיעור 4.1%. ובכן זה המצב: יש כאלה שצמחו ב 8% ויש כאלה שצנחו ב – 2%. הממוצע הסטטיסטי חסר פשר לכל אדם ואישה.

שתפו: