תעלולים

 חבר שלח לי מאמר שכתב מישהו בפייסבוק שמתחיל בפערי המחירים שבין ברלין ותל אביב באספרסו, חדר במלון, בקבוק קולה, פריכיות ומה לא. תל אביב מכה את בירת גרמניה שוק על ירך. אנחנו, מתברר, יקרים יותר ולדעת הכותב/ת שווים פחות.

אחרי הצגת העובדות מתחיל הניתוח שמסתיים בזה שיש בארץ כאלף משפחות שמחזיקות את כל ההכנסה הלאומית, התמ"ג, התל"ג, המניות – הכל. ובגללן "אנחנו לא גומרים את החודש".

אפשר, אולי גם רצוי, להתווכח עם התזה. בכל זאת קצב האינפלציה בישראל, נכון לעכשיו, הוא פחות מאשר בגרמניה.  ואני מעריך שהתפלגות המניות וההון בגרמניה לא שונה מהותית מזו שבישראל. ובכל זאת איך זה שיש אצלנו אינפלציה ויוקר מחיה בלתי נסבלים כאשר 95% ממשקי הבית לא גומרים את החודש ולכן רק אותן אלף משפחות אוכלות את כל עגבניות השרי ב־30 שקל לקילו. ויש עוד קושיות, אבל המאמר הזה בא לעסוק בתעלול.

סולם יוקר המחיה

לשם כך נעזרתי באתר numbeo שמפרסם מדי שישה חודשים השוואה של כל המדינות בעולם כאשר המוקד הוא יוקר המחיה. עשיתי את זה על אף שלדעתי הלא־מלומדת השוואות בינלאומיות הן ללא יוצא מהכלל שורה של תעלולים. ובעצם כמעט כל סטטיסטיקה היא תעלול במובן הזה שכל מי שמתמצא בה יכול להוכיח את מה שהוא מאמין בו.  בדיוק כפי שכתב ג'ון וולדן בספרו אגם הזאבים "אנחנו עשויים לחשוב שהאמונות שלנו מבוססות על עובדות, אבל האמת היא שהעובדות שאנחנו מאמצים מבוססות על האמונות שלנו".

לפי numbeo ישראל אכן מדינה יקרה. אמנם אנחנו לא בחצי הרמה של ברמודה ובשני שלישים מהרמה של שוויץ – אבל מקום תשיעי בעולם, זה הישג נאה לחובבי היוקר.

גרמניה, לעומת זאת, היא במקום 32. הישג נאה לחובבי הזול. מכאן חיפשתי מדינה שקרובה מאוד לגרמניה בגיאוגרפיה ובתרבות אבל קרובה לישראל בסולם היוקר. מצאתי את דנמרק.

דנמרק ואנגליה

האם גם בדנמרק לא גומרים את החודש? איך זה שמדינה שגובלת בגרמניה הזולה, יקרה כמו ישראל? אם אני דנמרקי אני נוסע אחת לשבוע 5 קילומטר, חוצה הגבול לגרמניה קונה הכל ומקנח עם אספרסו ב־7 שקלים – מחיר שלא מתקיים בישראל ואולי גם בקופנהאגן.

יכול להיות שבדנמרק אין 700 משפחות שלקחו את כל התמ"ג, התל"ג והמניות. שם יש חברה שיוויונית. נניח. אני מכיר מקום שבו בטוח שיש כמה אלפי משפחות שמחזיקות הון עתק. תסתכלו בבקשה על משפחת וינדזור מאנגליה. תסתכלו על כל בעלי הקרקע וההון במדינה ההיא. ומה מעמדה בסולם היוקר? מקום 31 בדירוג - קרוב מאוד לגרמניה.

אז מה זה אומר? תעלול.

אספרסו נוסח ביירות

לא מכבר פירסמתי גם אני תעלול. הסתכלתי על ממצאי סקר הוצאות משקי בית שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. זה הסקר הכי חשוב במדינה כי הוא לא משהו ערטילאי כמו תמ"ג, תל"ג והכנסה לאומית – מושגים מופשטים לחלוטין המתיימרים להיות בעלי תוכן ממשי. הסקר הזה הוא הבסיס למדד המחירים לצרכן – אולי העובדה הכי חשובה בחיים הכלכליים.

חיפשתי ומצאתי כי העניים (20% בעלי ההכנסה הכי נמוכה) קונים יותר בשר ועופות מאשר העשירים (20% בעלי ההכנסה הכי גבוהה). מילא לחם אחיד. מילא סיגריות. אבל בשר?!! אם ניקח בחשבון שהעניים קונים בשר יותר זול מאשר עשירים עולה מכאן כי הם אוכלים כמויות גדולות יותר.

נחמד? תעלול!

כי זה מה שקונים ולא מה שאוכלים כאשר מתחשבים במה שאוכלים במסעדות. ואת זה – המסעדות – לא לקחתי בחשבון.

בביירות – במדינה הכי יקרה באזור אחרי ישראל - כוס אספרסו עולה כמו בתל אביב.

על זה אמר יוסף בורג, שר פנים לשעבר, "מדבר סקר תרחק". זה נכון גם לסקרי רמת חיים.

 

 

 

שתפו: