איטריה על מצע חומוס

 

בחודש הבא יבחרו חברי המפלגה השמרנית בבריטניה יו"ר חדש למפלגה אחרי התפטרותו של בוריס ג'ונסון. מי שתיבחר – לפי הסקרים זו תהיה ליז טראס – תהיה ראשת הממשלה. יש הטוענים כי לאור הפערים במדיניות שבין טראס לבין רישי סונק המתמודד מולה, הממשלה השמרנית תהיה צולעת ומכאן המרחק קצר לבחירות כלליות.

האופוזיציה לשמרנים – לייבור והמפלגה הליברלית – מריחה את הבחירות ודורכת לממשלה על היבלת הכלכלית. יוקר המחיה המאמיר באנגליה כפול מבישראל. בדיון הציבורי כמעט הכל מתמקד במחירי האנרגיה, מה גם שתיכף מגיעים הסתיו והחורף – ושם, שלא כמו כאן, באמת קר.

לקח ללייבור יותר מחצי שנה להוליד רעיון שלפי הסקרים יניב תועלת אלקטורלית: לתת מענקים למשקי בית כסיוע למימון רכישת אנרגיה – בעיקר חשמל וגז. ויש גם טריק איך המענקים האלה לא יגדילו את החובות של המדינה: יוטל מס יסף על רווחי חברות האנרגיה, ובא לאלביון גואל.

על פי אחד הסקרים הרעיון כל כך פופולרי שאפילו כ־80% ממצביעי המפלגה השמרנית תומכים במהלך. אליהם מצטרפים כ־80% מהשמאל של מפלגת הלייבור – עדת חסידיו של ג'רמי קורבין שהיה יו"ר המפלגה. זו כמעט קואליציה מקיר לקיר עליה מפנטזים בני גנץ, גדעון סער וגדי אייזנקוט. רק חבל שהם לא מצדדים בהחזרת המנדט הבריטי מה שהיה מקים קואליציה כזו אף כאן.

זה רעיון?

מה, אם כן, הסיפור? שמדובר בשטות. ובשפתה הישנה של האליטה האשכנזית: לוקשן (דהיינו, איטריות)

ראשית, אם הממשלה מסבסדת רכישת אנרגיה, ואם הציבור האנגלי יודע פשר ביקוש והיצע, אז הביקוש לאנרגיה יגדל ועימו המחיר שהצרכן ייאלץ לשלם. ולפי ההגיון של מפלגת הבלוף־שמאל האנגלית – תגדל במקביל גם הסובסידיה.

שנית, מה הקשר בין מס היסף לבין הסובסידיה לרכישת אנרגיה? האם כאשר משרד הביטחון רוצה לקנות עוד טיל הממשלה מטילה מס על חברות לייצור טילים? האם כאשר הממשלה רוצה לבנות מחלקה אונקולוגית נוספת מטילים מס על יצרני תרופות?

שלישית, לבריטניה, כמו לישראל, יש מקור אנרגיה זול שלא מנוצל דיו. בישראל זה השמש. בבריטניה אלה גלי ים ורוח. יש לממשלה מקור כספי נניח מאותו מס יסף אומלל? בבקשה, תשקיע אותו בסבסוד מתקני ייצור חשמל מרוח וגלים. זה גם זול יותר וגם נקי יותר. בעוד שהסובסידיה גם יקרה וגם מזהמת.

רביעית, מס היסף הוא פופולזים זול. האם רק חברות האנרגיה הגדילו רווחים? קראתי כי יותם אוטולנגי, מהשפים המוערכים של העת הזו, מנצל את הגידול בביקוש לחומוס למכור מנה ב־35 שטרלינג. זה בערך 140 שקל למנה של חומוס. נכון, זה חומוס בלאדי, אסלי אורגני מחוות בחומוסטן. אז מה בדבר מס יסף על אוטולנגי? הנה, על כן, עצה מנכבש בריטי (מיל.) לממלכה המאוחדת: תשוו את המס על תאגידים למס על יחידים. תאגיד שמרוויח שקל לא ישלם מס (בהשוואה למס של כ־20% עתה) ומי שמרוויח מיליון ישלם מס בשיעור של 40%  - כפול מהמס הנוכחי. זה רעיון סביר לכל מדינה רק שבאנגליה ראוי שגם המלכה תשלם.

 

 

שתפו: