מס נסיעות

 שאלה: משפחה א' משלמת מדי חודש (המספרים הם מסקר הכנסות והוצאות של משקי בית לשנת 2019) מס הכנסה וביטוח לאומי ומס בריאות בסך 350 שקל. משפחה ב' משלמת 6000 שקל. איזו משפחה משלמת יותר?

התשובה ברורה ולכן אסבך מעט את המצב. עם אותם נתונים משפחה א' משלמת 5% מהכנסתה ברוטו ואילו משפחה ב' משלמת 18% מהכנסתה ברוטו. ההכנסה של משפחה ב' גדולה פי 4.5 מזו של משפחה א' אבל חבות המס שלה גדולה פי 3.5. האם חלוקת נטל המס היא הוגנת?

המס הישיר נתפס כפרוגרסיבי כלומר שיעור המס עולה עם ההכנסה. אבל בעוד פערי ההכנסה רצים כלפי מעלה, פערי המס עולים בקצב של הליכה נינוחה. וכך המס הממוצע בעשירון העליון (הכנסה של 50,000 ברוטו לחודש) היא רק 26% על אף שהמס השולי מגיע ל־50%. דונלד טראמפ, מיליארדר בדולרים, שילם בשנת כהונתו האחרונה מס ישיר בשיעור....0%.

המכונית וההכנסה

נעבור למכונית. משפחה עניה – 30% מהמשפחות בישראל עם ההכנסה הנמוכה ביותר – מוציאה בממוצע על כלי רכב 900 שקל לחודש. העשירים – 20% מהמשפחות עם ההכנסות הכי גבוהות – מוציאים בממוצע 2800 שקל לחודש. העניים מוציאים על כלי רכב 13% מהנטו שלהם. העשירים – 8%. בארה"ב, לפי ממצאי מחקר, המספרים הם 5% ו־2% בהתאמה. ההבדל בין שתי המדינות משקף בעיקר את פערי המס על כלי רכב והדלק.

פערי המס על הוצאה על כלי רכב ב־2022 גדולים עוד יותר. זה נובע משיעור כלי הרכב ההיברידים והחשמליים שנרכשים בעיקר בידי בעלי הכנסות בינוניות ומעלה. מכיוון שכלי הרכב האלה לא צורכים הרבה דלק (עליו מוטל מיסוי כבד) , בעליהם משלמים שיעור מס זעיר.

החוקרים בדעה ששיטת המס על ענף התחבורה בלתי הוגנת במידה קיצונית. אפילו אדם סמית, הנתפס כאבא של הימין הכלכלי, כתב לפני כ-250 שנה שהמס על כלי הרכב צריך לשקף את השימוש בהם, כלומר את מספר הקילומטרים שהם נוסעים.

סמוטריץ' לקנטקי

מס הקילומטר הוא התחליף המוצע למס הדלק הקיים היום (למעט מרכיב פליטת גזי חממה). לא רק בגלל שהוא משקף נכון יותר את השימוש במכונית. הוא ימנע את הקטסטרופה הפיסקלית – אובדן מיליארדים בהכנסות הממשלה – אם כולנו נעבור למכוניות חשמליות כאשר ייצור החשמל הוא מחום השמש.

 מה שמעלה את השאלה איך, לעזאזל, גובים מס קילומטרז'? על מטוסים ואוניות זה קל. יודעים בדיוק את מרחקי הנסיעה בתחום הכלכלי של ישראל. מה בדבר תחבורה יבשתית? מתברר שבארה"ב יש ארבע מדינות שהטילו מס כזה. מאחר ושרי הציונית הדתית רוצים לתפוס פיקוד מעשי, ראוי לשלוח את שר האוצר סמוטריץ' ללמוד את השיטה בניו יורק, קנטקי, אורגון וניו מקסיקו.

סמוטריץ' הרי מבין במיסים. ביומו הראשון הורה לבטל המס על משקאות ממותקים ועל כלים חד פעמיים. אולי יחזור מפגישות עם הציונות הדתית בוויליאמסבורג ניו יורק עם הוראה לביטול מס הדלק.

 

שתפו: