מיסמוסמס

 שיעור מס קניה על מכונית חשמלית היה אמור לעלות בראשית השבוע מ־20 ל־35 אחוזים בעת שהמס על מכונית עם מנוע שריפה פנימית הוא 83%. בממשלה מתקיימים דיונים באשר לטיב מערכת המס על ענף התחבורה שלצד שיעורי מס גם עוסקים בתמריצים ליבואנים לייבא יותר מכוניות חשמליות ובעידוד רשויות מקומיות להתקין עמדות טעינה לרכב חשמלי. על כל זה מרחף ענן כבד: כל הסטה של רכישת רכב לעבר מכונית חשמלית גוררת הפסד מס לממשלה. והענן הזה גודלו בערך 20 מיליארד שקל לשנה – הכנסות המדינה ממס על בנזין וסולר. כסף ענק.


אבל כסף עקום


הטענה כי מכונית חשמלית אינה מזהמת מוטעית. נכון, למכונית אין מנוע ששורף דלק במישרין אבל יש לה מנוע ששורף דלק בעקיפין. הדלק הזה הוא מה שמשמש את יצרני החשמל: גז טבעי, סולר, ופחם. מכיוון שעל בנזין יש מס ישיר ואילו על דלק לייצור חשמל, כמו גם דלק למטוסים, אין מס ישיר נוצר עיוות המס.

שיעור המס על דלקים לא צריך להתחשב בשימוש שהדלק מאפשר. שיעור המס על דלק צריך לשקף רק עניין אחד: כמות פליטת מזהמים כאשר הבולט מבין המזהמים הוא דו תחמוצת הפחמן שיש לגביו הסכמה רחבה שהוא התורם להתחממות כדור הארץ.

נכון, זה ייקר גם את חשבון החשמל הביתי, המסחרי והתעשייתי. אבל קשה למצוא סיבה אחת מדוע זריקת רעל לאוויר שאנחנו נושמים צריכה להיות שונה מזריקת רעל למים שבהם אנחנו משתמשים. היתרון הגדול של מיסוי כל הדלקים היא שהטלתם תיתן יתרון ענק לייצור חשמל משמש, גלי ים ורוח. או אז כל שימוש בחשמל יהיה זול בהרבה.


המס שחסר


גם הטלת מס קניה לפי ערך המכונית פגומה, ואולי מיותרת. המס צריך לשקף את השימוש במכונית ולא את מחירה. השימוש שמכונית עושה הוא בגודל - מבחינת שטח ולא מחיר – שהיא תופסת על הכביש. ככל שהמכונית גדולה יותר – כך המס שהיא תשלם יגדל. ושיטת החישוב הזו תחול גם על חישוב האגרה השנתית.

ומכאן למס שנעדר. כל מכונית שנוסעת "מענישה" את כל המכוניות האחרות שנוסעות. כל מכונית שנוסעת מאטה את מהירות הנסיעה של האחרים. ועל נזק צריך לשלם. הדרך הנאותה היא באמצעות מס גודש על כל כביש. זה מס שקל לגביה באמצעות מערכת מצלמות שיותקנו על כל הכבישים. וככל שהגודש יהיה צפוף יותר – כך סכום המס יגדל.

המס הזה ראוי שיבטל לחלוטין את מס הקניה. אין סיבה להטיל כל מס על רכישת מוצר אלא רק על השימוש בו.

והמס האחרון שראוי לתיקון הוא דמי חניה. אלה נגבים על ידי הרשויות המקומיות שמרחמות על בעלי המכוניות באי גביה דמי חניה בשעות הלילה. מדוע ההטבה הזו?

 מה שיביא למצב הבא: מחירי המכוניות יוזלו בהשוואה למחירים הנוכחיים – אך השימוש בהן יתייקר. לכל המכוניות – כולל החשמליות שמטעות כאילו הן אינן מזיקות לכלל בעת שהן מביאות תועלת ליחיד.


מוניות שיתופיות


מה ראוי שייעשה עם כל הכסף הזה? תחבורה ציבורית בערים ללא תשלום על ידי המשתמש והפחתה במחיר בנסיעות בינעירוניות – כאשר שני סוגי השרות האלה יפעלו 24 שעות ביממה בכל ימות השנה.

לפני כמה שנים נעשתה סימולציה על נסיעות בבירת פורטוגל, ליסבון. באותם ימים היו בליסבון 200,000 מכוניות. מה שנבדק היה כמה מוניות שיתופיות – מוזמנות על ידי אפליקציה בנוסח GETT – נדרשות כדי לבצע את כל הנסיעות הפרטיות שהיו בעיר באותה עת כאשר מהירות הנסיעה תהיה זהה. 5000 בלבד עשו את העבודה. הפחתה של 95% בפליטת מזהמים מבלי שרמת השרות השתנתה. שימו שתי רבבות מוניות וכולנו נגיע מהר עוד יותר.



 

שתפו: