הפתרון למשבר

 

הנה מבחר כותרות שמצאתי ב"דה מרקר", המוסף הכלכלי של "הארץ":

 * פריון העבודה בארה"ב ברצף הנפילות החד מאז 1947

 * הכלי שנועד לצמצם פערים ולהעלות את פריון העבודה יפורק לגורמים

 * פריון העבודה בישראל נמוך ב-24% לעומת הOECD

זו התשובה הכלכלנית לשאלה מדוע מצבה הכלכלי של ישראל כל כך גרוע: פריון עבודה נמוך. זאת על אף שפיריון הילודה בישראל גבוה בהשוואה למדינות דומות ברמה הכלכלית ועל אף שבישראל גיל העובדים הממוצע צעיר יותר מאשר אירופה הזקנה.

אם כך עולה השאלה איך אפשר לפתור את המשבר המתעצם במיוחד כאשר יש קבוצה באוכלוסיה – גברים חרדים – שהרעיון לעבוד זר להשקפתם. וכאשר יש קבוצה באוכלוסיה – ערבים – שכרבע משוק העבודה חסום בפניהם מ"טעמי ביטחון".

הנה התשובה הלא־כלכלנית: זו מערכת המשפט שאשמה (מחיאות כפיים של יריב לוין וחבר מרעיו להפיכה המשפטית): במקום לקבוע רצף ימים למשפט, העניינים נמרחים לפי לוח הזמנים של עורכי הדין ושל הקליינטים שלהם. ובמקרה הקיצון, כמו משפט נתניהו, משהו שהיה אמור להסתיים בשבעה ימי עבודה של 8 שעות ליום עלול להגיע לשמונה שנים ולהיכנס לספר השיאים של גינס.


המחקר החדש


אבל יש טענה יותר מעניינת ומוכחת מדעית. כך, לפחות, אני מבין ממחקר שהתפרסם לא מכבר. ממצאי המחקר פותחים בציטוט מידע על מספר שעות השינה. המצב בארה"ב מראה ששליש מהאנשים לא ישנים מספיק, בהתאם לתקן השינה שמצאו רופאים והסכימו שמאנים.

הממצאים ממעבדות שינה – כן, יש דבר כזה – מצאו ששינה לא מספקת גורמת לדכדוך ולירידה ביכולת הקוגנטיבית. אבל עד למחקר החדש לא היתה הוכחה על קשר בין שינה לבין פריון העבודה.

בעוד שברפואה חיית המחמד לניסויים היא העכבר, אצל כלכלנים אלה סטודנטים. כלכלנים אלה אנשים שמאמינים שהמנוע האנושי הוא התמריץ. כסף וכוח הם התמריצים המקובלים. כך נבחרו סטודנטים לישון תמורת תמריץ. והמבחן היה האם סטודנטים עם יותר שינה – מקבלים ציונים טובים יותר מאשר סטודנטים נטולי תמריץ. כך זה עבד: בערב בשעה 21:00 הסטודנטים קיבלו הודעות שהגיע זמן שינה. ומי שישן יותר מ־7 שעות קיבל למחרת בונוס כספי. אחרי כמה שבועות ההודעות נמשכו, הבונוס נעלם, והסטודנטים, כמו הכלבים של פבלוב, ישנו יותר גם בהיעדר תמריץ ממשי.

זה עבד. הציונים השתפרו. כלומר שינה מעצימה פריון הלימודים.

מה מצב השינה בישראל? מתברר שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת מידע על העניין הקריטי הזה. הנה הממצאים שהתפרסמו השבוע:

·      24%  מבני 20 ומעלה חשים שאינם ישנים מספיק שעות בלילה כדי לתפקד במיטבם.

·      באמצע השבוע מחצית האוכלוסיה בני 20 ומעלה ישנה פחות מ־7 שעות – המינימום הנדרש.

·      42%  דיווחו על דאגות המפריעות להם לישון לעיתים קרובות.

ברור מכאן שישראל סובלת מתחלואת תת שינה בממדי מגיפה. ועתה אנו נדרשים להביא לממשלה הצעה מהו התמריץ הראוי כדי לחסל את מגיפת העירות ולשפר את פריון העבודה.


התמריץ המוצע


עורכי המחקר האמריקאי עשו מה שמתבקש במדינה קפיטליסטית: התמריץ היה כסף. ואכן יש בישראל קבוצה שהוכיחה כי כסף הוא תמריץ מוצלח לפריון התפילה שמצידה שומרת על ביטחון המדינה. העניין הוא שיש המטילים ספק האם פיריון תפילה מוצלח יותר יגדיל את פריון העבודה אצל מי שעובדים.

לפיכך אני מבקש לחבר למאמר הנוכחי מאמר קודם שעסק בסגולות של הקנאביס לשיפור הבריאות של המשתמשים. הבה נחשוב על המצב הבא: כל ערב בשעה 2100 כל מי שבגיל העבודה יקבל סמס מהממשלה "הגיע זמן לישון". באותו רגע יופיע שליח ובידו קמצוץ קנביס רפואי. תשע שעות מאוחר יותר כולם מתעוררים, רעבים לעבודה, עם שיפור קוגניטיבי אדיר.

מי שמטיל ספק מוזמן להכפיש את מחברי המחקרים. מי שבדעה שמחקרים כלכליים מהסוג הזה יכולים להיכלל בספר הבדיחות – שישכחו מדוקטורט במקצוע המכובד.



 

שתפו: