התייקרות הדירות: אשמת שומרון



מדוע מחירי הדירות ממשיכים לעלות על אף בנייה בהיקף רחב בוודאי בהשוואה לעבר? עולם ה"מומחים" מתחלק לשתי קבוצות: בראשונה, הנקראת "ביקוש", מצויים אלה הטוענים שכל עוד הריבית היא אפסית (וזה המצב כבר כמה שנים) וכל עוד אין מס כבד על רכישת דירות בידי מי שבבעלותם כבר יש דירה – המחירים ימשיכו לעלות. וכלל לא משנה כמה דירות ייבנו. כשהתשואה על חסכון היא אפס – כל דירה היא השקעה מובטחת.
זו קבוצת המיעוט.
קבוצת הרוב היא חסידת גישת ה"היצע". קבלנים אומרים שהסיבה לעליית המחירים היא שאין מספיק קרקע וכי הקרקע שרשות מקרקעי ישראל מספקת – יקרה מאוד. אחרים גורסים שמי שמפריע הם גופי התכנון – ועדות התכנון והבנייה שמאפשרות לכל אזרח ירוק זב חוטם להתנגד, לעכב, להתנות. ורק אם יסירו את ה"חסמים" האלה – מאה פרחים יפרחו.

הממשלה יושבת בעיקר בקבוצת ה"היצע". וכך כמעט כל סמכויות התכנון הועברו למטה הדיור שהוקם במשרד האוצר שאף הופקד על רשות מקרקעי ישראל – ספקית הקרקע. על אף זאת בעת האחרונה ננקטו שני מהלכים לטפל בכסף: תכנית "מחיר למשתכן" ולפיה  קבלן מקבל קרקע לבנייה במחיר מוזל בתנאי שהדירות יימכרו רק למי שאין להם.  כמו גם  העלאת מס רכישה למי שרוכשים דירה נוספת. שתי התכניות קלות לעקיפה ועל התרגילים המקובלים נכתב הרבה במוספים הכלכליים.

העוקץ הסיני

אלא שכל הדברים הנדושים האלה מתגמדים אל מול דבריו של מי שהופקד בידי הממשלה להיות ה"אבא" של האצת בניית הדירות והוזלתן. תכירו את אביגדור יצחקי "ראש מטה הדיור".
לא מכבר התראיין האיש וקטל את כל ההסברים המקובלים להתייקרות הדירות. הכל קם (או נופל), הסביר יצחקי, על גורם אחד: עובדי בניין. יהיו עובדי בניין ("היצע")  – יהיו הרבה דירות והמחיר יירד. לא יהיו עובדים – האינפלציה תחגוג.

מאיפה יהיו עובדים? יצחקי סיפר כי היו ניסיונות להביא עובדים ממזרח אירופה. אבל אלה מעדיפים לעבוד באירופה ולא כאן. לדברי ראש המטה הממשלתי הכל תלוי בסין. ייתנו הסינים עובדים – והכל יסתדר.

מה הבעיה? בסין יש הרבה מובטלים שיודעים לבנות ולדברי יצחקי אנחנו צריכים שלוש רבבות – קומץ במונחי סין. אלא שממשלתה מערימה קשיים: היא דורשת התחייבות  שאף עובד לא יעבוד מחוץ לגבולות המוכרים של ישראל. לדברי יצחקי אף ראש ממשלה, מכל מפלגה, לא יסכים לחתום על זה.

אבל, הוסיף הפקיד הבכיר, בפועל אף סיני לא חוצה את הקו הירוק ולכן צריך לחפש "נוסחה" שתגשר בין העיקרון (ישראל לא תחתום) למציאות (הסינים רק בתוך הקו הירוק).

זו פעם ראשונה שאיש המזוהה עם הימין מודה שהשטחים מהווים נטל כלכלי. מחירי הדירות עולים כי ממשלת ישראל לא מוכנה להתחייב שסינים לא יעבדו בשומרון.

אבל זה לא סוף הסיפור. יצחקי דיווח כי לאחרונה  אושר  יבוא של 8,000 עובדי בניין נוספים מ....פלסטין. המספר הזה, מיהר להבהיר, לא יכסה  את הפער. מה גם שפלסטינים צריכים כל יום להגיע מפלסטין ולחזור לשם – בניגוד לסינים שנשארים כאן. העניין הוא שלפלסטינים, בניגוד לסינים, לרוב אין בעיה לעבוד בהתנחלויות. "גורמי ביטחון" אף העלו חשש שיחדרו לישראל "גורמים עוינים" במסווה של פועלי בניין.

אבל כל אלה מתגמדים מול העיקרון ולפיו ממשלת ישראל לא תחתום על מה שאפילו לדעתה עשוי להוזיל את הבנייה.


(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 18.8.2015)
שתפו: