עזרת נשים



הוגיה של תכנית אלפא מתכוונים רק לטוב. התכנית "מאפשרת לתלמידים מחוננים...להשתלב בעולם המחקר המדעי העכשווי". היא מיועדת לתלמידי כיתות ח' ו ט' ובימים אלה נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים הבאה.
אחרי סינון מועמדים בבחינה פסיכומטרית הדומה לבחינות למוסדות להשכלה גבוהה מתקיימים לימודים בכמה אוניברסיטאות: תל אביב, ירושלים, הטכניון, מכון וייצמן והדובדבן שבחבורה – "אוניברסיטת" אריאל. משרד החינוך משתתף במימון ובהכוונת התכנית.


איך אריאל היא הדובדבן? הנה מוסד שהמועצה להשכלה גבוהה לא הכירה כאוניברסיטה ובכל זאת הצליח להיכלל בקבוצת המוסדות המשתתפים. אבל אוניברסיטת הנגב בחוץ. בפיזור הטריטוריאלי של מקומות הלימוד הכוונה היא להקל על הנוער הלומד. שהמחוננים לא יצטרכו לנסוע רחוק מדי. בנגב, מה לעשות, אין מחוננים. בטח בגלל היובש.

אריאל חריגה בעוד עניין. התכנית שנלמדת ב"אוניברסיטה" שם מיועדת רק לבנות בעוד שבשאר המוסדות אין הבחנה מגדרית. דוברת התכנית מסבירה כי עזרת הנשים הזו נולדה על רקע הביקוש וכן "כי ישנן בנות מחוננות ומוכשרות, שאינן לוקחת חלק בתכנית...מטעמים הקשורים במתכונת התכנית." ומה בדבר בנים המבקשים ללמוד ללא נוכחות ילדות פתייניות? הדוברת נמנעה מלהשיב.

 הבית היהודי והבית האיסלאמי

אלא שהבחירה אינה של הבנות והבנים אלא של ההורים. קל להבין כי באזור אריאל יש משפחות דתיות המבקשות חינוך נפרד לבנות. וממשלת ישראל נאותה לספק את הדרישה.

מה שמזכיר דברים שאמר סגן ראש עיריית אום אל פחם. התנועה האסלאמית הצפונית שזכתה בבחירות המקומיות ביקשה להפריד בחינוך את הבנים מהבנות. אלא שמשרד החינוך לא הסכים לממן הפרדה. מה שנמנע באום אל פחם מתממש כעת באריאל. כל הסיפור מלמד עד כמה התנועה האסלאמית קרובה בהשקפותיה החינוכיות לבית היהודי של אריאל. מנפלאות הפוליטיקה המזרח תיכונית.

מה טעם בפרויקטים למחוננים? מחקרים בחינוך הראו כי יש יתרון לכיתות הטרוגניות על פני כיתות הומוגניות. הם מצאו כי בכיתות שכאלה ה"מחוננים" כלל לא נפגעים. מה גם שספק אם מי שמצליח במבחנים הוא באמת מחונן. ועוד יותר לא ברור שהצלחה בבחינות עדיפה על סקרנות וספקנות כיעד חינוכי.

אלא שהעניין הפוליטי אינו מרפה. האם מאחורי עזרת הנשים לא מסתתר משהו זדוני הרבה יותר? האם תכנית ההפרדה באריאל היא רק צעד ראשון בתכנית הפרדה כלל ארצית? הרי ברור שהילדות באריאל יצליחו. ככלל, בנות מצליחות יותר מבנים במבחנים. אז אולי כולם יראו את אור הסגרגציה ויפרידו גם ברעננה שם מתגורר אחד בשם נפתלי בנט?

ולמה להפריד רק ילדים? הרי הבעיה האמיתית היא אצל בני נוער ומבוגרים. שם ההורמונים הרבה יותר מפותחים מאשר אצל דרדקים ודרדקות בני 14. יש לשער כי התשובה תהיה שעל מערכת החינוך לתת מענה לצרכים שונים של אוכלוסיות שונות. ובשם הרב תרבותיות הזו תנהיג אפרטהייד כלל ארצי. וגם לא נתערב בתכניות הלימוד לכל קבוצה שתלמד ותעשה לפי מסורותיה וצרכיה.

נפתלי בנט ועזמי בישארה

מה שמזכיר את התכנית של בל"ד, עוד בימי (ח"כ לשעבר) עזמי בשארה, ל"אוטונומיה תרבותית" למגזר הערבי. בדיוק כמו התכנית החינוכית ל"ילדות בלבד", דורשת בל"ד שלערבים תהיה הזכות לקבוע בעצמם מה ילמדו הילדים, ואיפה וכמה. ואם בהליך דמוקרטי למהדרין, רק בקרב הערבים אזרחי ישראל, יהיה רוב למפלגה אסלאמית דתית – אז בכלל זה בסדר שישבו כל היום ויהגו בנפלאות הקוראן. כמו בנפלאות התלמוד.

בשם המחקר המדעי, כמובן.



(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב 27.1.2016)






שתפו: