מתחת לאובר



מהומה בביצה. ראש הממשלה עוקץ את שר התחבורה על שאינו מאפשר ל"אובר" – תאגיד שמנהל שותפות בהסעות ברכב פרטי – לפעול בישראל כרצונו. הפרשנים לענייני פוליטיקת הביצה חגגו. היו שהסבירו כי ההתעניינות של נתניהו בתחבורה שיתופית אמיתית: נגד הצפיפות בכבישים ונגד הזיהום באוויר. היו שקשרו את ההתעניינות בפגישה שקיים עם מנכ"ל התאגיד שמפעיל את היישומון (אפליקציה) שמאפשרת את התחבורה הפרטית-ציבורית הזו. יעני, הון-שלטון.

אחרים חשבו כי נתניהו חשף שוב את עקרביותו. כמו אותו עקרב שביקש מהצפרדע להעבירו את הנחל. הצפרדע סירב מחשש שהעקרב, כמנהגו, יעקוץ אותו. והעקרב, בתגובה לתגובה, אמר "אבל אז גם אני אטבע בנחל". הצפרדע השתכנע להעבירו תמורת תשלום כמקובל ב"אובר", ואז באמצע הנחל העקרב עקץ. "למה עשית את זה" שאל הצפרדע שניה לפני שמת? "כי זה האופי שלי" עיקרב העקרב.
הפרשנים הסבירו כי שר התחבורה הוריד במשקלו ומהווה איום למנהיגותו של נתניהו. ולכן נעקץ ב"אובר" בישיבה הממשלתית.


הניסוי בליסבון

על נפלאות השיתוף בתחבורה הציבורית אין מחלוקת. במקום הזה דווח על הניסוי שעשה "פורום התחבורה הבינלאומי" בליסבון, בירת פורטוגל. הניסוי  מצא כי עם 5,000 מכוניות הפועלות בשיתוף נוסעים אפשר לבצע את כל הנסיעות שמבצעות היום 200,000 מכוניות פרטיות, ובאותו הזמן לכל נסיעה. ואם מגדילים את מספר המכוניות המשותפות ל 10,000 זמן הנסיעה יורד פלאים  וכל מי שמבקש לנסוע מקבל שרות תוך 10 דקות.

מה שמעלה את השאלה האם נתניהו צודק וראוי לתת ל"אובר" לפעול בישראל ללא הגבלה?

"אובר" היא יישומון המותקן בטלפון נייד (ובמכשירים אלקטרוניים דומים). האפליקציה משדכת בין מי שמבקש לנסוע לבין מי שמוכן להסיע ברכבו הפרטי. בדיוק מה שעשה הניסוי המחשבתי בליסבון. נהגי מוניות מתנגדים בחריפות. יש המסבירים את התנגדות שר התחבורה במשקלם הסגולי הגדול של נהגי מוניות במרכז מפלגתו.

נהגי המוניות מצידם מצביעים על שלוש בעיות עיקריות:

הם שילמו רבע מיליון שקל עבור רישיון למונית, ואישור ל"אובר" יביא אותם להפסד כספי.
 הם חייבים בביטוח לנוסעים שהוא יקר יותר מאשר ביטוח חובה למי שאינו מסיע בתשלום.
הם בעלי מקצוע שעברו מבחנים להכרת התחבורה ולא "חלטוריסטים" כנהגים מזדמנים ב"אובר".

הטענות האלה אינן לעניין. העובדה שפלוני השקיע בעסק אינה מחייבת שמישהו יחזיר לו את השקעתו בעת שנכשל. רשאי נוסע לבחור בנהג שאינו מומחה כנהג מונית כפי שהוא רשאי לבחור בשרברב נטול הסמכה בבית ספר טכני. ובאשר לביטוח היקר, אכן הגיע הזמן שהקשקוש הזה יבוטל. אין לו כל הצדקה עניינית גם עתה.

אז נתניהו צודק?

הנה כשל מחשבתי: העובדה ששר התחבורה ונהגי המוניות טועים אינה מלמדת שראש הממשלה צודק. וזאת בגלל המונופול של "אובר".

"אובר" הוא היישומון היחיד בתחום ההסעה השיתופית שמנסה לפעול בישראל. בעולם מדווחים בעלי כלי רכב כי המונופול היישומוני גובה מהם כ 30% מהמחיר. אצל בעל מונית זה סכום ששווה להכנסתם.

מה שמשתמע מכל זה הוא שהממשלה צריכה להפסיק לגבות תשלום עבור רישיון למונית, להשוות את ביטוח החובה המוטל על כל מי שמסיע בתשלום, ולקבוע מחיר מפוקח לשירותי מונופול "אובר".  "גט טקסי" גובים 5 שקלים לנסיעה ו"ריידר" גם לא את זה.  אם "אובר" תגבה שקל אחד בגין כל נוסע – זה יהיה הוגן. גם בעלי מוניות יצטרפו לחגיגה.

שתפו: