מובטלים, נמאסתם


נניח שהיה מתברר כי יש בתל אביב עודף של רופאים. האם היה משרד הבריאות נוהג נכון אילו סגר את בית הספר לרפואה בעיר? גם אם מניחים שזה כל מה שידוע על מצב הרפואה בתל אביב, התשובה כלל אינה חד משמעית. בכל זאת אפילו תל אביב וגוש דן אינם מקשה אחת. רמת שירותי הבריאות בדרומה  נמוכה וטעונה שיפור ולכן הגיוני דווקא לקלוט את עודף הרופאים בעיר כדי לשפר את רמת הבריאות באותם אזורים שבהם היא מתחת לראוי.
אבל שיקולים מהסוג הזה לא קיימים במקום ממשלתי אחר: במשרד החינוך מצאו כי יש עודף מורים באזור הצפון. לא סתם עודף מורים אלא אבטלה ניכרת בקרב מורים ערבים ומכאן, כך ההיגיון הממשלתי, תקצוב הכשרת מורים ערבים יוקטן בחצי.


אבל כמו בדוגמה עם הרופאים התמונה הזו מוטעית לחלוטין. היא אפילו לא חצי אמת אלא שקר מוחלט. אבל במסע הממשלתי העכשווי לפגוע בכל דבר ערבי – הכל כשר.

עובדה מספר אחת: "על פי נתוני משרד החינוך ב-2014 התקציב שקיבל תלמיד יהודי חלש בחינוך היסודי היה גבוה בכ- 25% מהתקציב שקיבל תלמיד ערבי חלש. בחטיבת הביניים הפער היה כ-50%, ובחטיבה העליונה כ-68%. הגדלת הקצאת השעות שתביא לצמצום הפערים יכולה לתת מענה כמעט לכל הבעיה....בחינוך היסודי הפער הוא של 0.4 שעות שבועיות לתלמיד. היות ובחינוך היסודי הערבי היו ב-2014 כרבע מיליון תלמידים, הרי שצמצום הפער מחייב תוספת של כ-100 אלף שעות שהן כ-3000 משרות מלאות וקרוב ל-4000 אלפים משרות חלקיות ברמה של 75% משרה. אם נוסיף לכך גם את החינוך העל יסודי, ברור שיהיה צורך להוסיף לכל הפחות 5000 משרות." כך כותב חוקר החינוך ממרכז טאוב, נחום בלס.

וכך, בהינף שוויון תקציבי חוסלה כל אבטלת המורים הערבים.

עובדה מספר שתיים: שר החינוך הודיע לפני  חודשים אחדים כי לא יהיו יותר כיתות ובהן יותר מ – 32 תלמידים. בעיית הכיתות הגדולות במיוחד קיימת בשני "מגזרים": הממלכתי שאינו דתי והערבי.  באופן מפתיע כמעט ואין בעיות כאלה בחינוך ממלכתי-דתי וחרדי. אז מאיפה נפתלי בנט יקריץ מורים הנדרשים לעמוד במשימה שהוא הציב?

עובדה מספר שלוש: בכל הארץ ובכל ה"מגזרים" אין עודף מורים. להפך. לפי סקר ביקושים שעשתה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מספר הסטודנטים להוראה המסיימים תואר ראשון פחות או יותר מספיק למחסור הענק במורים למתמטיקה ואנגלית (זוכרים את מחויבותו של נפתלי בנט לתגבור הלימודים ברמת 5 יחידות בשני המקצועות?). ומכיוון שמספר התלמידים אמור לגדול עד 2019 בכ – 10 אחוזים המשמעות היא שיהיה מחסור במורים וזאת על פי ממדי ההוראה הקיימים היום.

עובדה מספר ארבע: על פי ההישגים במבחנים בינלאומיים תלמידי ישראל נמצאים אי שם בתחתית מדרג המדינות המפותחות. הדרך המהירה ביותר לשיפור המצב עוברת דרך הקטנת הכיתות. את זה אפשר להשיג או בדרך של  בניית כיתות ושכירת מורים או בהוספת מורה לכל כיתה קיימת שבה יותר מ – 28 תלמידים. אם יעשו את זה יתברר כי יש מחסור במורים.

אלא שאת משרד החינוך לא מעניינים התלמידים העבריים החילוניים והתלמידים הערבים. מן הסתם יש לו תכנית (ראו הצעות חברי הכנסת של הבית היהודי) לצ'יפור ההתנחלויות. 

מאיפה הכסף לזה? עכשיו אתם יודעים.




(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב - 14.7.2016)


שתפו: