איפה האינפלציה?



משנשאל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מדוע אין גידול בשכר הריאלי השיב כי מדובר בתופעה עולמית שאין לנו שליטה עליה. כהרגלו, נתניהו מבלף. הקיפאון בשכר הריאלי לא קורה בכל העולם ובמקום שהוא כן קורה, אפשר לשנות את התופעה. באותו עניין הציג פרופ' יוסי זעירא את נתוני השכר הריאלי ופריון העבודה. בראיון לערוץ 10 הראה זעירא איך הפריון גדל ב – 20 אחוז יותר מהשכר מ – 1998 ועד היום. אז איפה הכסף? שאל נשאל הפרופסור לכלכלה. וזה השיב כי הכסף הלך לרווח. ליתר דיוק לבעלי ההון. שיעור הרווח גדל מכ- 8 לכ – 16 אחוזים.


מילא השכר הריאלי. אבל להיכן נעלמה האינפלציה? והאם יש קשר בין אי עליית השכר על אף הגידול בפריון ובין העלמות האינפלציה?

מי שחי בעולם המפותח בשנות ה – 70'-'90 של המאה הקודמת זוכר את המחלה הכלכלית הכי נפוצה. והנה, ודי מהר, נראה שהעולם נרפא ממנה. טוב שיש לנו את ולדימיר פוטין (רוסיה) וניקולאס מאדורו (ונצואלה) שמנהלים שני איים אינפלציוניים. סוציאליזם, הסביר פעם לב טרוצקי ליוזף סטאלין, לא יכול להתקיים במדינה אחת. אינפלציה, מתברר, יכולה. במיוחד עם ממשלות מטומטמות....

מדפיסים בקצב

ובכל זאת איפה האינפלציה? איך קרה שהקפיטליזם הצליח להדביר את המחלה הכלכלית מספר אחת עד לא מכבר?
העלמות האינפלציה מעניינת פי כמה בהתחשב בכך שמאז משבר 2008 כל המדינות המפותחות מדפיסות כסף בכמות שבעבר הלא רחוק היתה גורמת להיפר אינפלציה. והנה כבר כמעט עשור (וביפן עוד יותר) שמכונות הדפוס עובדות שעות נוספות והאינפלציה היא אפס ובסביבתו. ישראל, למשל, מתקשה לעמוד אפילו ביעד הצנוע שהציבה לעצמה – אינפלציה שנתית של 1-3%. מדפיסים, מדפיסים ודבר לא עוזר. האינפלציה גוועה.

אפילו בימין הכלכלי יש תמיכה במדיניות הדפסת הכסף הבלתי נלאית, בעוד ה"שמאל" (אין אצלנו דבר כזה, והכוונה לליברלים מתעבי ימין) אף דורש הדפסה מוגברת עוד יותר. אז אם מדפיסים יותר כסף – איפה הוא נמצא, אם הוא לא באינפלציה?

מיכאל קלצקי היה כלכלן שהועלם (אולי בגלל שכתב פולנית) מהמקצוע. קלצקי טען שאינפלציה היא תופעה של שכר עולה במשק שבו אין אבטלה אלא בשיעור זעיר.
מה קורה עכשיו? ברוב העולם המפותח אין תעסוקה מלאה. להפך, יש אבטלה כרונית (ישראל, יפן ועוד כמה מדינות די חריגות). הדפסת הכסף אינה מתגלגלת לאינפלציה ולא לתעסוקה. אז לאן היא כן מתגלגלת?

הכסף זורם לרווח

התשובה היא ברווח אליו מתגלגל הכסף. כאשר בנקים מרכזיים מדפיסים כסף הם לא מפזרים אותו שווה בשווה. היה מי שהציע שבמקום להדפיס באופן שנעשה היום (באמצעות מתן כסף לבנקים ולתאגידים שהממשלות קונות מהם אגרות חוב) יפזרו כסף ברחובות, יזרקו שטרות ממטוסים. זו הצעה לא רעה (למעט לזקנים ונכים שיתקשו לשים יד על שטר). אפשר לחשוב על הצעה דומה: לשים כל חודש 1,000 שקל בחשבון בנק של כל משפחה.

קלצקי היה מברך. כך מעלים הכנסה ריאלית של מי שיוציאו את הכסף ויספקו ביקושים. היום הדפסת הכסף זורמת לרווחים. וקפיטליסטים, בעלי הון, לא קונים פטרוזיליה אלא קונים מניות, דירות ו"נכסים" ובאלה יש אחלה של אינפלציה.

הבלים?

 השבוע פרסם הכלכלן הראשי באוצר תגלית על מקורות אי השיוויון: מתברר כי כל הגידול באי שיוויון – ישראל מקום שני בעולם - נובע מהתעשרותם הנוספת של בני המאון העליון – בערך 35,000 איש.


(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 8.9.2016)


שתפו: