המכס והמחיר



אני לא יודע כמה שמו לב אבל בספטמבר ואוקטובר 2016 חסך משק בית ממוצע כמעט 1.25 אגורות בצריכת שלושה מוצרים בסיסיים: גבינה צהובה, בשר בקר לסטייק ובשר בקר טחון. וזה לא הכל. אם מוסיפים פלפל אדום (אבל לא ירוק, צהוב  או כתום), עגבניות, מלפפונים, קישואים, תפוחי אדמה ובצל חסכנו עוד 1.5 אגורות. בסך הכל חסכנו כמעט 3 אגורות לחודש. ומי שחושב שזה מצחיק כדאי שידע כי כך נכתב בהודעה שהוציא משרד האוצר המתנבאת לשתי אגורות חסכון גם לקראת חג הפסח המתקרב.


ולא סתם "הרווחנו" את הסכום המדהים הזה. זה קרה בזכות שר האוצר, משה כחלון, ששמו מודגש באותיות מודגשות שחורה באותה הודעה ובה נאמר כי הוא שחתם על צווים להפחתת מכס – וכך הכיס שלנו תפח ממזומנים. ואם לא הרגשתם אז יש לכם חור בכיס. או שכחלון מבלבל את המוח. תבחרו.

האם טוב להוריד את יוקר המחיה? יש המפקפקים בתועלת של הורדת המדד. אבל אני מכיר אדם אחד שחושב שזה אסון. שמו משה כחלון, הוא שר אוצר והוא חותם על צווים שמנוגדים למה שהוא חושב.
איך אפשר לדעת מה באמת כחלון חושב? ובכן שר האוצר הוא האיש שיש לו השפעה מכרעת על יעד יציבות המחירים". זה יעד שינוי המחירים שהממשלה קבעה והוא עומד על 1-3% לשנה. כלומר כחלון הוא בעד שיוקר המחיה יעלה ולא ירד, ולכן הוא מנסה להוריד את יוקר המחיה באמצעות הפחתת מכס.

איך ירד המחיר

כנראה התרופה שכחלון לוקח נגד סכיזופרניה עוזרת. לרוב הוא נראה שפוי למהדרין ומחייך להפליא. מה שעדיין לא עוזר להשיב לשאלה האם צווי כחלון הם שמביאים להורדת מדד המחירים לצרכן.
בגדול, התשובה היא לא באלף רבתי. ישראל נמצאת באינפלציה שלילית כבר שלוש שנים וקצת. זה התחיל בלי הצווים להורדת המכס של כחלון וממשיך, בינתיים, גם במקומות שבהם כחלון לא מפעיל צווים. בהלבשה, בהנעלה ובריהוט הירידה במחירים גדולה מזו שבירקות, פירות ושניצל בשר.
מה גם שהצווים שהוציא שר האוצר מוגבלים בכמות. השנה כמות הירקות שמותר יהיה לייבא ללא מכס היא 60,000 טון. מה שמחייב שאחרי שהכמות הזו מסתיימת המחירים יקפצו מעלה. ולפי מה שקרה אשתקד – זה לא קרה.

ובקטן?

מההודעה של האוצר לומדים כי אשתקד ירדו מחירי הבקר בכ - 5%. אז מה קרה למחיר העוף? בהבדל מהבקר בעוף אין יבוא. והנה זה פלא – מחיר העוף הטרי ירד אף הוא ובשיעור דומה. האוצר מתהדר בירידה במחירי דג האמנון הקפוא. אבל גם מחירי המושט הטרי ירדו באותה תקופה. ובאופן שמפר את הצו – מחירי הסלמון הקפוא דווקא עלו.

האם יש ללמוד מכאן על המכס הראוי במוצרי מזון? אפשר להרחיב את השאלה: האם יש קשר ברור בין הפחתת מסים והורדת מחירים? האם מחיר המוצר תלוי במס המוטל עליו?

התשובה היא לרוב שלילית. אפשר לבחון את זה לא רק במחול החסכון הזעיר על ירקות וסטייק אנטרקוט פרי חתימתו של הגאון כחלון. היו בעשור האחרון שורה של שינויים במע"מ. ולרוב המדד בחודש שלאחר השינוי התנהג ההפך מהצפוי. כאשר המע"מ ירד – המדד עלה. וגם להפך.

מה שמחייב לנזוף במדד ולתת ציון מעולה לשר האוצר. לפחות ברפואת הנפש.

(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 13.3.2017)

שתפו: