דיסקונט בצרות?



"מניית בנק דיסקונט  עלתה אתמול בכ–3% ... לאחר פרסום הדו"חות הכספיים של הבנק ל–2016  בעקבות צמיחה חדה של 10.6% בתיק האשראי, שתורגמה לעלייה של 8.1% בהכנסות ריבית נטו, הגדיל דיסקונט את הרווח הנקי השנתי ב–20.6%, ל–905 מיליון שקל."
כך דיווח השבוע "הארץ". אם לא היו לכם מניות דיסקונט – הפסדתם, לפחות באופן תיאורטי. ואם יש לכם ולא מימשתם? אפשר ואתם בצרות.


יש איזו מוסכמה בקרב אנשי מקצוע הכלכלה כי בנק שמרוויח יותר – הוא איתן יותר. ויש עוד מוסכמות. העיקרית שבהן היא שככל שלבנק יש יותר הון – מצבו יציב יותר. לכן הבנק המרכזי עסוק בחיטוט בנתוני הבנקים ומציב להם יעדים הולכים וגדלים של הון. הכל כדי שהבנקים יהיו יציבים וכולנו נישן בשקט.

אז, וזה החידוש, הציטוט המובא לעיל צריך להטריף את שנתנו. ארבעה כלכלנים (אלן טיילור, אוסקר ג'ורדה, מוריץ שולריק וביורן ריכטר) חברו למחקר חדש המנפץ את (כמעט) כל מה שחשבנו על בנקים.
המחקר נפתח בציטוט מכתבי וולטר בג'וט, כלכלן, איש עסקים ומראשני עורכי ה"אקונומיסט" שטען כבר לפני 150 שנה כי "אף כמות של הון לא תציל בנק שמנוהל רע". מאז העולם התהפך והיום יש כללים מאוד נוקשים והסכמים בינלאומיים לתקנים של הון בנקאי. הכל כדי למנוע התמוטטות בנק. מקובל היום לחשוב כי הון בנקאי נמוך הוא סימן רע – כלומר סימן להתמוטטות אפשרית. ואילו הון בנקאי גדול הוא סימן טוב – מונע התמוטטות.
החוקרים אספו מידע חשבונאי על בנקים מ 17 מדינות בין השנים 1870 ו – 2013. האם ההון אכן מנבא את איתנותו של בנק? זו היתה שאלת המחקר. והתשובה היא  חד משמעית: אין כל קשר.

מטופשי הבורסה

לכן כאשר רווחי דיסקונט גדלו והגדילו את הון הבנק – הדבר לא מעיד כהוא זה על איתנותו של הבנק. שוק המניות שהגיב בעלייה של 3% הוא טיפש מצוי מבחינה כלכלית. אם כי מכיוון שיש הרבה טיפשים במקומותינו ובעולם כולו – והטיפשות חוגגת – אולי בכל זאת החגיגה לא מופרכת.

אם הון הבנק לא מעיד על איתנותו, מה כן? האשראי שהבנק נותן. תחזרו רגע לציטוט דלעיל: כתוב שם שהאשראי שהבנק נתן גדל ב – 10%. זה, כך על פי המחקר, הסמן הכי מובהק לחשש לאיתנות פיננסית. ככל שבנק נותן יותר אשראי, יחסית לפיקדונות, כך הבנק בסיכון גדול יותר. הפיקדונות בדיסקונט, מתברר, עלו בשיעור קטן יותר מהאשראי.....

אז לברוח מדיסקונט? ממש לא. דו"חות כספיים של בנקים הם אסופת הבלים. הם ניירות כסוי תחת ובמיוחד נטולי פשר מעשי. ממילא אף בנק לא יתמוטט כי הממשלה והבנק המרכזי יצילו את המפקידים. אפילו מפקידי כסף בבנק למסחר – הזאטוט בבנקאות ישראל – לא נפגעו מהתמוטטותו. אז דיסקונט? הפועלים?

מה למדנו היום בגן? שאפשר לסגור את מחלקת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל – הגוף שקובע מה מותר ואסור לבנקים לעשות. המוסד די מיותר.





שתפו: