הבועה



לפני 60 שנה השם החם בכלכלה העולמית היה אלבן פיליפס – כלכלן ניו-זילנדי שגילה קשר בין שכר לאבטלה בבריטניה. לימים הוחלף השכר באינפלציה וכך נולדה "עקומת פיליפס": ככל שהאבטלה גדלה, האינפלציה יורדת, ולהפך. בעקבות מחקריו פרץ ויכוח חריף בין כלכלנים כאשר משני עבריו של קו האש ישבו הקיינסיאנים והמוניטריסטים (הנקראים בעת הזו ניאו-ליברלים).
הקרב הזה נמשך היום באותה חריפות שבה פרץ. אבל "עקומת פיליפס" – היא הקשר השלילי שבין אבטלה ואינפלציה – התאדתה.

 מאז המשבר של 2007-8 הקפיטליזם נמצא בתקופה לא מוכרת בהיסטוריה שלו. שיעורי אינפלציה נמוכים (ויש אומרים: נמוכים מדי) ושיעורי אבטלה נמוכים יחסית ברוב המדינות המפותחות. כל זאת תוך עליה, איטית אבל מתמידה, בהכנסה הלאומית הממוצעת. מי שנולד בעשור האחרון, ותודעתו נקבעת באמצעות הווייתו, אמור לומר שקפיטליזם הוא משטר כלכלי נאות.
הוויכוח שהיה על יציבות המשטר הכלכלי נאלם ונעלם. במקומו עבר הוויכוח הכלכלי בין שמאל לימין לנושאים אחרים: אי שיוויון, זיהום משאבי הטבע, התחממות גלובאלית. אך נדמה שפסק לחלוטין הוויכוח על יציבותו של הקפיטליזם. למי שנולד לפני 50 שנה זה חידוש.

איך זה קרה?

הימין טוען, ובמידה רבה של צדק, שהוא ניצח. כל ממשלות במדינות המפותחות, הן מהימין והן מהלכאורה שמאל, מנהלות מדיניות כלכלית שמרנית (ניאו ליברלית). אי שיוויון – התוצאה של המדיניות הזו – הוא בכלל חיובי כי הוא מעודד את היזמים להרוויח יותר ואת העניים להתאמץ יותר. התחממות גלובאלית זו המצאה של השמאל, ולא עובדה בדוקה. כדור הארץ עובר תקופות קרות במיוחד (זוכרים את 1991) או חמות במיוחד. זה כמו שריפות יער שהיום טוענים שאין לכבותן. הן מועילות.

השמאל טוען כי מה שייצב את הקפיטליזם זו ההבנה שנדרשת רגולציה בוטה בכמה תחומים, ובמיוחד בתחום הפיננסי. אלמלא התערבו הממשלות ב – 2008 והלאימו שורה של בנקים, ה"יד החופשית" היתה מביאה להתמוטטות הקפיטליזם.

המירוץ אל האפס

כך או כך מי שהכיר את היו-יו מהעבר, מתקשה להבין את היציבות של העשור האחרון. במיוחד כאשר היציבות הזו מושגת בשנים ארוכות של ריבית אפסית. ולא רק שהריבית אפסית אלא שרוב המדינות המפותחות מנהיגות מדיניות של "הרחבה מוניטרית" – מילת פלא להדפסת כסף – ביטוי מאותו עבר אומלל.
יש התוהים אם כל זה יתפוצץ לנו בפרצוף. או-טו-טו מדד המניות האמריקאי נושק ל 30,000 לעומת כ – 7,000 בשפל של 2008. צמיחה כזו בשערי המניות, יש האומרים עכשיו, היא סימן לבועה. וטיבען של בועות להתפוצץ.
מי שקונה את ההסבר הזה מתבקש להסביר איך כל זה לא קרה לפני שנים ספורות כאשר המדד היה 20,000. זאת לא בועה, מסבירים כלכלני הימין, זו כלכלה מתוקנת וצומחת!

תואר בכלכלה - בשנתיים

אם אכן הכלכלה יכולה לתפקד ברצף חלק עם הזרמות כספיות ענקיות מצד הממשלות והבנקים המרכזיים, ואם זה ממשיך להתנהל ללא ריבית ועם אשראי בנקאי, כלומר חוב של העסקים והצרכנים, שהולך ותופח. אם זה המצב, אז לפחות אפשר לחסוך מסטודנטים לכלכלה את לימודי תורת הכסף. אפשר יהיה לגמור תואר ראשון בכלכלה בשנה וחצי, ותואר שני – בשנה. ולשלוח פרופסורים כלכלה לאכול את תמריצי הקפיטליזם שלו הם מטיפים.

או שזאת בועה שרק מחכה לפסיכים (דונלד טראמפ עם מדיניות הסגירות הכלכלית שלו?) כדי להתפוצץ או לקמול לתוך עצמה – כמו חור שחור. 
שתפו: