העדפה מקלקלת



כמה ימים אחרי שנשיאת אוניברסיטת באר שבע הודיעה כי מועמדים ערבים יהיו פטורים ממבחן פסיכומטרי דרש ממנה אחד מחברי הכנסת לתת את ההטבה גם לעולים, חיילים משוחררים ועניים. ללמדנו שקל מאוד להחליק במדרון ההטבות.
הנשיאה, רבקה כרמי, לא המציאה את הגלגל. בראשית המאה, עת כיהנו סילבן שלום (שר אוצר) ולימור לבנת (שרת חינוך) הוחלט לבטל את הפסיכומטרי כליל. אחרי שנה המבחן הוחזר אחר כבוד. מה קרה בשנה הזו?  כוונת הפוליטיקאים היתה להגדיל את שיעור המזרחיים באוניברסיטאות. אלא שהתוצאה היתה ששיעור הערבים עלה ושיעור המזרחיים ירד – בהחלט תוצאה מביכה לראשי הליכוד.
קשה לראות איך כרמי תעמוד בלחץ. מתוך שלל ה"קבוצות" הנמדדות במקומותינו מועמדים מרעננה מצליחים בפסיכומטרי יותר ממועמדים מכרמיאל, נצרת, תל אביב ונצרת עלית. ולא, זה לא שייך לזיהום האוויר או לטיבה של מערכת החינוך. זה שייך לכסף. המדידות מצאו כי ככל שלהורים יש יותר כסף, לילד יש יותר סיכוי להצליח במבחנים. ממש לא חידוש ישראלי.

?מה תעשה כרמי עם מועמדים עניים

השכל הלא ישר

היא אמנם פרופסורית אבל נראה שהשכל אצלה במשורה. במקום לתת פטור גזעני (ערבים שלמדו בבתי ספר של הכנסיות הם בעלי ציונים גבוהים גם יותר מאלה של יהודים) היא היתה יכולה לתת לכל מועמד, מכל מוצא, זכות לקורסי הכנה לקבלה לאוניברסיטה. בדיוק כפי שיש קורסים כאלה באנגלית ללומדי תואר ראשון שרמתם אינה מספיקה. כי בינינו, מה יקרה עם ערבים שמתקשים בערבית? מן הלא-מפורסמות הוא שערבים מתקשים בכפל השפות שלהם – המדוברת והכתובה. אז נעמיס עליהם גם אנגלית?

יש לכל זה גם היבט משעשע. לא מכבר דיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על נטישה משמעותית של החוגים לכלכלה. למה? אולי בגלל שסטודנטים מבקשים ללמוד מקצוע ולא להתפלפל בעולם הדימיוני שהמציאו כלכלנים. אולי כי התברר שתואר ראשון בכלכלה זה כבר לא מציאה בשווקים הפיננסים.

תואר בשכר נמוך

מחקר חדש מוצא את מה שכל כלכלן היה מנבא בהצלחה. תואר ראשון זו כבר לא סחורה ששכרה בצידה. ארבעה חוקרים מצאו שהרחבת לימודי תואר ראשון לא באמת מסייעת ליתר שיוויוניות. בלשון כלכלית: כאשר יש עודף הצע - המחיר, כלומר השכר, יורד. זה נשמע מאוד חביב שיש אצלנו 62 מוסדות להשכלה גבוהה. ושיש היום יותר מ 300,000 סטודנטים. אבל כל מי שבעניינים יודע כי מרבית המוסדות להשכלה גבוהה מורידים את רמת הלימודים כדי להתחרות על כיס הסטודנט. סטודנטים הם לא תלמידים שצריכים לקרוע את התחת וללמוד, אלא "לקוחות" שיש לספק את רצונם. וכאשר זה המצב – הערבים שיקבלו תואר ראשון עם הקלות מנשיאת אוניברסיטת באר שבע יהפכו לממורמרים עם תעודה. כמו רבים מעמיתיהם היהודים.

מאחר ולא מעט מכללות קיבלו היתר להעניק גם תואר אקדמאי שני יש לצפות שאותה תוצאה  תחול גם על בעלי תואר שני. לא ירחק היום שאפשר יהיה לקבל תואר שלישי מאוניברסיטה ישראלית באותה קלות שבה מקבלים תואר כזה מאוניברסיטת ליטא שבטסמניה.
הערך הכלכלי של תואר אקדמאי הוא בהיותו מסננת. זה אולי עצוב, אבל זו עובדה מוצקה. יש שתי שיטות סינון: להתקדם בסולם התוארים – זה מה שהולך עתה. או להקשות על הסטודנטים כך שנקבל בעלי תואר ראשון ידענים יותר, חכמים יותר וסקרנים יותר. זו, אגב, גם שיטה זולה יותר.

המסקנה מכל זה היא ש"ההעדפה המתקנת" שאוניברסיטת באר שבע  מבקשת לתת למועמדים ערבים תהיה, בתוך שנים ספורות, להעדפה מקלקלת. חלוקת תוארים אקדמיים בקלות אולי מרפאת את מצפונם המיוסר של יפי נפש. אבל לא באמת מסייעת לבוגרים. אם כבר – צריך להקשות תוך סיוע למבקשים זאת להכשיר עצמם לקבלה למוסד אקדמי. כל עוד המבחן הפסיכומטרי, ביחד עם ציוני הבגרות, הוא המנבא הכי מוצלח לקבלת תואר ראשון, וכל עוד מספר הסטודנטים מוגבל – אין לתת פטורים והנחות.



שתפו: