40,000,000,000 שקל



ב"ידיעות אחרונות" שמו את כל ספרות המספר הזה ככותרת ראשית (29 לינואר 2019) ובאותיות של תכלת-לבן דווח על ההישג הכלכלי המדהים: זה מה שישקיע תאגיד "אינטל" במפעל החדש שיוקם בקרית גת. אינטל תעסיק במפעל החדש כ – 1000 עובדים. הללויה לשר האוצר ולשר הכלכלה שזכו לתמונות מחייכות בעיתון הצהוב במדינה על הטובה הענקית שהם עושים לכלכלת ישראל.


יסלחו לי חברי העיתונאים, אבל הכותרת הזאת, ולא לראשונה בכל הקשור לאינטל, ראויה רק לתגובה אחת: "cut the bullshit".
בכדי להבין איך אינטל פועלת בישראל ראוי לחזור לראשית. באותם ימים הייתי עיתונאי נמרץ וגם אז השרים והשועים התפארו בהישג המדהים של הבאת התאגיד הבינלאומי הזה למדינת ישראל. באותם ימים עשיתי תחשיב קל על ההשקעה במפעל שאינטל הקימה בירושלים. התחשיב היה פשוט: הנחתי שאינטל תשלם בממוצע שכר עבודה בגובה השכר הממוצע בתעשייה. חישבתי את סך ההטבות שהממשלה נתנה באותם ימים להקמה והפעלת המפעל ומצאתי כי ההטבות הממשלתיות שוות לשכר העבודה למשך 10 שנים.

מי שילם שכר לעובדי אינטל

המפעל בירושלים נסגר כבר מזמן, עת הוקם המפעל השני בקרית גת. בירושלים מחזיקה אינטל יחידה למחקר ופיתוח – וזו תרומתה העיקרית לכלכלת ישראל. מפעל יצור השבבים ניתן לתאור באופן הבא: אינטל מייצרת שבבים ומוכרת אותם ברווח נאה, מבלי שהיא משלמת שכר עבודה.
באינטל לא אהבו את מה שכתבתי אז והזמינו אותי לשיחה. הם הציגו בפני עבודה שעשה פרופ' דוד לבהרי מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית. לבהרי כתב שההטבות הממשלתיות כדאיות הרבה בזכות הקניות שאינטל תעשה בעתיד בישראל. למשל? קייטרינג לארוחות לעובדים.

אז מה עכשיו?

ראשית, 9-17% מההשקעה תקבל אינטל מהממשלה ולכן אינטל לא תשקיע 40 מיליארד אלא בערך 34 מיליארד. שנית, אינטל תשלם לכל היותר 5% מס חברות, וקרוב לוודאי שתשלם אפס. מהכרות עם תאגידי ענק מהסוג הזה למדתי כי יש הבדל ענק בין ההוצאות בתכנון וההוצאות בפועל. לתאגידי הענק יש הסכמים עם ספקי הציוד שלהם שעובדים באופן הבא: הספק ינפיק חשבונית על מכירת ציוד במחיר 100 וישלח צ'ק לתאגיד הקונה בסכום 10. באופן הזה הענק יראה שהוא אכן השקיע הרבה כסף, אך בפועל קיבל החזרים מהספק שהממשלה לא יודעת עליהם. על ההחזרים (הצ'ק על 10, בדוגמא הנ"ל) הענק לא ישלם מס כי הם ייגבו על ידי חברה-בת באיי קיימן או במקלט מס אחר שבו המס הוא אפס.

תרגיל עם רווח

האם כל התרגיל כדאי כאשר ממילא שיעור המס הוא רק 5%? אינטל מייצאת בכ –4 מיליארד דולר לשנה, סכום מכובד בהחלט. אם הרווח מהמכירות האלה הוא 15% מדובר ב – 600 מיליון דולר. אותם 5% שווים, בחשבון הזה, 30 מיליון דולר נטו שהם 300 מיליון דולר ל – 10 שנים.  תמורה לא רעה לתרגילים חשבונאיים פשוטים.
אבל מה בדבר 1000 עובדים?  המפעל הקיים בקרית גת גמר את חייו. ב"עסקים כרגיל" סביר שאינטל היתה מפטרת את מרבית העובדים. עכשיו, עם הקמת מפעל חדש היא תמשיך להעסיקם. זה לא 1000 עובדים נוספים. זה 1000 עובדים שרובם כבר מועסקים שם.

ומה על הקרקע? ב"הארץ" ציינו שהממשלה "תקצה" לאינטל 370 דונם. מה זה "תקצה"? איך זה שאין מכרז? ככה מקצים? יש כסף? אין כסף? לך תדע.

אבל רגע, כתבת שהממשלה תשלם את שכר העבודה. איפה זה בתחשיב? ההפרש בין שיעור מס חברות (23%) לשיעור שתשלם אינטל (5%) הוא 18%. באותן הנחות קודמות זה שווה 100 מיליון דולר לשנה. כך אינטל תקבל בצורת הטבת מס רבע מההשקעה התחשיבית. ועם המענק ( 9-17%) זה יעלה ללמעלה משליש מההשקעה. האם יש עוד מישהו במדינה שהממשלה נותנת לו שליש מההשקעה בלי לדרוש מניה אחת?

ואחרי זה אומרים לנו שהתקשורת שמאלנית כאשר היא חוגגת תרגיל ימני למהדרין.


שתפו: