קנביס לבן



הנה משהו שלמדתי מהערת שוליים במחקר שהתפרסם לאחרונה: יש דרך לאתר משתמשי קנביס דרך... מערכת הביוב הביתית. והנה עוד דרך למשטרה לחפש "עברייני סמים" שככל הנראה לא גרמו נזק לאיש. 


ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, הודיע ביוני אשתקד כי שימוש בקנביס יהיה חוקי  כפי שמפלגתו התחייבה בבחירות הכלליות - החל מאוקטובר של אותה שנה. וכך היה. כלכלנים אוהבים אירועים מהסוג הזה כי הם מאפשרים לחקור מה היה לפניהם ומה קרה אחריהם.
בסקר שנערך בקנדה לפני הלגליזציה של קנביס נמצא כי שיעור הבוגרים שהשתמשו בקנביס בשנה האחרונה היה 15%, שיעור דומה לשיעור מעשני הטבק. לעומת זאת, שיעור המשתמשים בקנאביס על בסיס יום-יומי היה קטן הרבה יותר. מכיוון שהסקר נערך לפני הלגליזציה, סביר שבין המשיבים היו משתמשים שהשיבו בשלילה כי רצו להסתיר את ההרגל שלהם. הנה לכם מדינה מתוקנת יחסית שבה עד השנה שעברה כמעט חמישית מהתושבים היו "עבריינים" והיום חוסל הפשע האיום הזה.

מה הקשר לכלכלה?

 סביר להניח שטרם הלגליזציה נעשו כמעט כל עסקות הקנביס במזומן, ואילו אחריה, סביר להניח, החלו יותר ויותר צרכנים להשתמש בכרטיסי אשראי ובארנקים אלקטרוניים. לפיכך, הלגליזציה אמורה להשפיע על כמות המזומנים ועל היקף ההון השחור. 
החוקרים בדקו מה קרה לכמות השטרות במחזור בחודש אוקטובר 2018, כשהפך הקנביס לחוקי בקנדה. בכל אחת מהשנים בעשור האחרון גדלה כמות השטרות בחודש הזה, אלא שבשנה שעברה התהפכה המגמה והחוקרים משוכנעים שהסיבה היא המעבר לקניית קנביס באמצעים אלקטרוניים. 

מזומן, עבריינות ומלחמה

כסף מזומן הוא הדלק של העבריינים, והקטנת השימוש בו תורמת לצמצום ההון השחור ולהרחבת בסיס המס. החוקרים, והלשכה לסטטיסטיקה של קנדה, מאוד מרוצים מהממצאים. הנה שיטה לצמצום ההון השחור מבלי לערב את המשטרה, רשויות המס ותרגילי החלפת שטרות.

ממשלת ישראל החליטה באחרונה לאשר יצוא של קנביס. מניות חברות הקנביס בבורסה לניירות ערך קפצו בשמחה מעלה. כל שנותר הוא שגם אצלנו ילמדו שלגליזציה מביאה בעיקר תועלת. 

ולספקנים הנה עוד ממצא מקנדה: רוב הצרכנים של קנביס הם צעירים עד גיל 24. מגיל 25 היקף השימוש יורד. אם חיילי צה"ל, חיזבאללה, חמאס ומשמרות המהפכה מאיראן (האחרונים אולי ייהנו מאישור היצוא שלנו) יתמסטלו קצת, המזרח התיכון יהיה מקום נעים יותר לחיות בו. 

נסו ותיווכחו. 


שתפו: