לחסל את המסננת



החיים הציבוריים שלנו, ושל בני האדם בעולם כולו, עמוסים במסננים. למשל, קצבאות הביטוח הלאומי. ברוב המקרים אדם זכאי לקצבה רק אם עבר סינון לפי הכנסתו. האם המסננת הזאת מוצדקת? לא, כי לרשויות אין מידע מעודכן על הכנסתו של אדם ואין להן מידע על הונו כלל. הנה לנו מסננת "לא צודקת" שנשארת במקומה ובמפלגת העבודה לא מבקשים לחסלה.

כל מכרז שגוף ציבורי עושה הוא מסננת. כל ראיון עבודה הוא מסננת. כל מבחן בבית ספר הוא מסננת. הצבא מפעיל מסננות אין-ספור. כל מועמד הנקרא לטרום גיוס נאלץ לעבור את מסננת הדפ"ר (דירוג פסיכוטכני ראשוני). כל מי שרוצה להיות רואה חשבון, שמאי מקרקעין, יועץ פיננסי או עורך דין נאלץ לעבור מבחני סינון. ועם כל המסננות האלה אין למפלגת העבודה שום בעיה.
רק מסננת אחת מעצבנת אותה עד כלות: מבחן הכניסה הפסיכומטרי  למוסדות להשכלה גבוהה. לדברי אמילי מואטי, המועמדת בבחירות המקדימות במפלגת העבודה בגיבויו של היו"ר אבי גבאי, הבחינה הפסיכומטרית "הוכחה כבחינה מעמדית המהווה מכשול בפני המעמדות הנמוכים".

עבודה = ליכוד

ברכות למפלגת העבודה על שאימצה רעיון של הליכוד. לפני כ-15 שנה השתכנעו שרת החינוך לימור לבנת ושר האוצר סילבן שלום מהטיעון המעמדי וביטלו את החובה להיבחן במבחן הפסיכומטרי. כעבור שנה שבו והנהיגו אותה. מהפקידים שכיהנו באותם ימים למדתי כי הסיבה לביטול הביטול הייתה שבני המעמדות הנמוכים היהודים המזרחים לא הגדילו את חלקם בנתח המתקבלים, אבל בני המעמדות הנמוכים הערבים – בהחלט כן. והליכוד, כידוע, אינו עושה דבר בשביל ערבים.

לבנת ושלום השאירו את ציוני הבגרות כמסננת ללימודים באוניברסיטה. מפלגת העבודה מציעה לבטל גם את המסננת הזו. במקום, היא מבקשת מסננת אחרת: עבודת מחקר. האם המסננת הזו עדיפה על הקיימת? האם "יכולת המחקר" של ילדי הקיבוצים (בראש סולם הציונים בפסיכומטרי) זהה ל"יכולת המחקר" של ילדי ג'יסר א זרקא (הערבים המוסלמים הם בתחתית הציון הזה)?
ההצדקה היחידה לקיומה של הבחינה הפסיכומטרית היא שבשילוב ציון הבגרות המשוקלל, היא הדרך הטובה ביותר לנבא מי יגמור את הלימודים האקדמיים בהצלחה. יש למפלגת העבודה מסננת מוצלחת יותר? אין לה. אבל מה לא עושים למען פופוליזם זול.

העבודה מסננת כסף

וכמובן שהמפלגה נופלת גם בפח של מבחני ההכנסה. המפלגה בעד מבחני הכנסה לשכר לימוד בהשכלה גבוהה. למה? אולי ננהיג גם מבחני הכנסה לרכישת טלפון נייד? לנסיעה בתחבורה ציבורית? ללחם מקמח מלא? מבחני הכנסה אינם מהימנים והם מורכבים מאוד. למי יעשו את מבחני ההכנסה, לסטודנטים או להוריהם? הרבה יותר פשוט, אם אתה סוציאל דמוקרט אמיתי, לבטל את שכר הלימוד לחלוטין ולממן את האוניברסיטאות ממס ההכנסה – וממס על ההון – שני מבחני הכנסה מצוינים ומהימנים. אלא שלרעיון הזה אין זכר בתוכנית החינוכית של המפלגה.

לחסל את השכל

עיתון "הארץ" הגיש למפלגות שאלון על עמדותיהן בענייני כלכלה. בין השאר נשאלו המפלגות אם הן בעד "העלאת מס הבריאות". שתי מפלגות נפלו בפח והשיבו בחיוב: מפלגת העבודה וחד"ש – יעני השמאל. אם ישאלו כל אחד מאיתנו אם אנחנו בעד העלאת מיסים, מן הסתם נשיב בשלילה, כל עוד לא ברור באילו מסים מדובר ולאיזו תכלית תוספת המס. השאלה של "הארץ" הייתה מתחכמת, ואני משער שהדבר נובע מבורות של עורכי העיתון. העלאת מס הבריאות לא מבטיחה אף אגורה אחת לטובת מערכת הבריאות. לסל הבריאות שנקבע בחוק יש עלות שנקבעת לפי נוסחה. מס הבריאות מכסה בערך חצי ממנה, והממשלה מתקצבת את השאר. העלאת מס הבריאות רק מקטינה  את הוצאות הממשלה, ותו לא. השאלה הייתה צריכה להיות אחרת: האם אתם בעד הגדלת המקורות הכספיים של מערכת הבריאות.

 בורים, במקרה הטוב, או טיפשים? תבחרו בין המפלגות.


שתפו: