Fake statistics



"ירידה רצופה של תשע שנים נקטעה: החוב הציבורי של ישראל עלה ב – 2018" זעקה הכותרת מעל עמודי "דה מרקר" . מאמר המערכת באותו יום נשא כותרת פוליטית יותר "החוב גדל, כחלון נכשל". בין שכחלון נכשל ובין שלא – עיתון השמאל כביכול הפיל את קוראיו ב- fake statistics.

אתחיל דווקא בעניין החשוב ביותר: מה הקשר בין החוב לבין מצבה הכלכלי של המדינה. ובכן, מצב החוב של מדינה אינו מדד לשום דבר. כל עוד הנושים – מי שמחזיקים בחוב של המדינה – שמחים בחלקם, החוב אינו בעיה. החוב הגדול בעולם שייך למדינה הנחשבת לחזקה בעולם – ארצות הברית של אמריקה. לפי ההיגיון העקום של עורכי "הארץ" ו"דה מרקר", כל שרי האוצר האמריקאים בחמישים השנה האחרונות הם בגדר כישלון. ייתכן שהם נכשלו, וזו דעה פוליטית לגיטימית, אבל בטח שלא בגלל החוב.

 חצי אחוז

בחזרה לישראל. לפי תחשיב שעשה החשב הכללי במשרד האוצר, החוב של ישראל הגיע בסוף 2018 ל – 61.2%  לעומת 60.7% בסוף השנה שקדמה לה, שינוי של חצי אחוז. והנה לכם מהומה רבה על לא מאומה.
"הארץ" לא אוהב את שר האוצר, משה כחלון. וזה בלשון המעטה. שר האוצר הוא, בגדול, כלומניק. כמו קודמיו יאיר לפיד, יובל שטייניץ, רוני בראון ואחרים. כחלון והאחרים לא העלו, ולרוב גם לא הורידו. הם בעיקר עסקו בשטויות אזוטריות. כחלון בשטות הנקראת "מחיר למשתכן" ולפיד בשטות שנקראה "מע"מ אפס" על דירות. האם שטות אחת חשובה מרעותה? אלוהי השטויות טרם הכריעו בשאלה הלא-חשובה הזאת.

שינוי של חצי אחוז בגובה החוב הוא הדבר הכי כחלוני שיש: פשוט לא חשוב. ההיסטוריה האמריקאית מוכיחה שאפילו גידול עצום בחוב אינו חשוב, כשלעצמו. וגם בישראל, האוליגרכים האגדתיים נוחי דנקנר ואליעזר פישמן, שני אנשים שאומנותם הייתה יצירת חוב, נהנו עשרות שנים מכך שהנושים שלהם שמחו להלוות להם כסף. הם נפלו רק כאשר לנושים נמאס. מישהו שמע על נושה של ממשלת ישראל שמאס באגרות החוב שהוא מחזיק?

"הארץ" משקר

וכל הדיון הזה היה יכול להיות רלוונטי אילולא התעלול הסטטיסטי. האומנם החוב הישראלי עלה אחרי כל כך הרבה שנים של ירידה? הידיעה מדברת על חוב באחוזים. האם מישהו מהקוראים יודע מה גובה החוב שלו באחוזים?
לצורכי השוואה בין-לאומית נהוג להציג את החוב של מדינה לפי גובה החוב מחולק בתוצר (ההכנסה הלאומית). כדי להבין עד כמה זה מדד בעייתי תתארו לעצמכם תחרות יופי עולמית של ג'וקים ובה ישראל מקבלת מקום טוב. נו? עדיין נותרנו עם ג'וק מגעיל ומה זה עוזר שהג'וק שלנו יותר יפה משל אחרים? שום כלום.

הנה הסיפור האמיתי. בעשור האחרון, שנה אחר שנה, עלה החוב של ממשלת ישראל. ב – 2008 הוא היה 558 מיליארד שקל. אשתקד היה 818 מיליארד שקל. הכותרת של העיתון היא שקר של ממש. החוב לא ירד כלל. ואין מדובר בשינוי של חצי אחוז, אלא בעלייה של 46% .

ומה שמעניין אף הוא: בכל השנים האלה שבהן החוב עלה ישראל שילמה ריבית הולכת ויורדת על החוב הזה. כלומר הנושים של ישראל ראו חוב עולה ועל אף זאת נתנו עוד ועוד אשראי. הנושים הם ממשלות זרות, קרנות פנסיה ומשקיעים מגוונים אחרים.  


שתפו: